אייכלר על מטיפי "היתר המכירה": "עדיף חילוני שמכבד את הדת"

בדיון שנערך בוועדה לביקורת המדינה על ההיערכות לשמיטה הקרבה, תקף ח"כ הרב ישראל אייכלר את מטיפי ה"היתר המכירה" ואמר כי "עדיף חילוני שמכבד את זכויות הדת של שומרי השמיטה כהלכתה מדתיים שעושים הון פוליטי ותקציבי בשם "היתר המכירה" • מנכ"ל הרבנות הראשית על ה"אוצר בית הדין" של הרבנות בשנת השמיטה הקודמת: "לא היה יעיל".

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב

היום (ב') נחשף בישיבת הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, שדנה בהיערכות לשמיטה המתקרבת, כי בשמיטה הקודמת היו פערי המחירים בחלק מהפירות והירקות למהדרין – לבין תוצרת "היתר-מכירה", קרובים ל-200%, ממוצע הפער היה 66%.

קרא עוד:

[postim]

יו"ר הועדה, ח"כ הרב אמנון כהן מש"ס אמר כי "המדינה נכשלה בפיקוח המחירים, ויש להיערך לצמצם ככל האפשר את פערי התיווך. משפחות חרדיות ברוכות-ילדים סובלות ממחירים מטורפים של פירות וירקות, כשיבואנים רואים בהם לקוחות-שבויים". הרב כהן קבל על כך, שאין די בהירות שמשרד החקלאות הוא שיפקח על המחירים.

במהלך הדיון הוגש מסמך של "רבנים" הדורשים כי "המדינה תעדיף באופן מובהק פתרונות המבוססים על היתר המכירה". כמו"כ הם דורשים לכפות על רבני ערים ללא יוצא מן הכלל, להנהיג את "היתר המכירה".

המשרד לעניני דת הגיש מסמך היערכות לשנת השמיטה ממנו עולה כי הממשלה נטלה מהרבנות הראשית את הסמכות המינהלית וביצוע חוק השמיטה והעבירה אותו למשרד לעניני דת. הרבנות תקבע רק בענין ההלכתי של ביצוע "היתר המכירה" ולא תקים "אוצר בית דין". המשרד יוציא מכרז ל"חברה למתן שירותי הכנה ניהול ופיקוח לקראת שנת השמיטה  – בתיאום עם הרבנות הראשית".

ח"כ הרב ישראל אייכלר מ"יהדות התורה" אמר כי זכויות האזרח אמנם נפגעים ע"י מפקיעי-מחירים, אך יש כאן גם ויכוח בין מי שאינם מאמינים במצוות השמיטה ומחפשים כל דרך לעקוף אותה – לבין אלו המבקשים לשמור שמיטה כהלכתה. גם התומכים בהיתר ראו בכך צעד זמני, אך כיום יש המנסים להרכיב  אידאולוגיה מההיתר. למי שרוצה לשמור שמיטה כהלכתה יש זכות לשוק זול ומחירים הגיוניים.

הרב אייכלר הביע חשש שהמנגנון המפלגתי של ה"בית היהודי", מצא כאן אוצר כספי למימון חברות הטפה ל"היתר המכירה", על חשבון החקלאים שומרי השמיטה המשביתים את קרקעותיהם.  יש כאן קרדום של שמיטה לחפור בו תחת אושיות מצות השמיטה כהלכתה.

אייכלר בדיון היום | JDN
אייכלר בדיון על השמיטה

"כבר בשנת תרמ"א לפני כמאה שלושים שנה כתב אחד מראשי הציונות שחייבים להוציא מרבני אירופה אישור ל"היתר מכירה", בשם החקלאים הרעבים במושבות, כדי למנוע כבר מהתחלת ההתישבות החדשה את מצות השמיטה. גם הרבנים הבודדים שהתירו את מכירת הקרקעות לעכו"ם, הדגישו שזה היתר חד פעמי בגלל הרעב בארץ. אפילו כשכבר קמה המדינה ולא היה רעב בארץ, אמרו הרבנים הראשיים כי היות ורבים מאזרחי הארץ אינם שומרי שבת ועלולים להיכשר גם בחילול שבת הארץ, עדיף לערוך "היתר מכירה" לחקלאים חילונים שאינם רוצים לשבות בשבת הארץ. אבל מכאן ועד להפיכת "היתר המכירה" לדגל "דתי לאומי" ולהילחם נגד החרדים שומרי שבת הארץ, הדרך רחוקה כרחוק הריפורמים מן ההלכה.- אמר ח"כ ישראל הרב אייכלר.

הרב אייכלר דרש מסגן שר הדתות שהשתתף בדיון לאפשר ייבוא בלי מכס ולהציף את השוק בירקות ובפירות כדי למנוע הפקעת שערים ולא לפגוע במליון נפש הרוצים ליהנות מפירות וירקות, תוך שמירה על מצוות השמיטה.

עוד טען הרב אייכלר, כי עדיף משרד חילוני שיודע לכבד את שומרי השמיטה מדתי שרוצה לחנך את הציבור החרדי להסתפק ב"היתר המכירה". נציג משרד החקלאות אמר כי אין צורך בתקציב עבור פתרון "היתר המכירה". מדוע אתם מקציבים מליונים להטפה עבור "היתר המכירה" על חשבון החקלאים שומרי השמיטה? – שאל הרב אייכלר.

סגן שר הדתות אלי בן דהן השיב כי משרדו לא יפגע חלילה בשומרי השמיטה ויציג בפני החקלאים פתרונות שונים כמו היתר המכירה ואוצר בית דין והחקלאי יבחר את הטוב בעיניו. כמו כן הוא יעשה כל מאמץ לפקח ולדאוג שמחירי הירקות והפירות בשמיטה, לא ינוצלו בידי יבואנים הגורפים הון על חשבון משפחות עניות שומרי שמיטה.

בן דהן סיפר כי הרבנים הראשיים לישראל מינו את הרבנים יעקב אריאל ואברהם יוסף כאחראים על שנת השמיטה, וכי הרבנות נערכת בעבודה רבה. הוא הדגיש כי משרד הדתות יהיה אחראי מנהלי על ההכנות תוך תיאום מלא עם הרבנות הראשית ופגישות שבועיות.

צביקה כהן, סמנכ"ל משרד החקלאות הוסיף כי התקציב לשמיטה טרם אושר, ולמרות שהוכן כבר בשנת 2011 רק בימים האחרונים יש סיכום עקרוני על תקציב. הוא הבטיח, כי עד סוף חודש ינואר יפורסמו להערות הציבור הנהלים לבקשת תמיכות ע"י חקלאים שומרי-שמיטה, וציין כי הוחלט שלא להקים אוצר בית דין ממלכתי כבעבר, אלא היתר מכירה ממלכתי ואוצרות בתי-דין פרטיים. כהן הדגיש כי יתאפשר יבוא ללא-מכס, למי שאינם סומכים על היתר המכירה.

מנכ"ל הרבנות הראשית עודד וינר ציין כי אוצר בית הדין של הרבנות בשנת השמיטה הקודמת לא היה יעיל, כיון שהציבור לא קנה דרכו. "פער המחירים אכן זועק לשמים, אך לאוצרות בתי-דין הפרטיים יש קהל מוגדר ויש לו כוח שוק לקבוע ליבואן ולמשווק את המחירים. מגמת הרבנות הראשית היא לצמצם את היתר המכירה היכן שהדבר אפשרי".

הרב אוריאל גנזל, מרבני "צהר"אמר בדיון, כי "מדינת ישראל כמדינה צריכה לדאוג לכולם, גם למי שאינו שומר שמיטה כהלכתה. יש לתת לכל אזרח לבחור את הדרך בה הוא צורך בשנת שמיטה".

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture