סוער בקואליציה: פיצוץ בוועדת שרים לענייני חקיקה

לאחר תקופה של האשמות, כולל מצד חברים במפלגות החרדיות, נגד שרת המשפטים שקד כי היא אינה מקדמת הצעות חוק של מפלגות אחרות, נרשם היום פיצוץ בישיבת הוועדה, כאשר השר יריב לוין הטיל וטו על כלל החוקים וגרר השמצות בין השרה שקד ליו"ר הקואליציה, ח"כ ביטן

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

בעקבות תלונות על התנהלותה של שרת המשפטים איילת שקד ממפלגת הבית היהודי, העומדת מתוקף תפקידה בראשות וועדת השרים לענייני חקיקה, הטיל היום, במהלך ישיבתה השבועית של הוועדה, השר יריב לוין ממפלגת הליכוד וטו על כל ההצעות שהקואליציה נטתה לתמוך בהם.

הדברים הגיעו בעקבות התמשכות הסאגה סביב ועדת השרים לחקיקה זה השבוע השני ברצף. לאחר שבשבוע שעבר הסתיימה ישיבת הוועדה כעבור דקות ספורות, בעקבות אי הסכמה על הצעת חוק בעניין המכללות הפרטיות, גם השבוע שותקה עבודת הוועדה. ביום שישי הודיע יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן ממפלגת הליכוד, לאנשיה של שקד שהליכוד לא ישתתף בשיחת התיאום השבועית, שמתקיימת בין סיעות הקואליציה לקראת ישיבת ועדת השרים לחקיקה.

בעקבות כך הוחלט תחילה לבטל את הישיבה כולה. לבסוף נפתחה הישיבה הבוקר בכל זאת, אולם כבר לאחר זמן קצר יצאו החוצה השרים שקד ויריב לוין להתייעצות, בעקבות הודעתו של ביטן שלא יאפשר לוועדה לאשר הצעות חוק כל עוד המחלוקת לא תיפתר. בעקבות כך הודיע לוין שהישיבה של היום מבוטלת והוחלט לנסות ולכנס את הוועדה מחדש ביום רביעי. מחר ינסה לוין לתווך בין ביטן ושקד. עד אז, מלאכת החקיקה תישאר משותקת.

ביטן טוען כי שקד מסכלת הצעות חוק של ח"כים בליכוד, ומעבירה הצעות חוק אחרות בוועדה. בשבוע שעבר דחתה הוועדה 26 הצעות חוק שהייתה אמורה לדון עליהם בשל הוויכוח בין השניים. אחרי הדיון, בישיבת הנהלת הקואליציה, דרש ביטן את פיטוריו של אחד מיועציה של שקד שאחראי על ההכנות לוועדת השרים. ביטן טען כי היועץ דיבר בחוצפה וניתק בפניו את הטלפון.

בתגובה, בלשכת שקד האשימו אותו ב"שיקולים פרסונליים". נמסר כי "במדינת ישראל מסורת של 68 שנים לפיה ועדת השרים קובעת את יחס הקואליציה לחוקים, באמצעות מנגנון הצבעה והכרעה על פי רוב". על התנהלות חבר הכנסת ביטן הוסיפו כי "בדמוקרטיה, בניגוד למשטר טוטליטרי, חבר כנסת לא יכפה את דעתו על הממשלה כולה, בוודאי לא מתוך שיקולים פרסונליים".

ח"כ דוד ביטן אמר בתגובה: "חבל שהעיתונאים שוב נענים בחפץ לב לתדרוכים של שרת המשפטים איילת שקד. אני לא אתן לשרת המשפטים כיו"ר ועדת שרים לחקיקה לפגוע בליכוד, יהדות התורה,ישראל ביתנו וש"ס. מדובר בוויכוח עקרוני על מעמד הכנסת מול ועדת שרים לחקיקה. יש צורך בנוהל עבודה מוסכם בין הקואליציה לוועדת שרים.

לדבריו, "לא ייגרם כל נזק לחוקים חברתיים כלשהם. נקבעה ועדת שרים נוספת לשבוע זה כדי לקבוע סדרי עבודה מוסכמים. גם אם תדחה איזושהי הצעת חוק לשבוע שבועיים לא יגרם נזק. החוק של הארכת חופשת לידה לדוגמא לא תסתיים חקיקתו עד סוף המושב, היא המתינה 68 שנה היא תוכל להמתין עוד שבוע עד לגיבוש נוהלי עבודה שיאפשרו העברת עשרות חוקים חברתיים שכיום משרד המשפטים ומשרדים נוספים מונעים את חקיקתם מסיבות שונות.

בהתייחסות לטענה ולפיו דרש ביטן לפטר את היועץ של שרת המשפטים, מסר יו"ר הקואליציה: "ביחס למרכז ועדת השרים מטעם שרת המשפטים אכן יש לנו טענות אך הן ייסגרו באותה ישיבה והוא לא הבעיה המרכזית".

כך מעכבת שרת המשפטים את פתרון מצוקת הדיור החרדית

יצוין כי בעבר כבר דיווחנו על תלונות מצידם של חברי כנסת שונים, ביניהם חברי כנסת חרדים שטענו כי שקד מעכבת את קידום חוקיהם. בראיון לנועם זיגמן ברדיו קול ברמה אמר ח"כ ישראל אייכלר כי גם חברי הכנסת של יהדות התורה טוענים כי השרה שקד מעכבת את חוקיהם. יתרה מכך, היא אף מעכבת בוועדת השרים לענייני חקיקה את הפתרון למצוקת הדיור החרדית, אותה ניסו לגבש חברי הכנסת החרדים.

לדברי אייכלר, "אנחנו לא מצליחים לקדם כמעט שום חוק. כל דבר שאני מעלה לוועדת השרים – נתקע שם. יושבת שם הגברת שקד, מעבירה את כל החוקים שמגישים חברי מפלגות הבית היהודי ואנשי סיעת כולנו ותוקעת את כל השאר. לדוגמה: הגשתי הצעת חוק שאסור לעקל בביתו של אדם לפני החג. זה כבר אושר בקריאה טרומית אחרי שכן הצלחנו, לאחר עיכוב של חצי שנה, להעביר את זה בוועדת שרים לענייני חקיקה, אך כעת זה תקוע בוועדת הכנסת בגלל התנגדות של משרד המשפטים. או חוק שלא מוציאים צו עיכוב יציאה מהארץ על חוב פחות מכמה עשרות אלפי שקלים, למעט אדם החייב מזונות, אך לא אישרו לי את זה".

ואיך מעכבים את החוקים של יהדות התורה? "תחילה מורחים זמן. בהמשך טוענים שהמשפטנים מתנגדים. יש לי חוק שכבר תקוע כמעט שנה, לביטול עונש המאסר למי שאינו עונה על סקרי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. אך לא רק חוקים שלי מעכבים, גם לא חוקים של שאר חברי מיהדות התורה. הבעיה היא שאי אפשר להתנגד לחוקים אחרים מהקואליציה בגלל חוקים קטנים מעין אלו. זה צעד שמשתמשים בו לאיום רק בנושאים רציניים יותר כמו חוק הגיוס וכדומה".

אייכלר הוסיף, כי גם חוקים הנוגעים לדיור החרדי מעוכבים בוועדה. "בנושא חוק הדיור: אנחנו מבקשים שבכל עיר שבונים במסגרת מחיר למשתכן שיבנו גם שכונה חרדית. מעכבים את החוק. הגשתי הצעת חוק שתקל על פיצול דירות, לקחו את החוק והפכו את זה לחוק לטובת האנשים העשירים שיש להם וילות צמודי קרקע. רק הם יכולים לפצל את דירותיהם, אך שאר האנשים – לא".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture