Hadas Parush/Flash90

"מסמכי פנדורה": מי הישראלים ש"מככבים" בהדלפה הכלכלית הגדולה בהיסטוריה?

ארגון העיתונאים החוקרים הבינלאומי חשף 12 מיליון מסמכים המתארים העלמות מס, פשעים כלכליים לכאורה והתנהלות כלכלית חשאית של בכירים ביותר מ-200 מדינות וטריטוריות • בין המנהיגים: ח"כ ברקת, השר לשעבר רמון ומלך ירדן

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

מיליוני מסמכים דיגיטליים בהם פרטים מפלילים או בעיתיים עבור אישים ומנהיגים בולטים בעולם פורסמו היום (ראשון) על ידי ארגון העיתונאים החוקרים הבינלאומי. מדובר בקרוב ל-12 מיליון מסמכים שדלפו מ-14 חברות שונות מרחבי העולם שנתנו שירותים לנאמנויות ולחברות אוף-שור (חברות שהתאגדו במדינות שבהן שיעורי המס נמוכים עד אפסיים).

בין המנהיגים שעשויים להסתבך מהחשיפה, המלך עבדאללה מירדן, ראש ממשלת צ'כיה וכן חבר הכנסת מהליכוד ניר ברקת והשר לשעבר חיים רמון. ממצאי התחקירים שבוצעו בהסתמך על ההדלפה חושפים את השימוש הנרחב של ישראלים במקלטי מס כדי לרשום חברות ולנהל את עסקיהם.

כך, במסמכים נטען כי ח"כ ברקת לא העביר את נכסיו לנאמנות עיוורת כפי שהתחייב אלא העביר אותם לאחיו והמשיך בכך למעשה להמשיך ולהחזיק בהם. מהמסמכים עולה כי בשנים שכיהן כראש עיריית ירושלים והצהיר כי החברות שהניבו לו הון של מאות מיליונים הועברו לנאמנות עיוורת – המשיך ברקת למעשה להחזיק את המניות באופן ישיר.

מלשכתו של חברת הכנסת ברקת נמסר: "ניר ברקת הוא מחלוצי ההייטק בישראל וגאה להיות שותף להקמתן של צ׳ק פוינט וחברות נוספות שהפכו לגאווה ישראלית לאומית וגלובאלית. ניר ברקת גאה על העובדה שמאז ומעולם שילם את המיסים שלו באופן מלא בישראל ומקפיד לעבוד בעבור שקל לשנה בכל תפקידיו הציבוריים. עם כניסתו לזירה הציבורית לפני כ-18 שנים, הוא העביר את הניהול על כל עסקיו לאחיו ועם בחירתו לכנסת הגיש מסמכים לניהול עיוור בתוספת הצהרת הון מלאה לועדת האתיקה וביקש את הנחיותיה כפי שמתבקש. יצויין כי החוק מאפשר לחבר כנסת להעביר את עסקיו לניהול עיוור לקרוב משפחה שהיה שותף לעסקיו בעבר. קשה לנתק את האינטרסים הפוליטיים שבחשו בפרסום ״תחקיר״ מגוחך זה, מהעובדה שברקת מסומן כאחד המנהיגים שעשויים להחזיר את הליכוד לשלטון".

עוד נטען כי שר המשפטים לשעבר רמון רכש מאיש העסקים האוסטרי, מרטין שלאף, חברה שנמצאת בחובות כבדים וכן בהפסדים מתמשכים, ללא תמורה הגיונית נראית לעין. שמו של המיליארדר מוכר לציבור בישראל מקשריו הענפים עם פוליטיקאים ישראלים ומהעובדה שהיה דרוש שנים ארוכות לחקירה במסגרת חקירותיו של שר האוצר אביגדור ליברמן.

עוד מצאו המסמכים כי מלך ירדן, עבדאללה השני, רכש 14 נכסים בארצות הברית בחשאי ויותר מ-30 חברות בבעלותו נרשמו במקלטי מס, בשעה שמדינתו נמצאת במשבר כלכלי חסר תקדים והאזרחים נאלצים להצטמצם. הסכומים אותם העביר המלך, לטענת המסמכים והארגון שפרסם אותם, שוות ערך לעשרות מיליוני דולרים ,זאת בשעה שהוא הכריז על מלחמת חורמה בהעלמת המס והשחיתות הכלכלית בארצו.

מנהיגים נוספים שמוזכרים במסמכים כמי שהעבירו כספים ורשמו חברות במקלטי מס – נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ראש ממשלת צ'כיה, אנדרי באביש ונשיא אזרבייג'ן, אילהאם אלייב.

"מסמכי פנדורה" מצביעים לכאורה על הון רב שמוחבא, אי-תשלומי מיסים ואולי אף הלבנת הון מצד שועי עולם, כולל מנהיגים רבים. אף שאין אינדקציה מפלילה שמראה על הונאה מכוונת, לכל הפחות מדובר בנסיון לחמוק מדיווח אמת כלפי הציבור הרחב. מדובר בפרוייקט משותף של מעל 600 עיתונאים במעל 117 מדינות שחקרו לעומק את המסמכים. הארגון ICIJ, שמהווה מיזם משותף של עיתונאים חוקרים, פרסם את המסמכים. גוף התקשורת "שומרים", באמצעות העיתונאים אורי בלאו ודניאל דולב, היה הנציג הישראלי בפרויקט. מהמסמכים עולה כי מעל 330 פוליטיקאים ממעל 90 מדינות החזיקו בחברות סודיות מחוץ לתחומי מדינותיהן כדי להגן על הונם מפני חוקי המס המקומיים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture