עתירת המעונות 2: דרישה לביטול האפליה נגד לומדי דיינות ורבנות

צילום: פלאש 90

עתירת המעונות 2: דרישה לביטול האפליה נגד לומדי דיינות ורבנות

בניגוד לכל לימודי מקצוע אחרים, לומדי רבנות ודיינות יקבלו סבסוד למעונות יום רק אם החלו ללמוד שנה קודם לכן וכבר עברו לפחות בחינת חובה אחת בהצלחה. העותרים: "הרדיפה של הציבור החרדי מובהקת. מאמינים שבג"ץ ישנה"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

הבוקר (שלישי) הוגשה לבג"ץ עתירה נגד שר האוצר איווט ליברמן, שרת הכלכלה אורנה ברביבאי והממונה על זרוע העבודה, בעקבות הדרישות הלא מוצדקות שהציבו לצורך הכרה בלימודי דיינות ורבנות לטובת סבסוד מעונות. העתירה הוגשה על ידי הארגון 'אמת ליעקב' ועמותת שמורה בצירוף שני עותרים קונקרטיים הנפגעים מההחלטה, באמצעות עוה"ד זלמן בלאק.

כזכור, ארגון 'אמת ליעקב' עתר לבג"ץ לפני חודשים אחדים על עצם החלטתו של שר האוצר להחיל את הקיצוץ במעונות כבר מתחילת שנת הלימודים הנוכחית, בתום דיון בבג"ץ, דרשו השופטים מהמדינה לנמק מדוע לא יידחה הקיצוץ בשנה, ובשלב זה המדינה כבר הודיעה כי הוא לא יחל לפני ינואר 2022.

אלא שמלבד הדיון על מועד החלת הקיצוץ, בלטה לרעה אפליה נוספת: בעוד לימודים אקדמיים ולימודי מקצוע מוכרים על ידי המדינה לצורך קבלת הסבסוד למעונות הילדים, לימודי הרבנות והדיינות – המהווים מקצוע תורני לכל דבר – נשמטו בתחילה ממבחני התמיכה. רק לפני כשלושה שבועות, בתאריך 18.11.2021 ובעקבות העתירה הקודמת שהוגשה על ידי 'אמת ליעקב' יחד עם לחץ מאסיבי שהפעיל ח"כ משה ארבל, פורסמו תבחינים מעודכנים ובהם מופיעים לימודי רבנות ודיינות, אך תחת סייגים חריגים שאינם מופיעים בשום הקשר אחר.

בסעיף 2.2 של מבחני התמיכות, נדרש הורה הלומד לרבנות או לדיינות ומעוניין לקבל את הסבסוד המדובר, להוכיח כי הוא לומד כבר שנה לפחות, וכי עבר בהצלחה לפחות בחינת חובה אחת החל מינואר בשנה שקדמה להגשת הבקשה.

למעשה, יש כאן שלוש פגיעות נפרדות שנועדו למנוע את הסבסוד באופן לא שוויוני ממי שמעוניין להתמקצע בלימודי רבנות ודיינות: 1. הדרישה כי הלימודים יחלו כבר בשנה שקודם למתן הסבסוד, בניגוד לכל סטודנט בכל תחום שאינו נדרש להתחיל את לימודיו שנה קודם לכן. 2. הדרישה כי יוצג מבחן שהלומד עבר בהצלחה, דרישה שאינה קיימת בשום מקצוע לימודי. 3. הדרישה המחוצפת אף יותר, כי אותו מבחן יהיה אחד משלושת מבחני החובה (מתוך שנים עשר מבחנים) במסגרת לימודי רבנות ודיינות. גם זו, כמובן, דרישה שאינה קיימת בשום מקצוע לימודי אחר.

העותרים טוענים כי "מדובר בתנאי מקומם ופסול המעלה מחשבות נוגות… רשימת הלימודים זועקת בקול ברור כי המדיניות מאחורי ההחלטה היא פגיעה בלתי סבירה בבעלי המוגבלויות ובציבור המוחלש ונותנת עדיפות פסולה למצוינים ובעלי כישרונות". לסיכום, הם מבקשים כי בית המשפט יורה "לקבוע כי הנרשמים ללימודי רבנות יקבלו סבסוד מהיום הראשון ללימודים, ללא כל תלות במבחן כזה או אחר. לחלופין לקבוע כי השנה הרלוונטית למבחן תהיה השנה בה ניתן הסבסוד. כמו כן לקבוע כי אף הצלחה במבחן בחירה תזכה בסבסוד".

מארגון 'אמת ליעקב' נמסר: "הרדיפה האישית של הציבור החרדי על ידי השר ליברמן זועקת מכל מילה בתבחינים שפורסמו. אם כל העניין הוא שילוב הגברים בשוק התעסוקה, מדוע ולמה להתנכל דווקא לגברים שלומדים רבנות ודיינות, שהם מקצוע מפרנס לכל הדעות? למה סטודנט לפילוסופיה סינית זכאי לסבסוד מלא למעונות יום לילדיו החל מהרגע שהוא מתחיל בלימודים, ו'סטודנט' לרבנות או דיינות חייב להוכיח שהוא לומד כבר שנה ועבר מבחן חובה אחד בהצלחה? אנחנו מאמינים כי בג"ץ יעמוד לצדנו, כפי שעמד בעתירה הקודמת וידרוש מהמדינה לשנות את התבחין הפסול".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture