בנאום מתבכיין, בחר קרי להאשים את היהודים בצרות העולם

שאלה לי אליך, מיסטר קרי: האם באמת סבור אתה כי הקמת פרלמנט פלסטיני ליד הכותל המערבי הייתה מונעת רצח ילדים בחאלב? או שאולי, נאומך אתמול נועד לשרת אותך, על מנת שנזכור אותך בהקשר הישראלי ולא בהקשר הסורי? • טור בעקבות נאומו של מזכיר המדינה האמריקני

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

נאומו אמש של מזכיר המדינה האמריקני, היה ארוך בקנה מידה שמתחיל להתחרות עם נאומיו של הרודן פידל קסטרו, שליט קובה שנהג להתעולל בנתיניו בנאומים ארוכים של שעות ארוכות. 70 דקות של נאום, נחשב לנצח במונחים של משרד החוץ האמריקאי.

מלבד היותו ארוך ומייגע, לא היה בו כל חידוש. עמדת הממשל הנוכחי בארצות הברית ידועה. אובמה מחוייב לפתרון (או לבעיה. תלוי באיזה צד של המפה הפוליטית אתם נמצאים) של שתי מדינות לשני עמים על בסיס קווי '67 וחלוקת ירושלים לבירה משותפת של מדינת ישראל, לצד בירת המדינה הפלסטינית העתידית.

היה זה נאום מתבכיין ומתגונן שנועד להסביר את עמדת ארה"ב שלא הטילה וטו על ההחלטה נגד ישראל באו"ם, בניגוד גמור להתחייבות מפורשת של הנשיא היוצא ברק אובמה. עוד ניסה קרי להכחיש מעורבות אמריקאית בניסוח ההחלטה ובקידומה. מצרים, רוסיה, ישראל וגורמים ברש"פ טוענים בלהט שארה"ב כן עשתה זאת. תחליטו לבד למי להאמין.

הבעיה אינה בנאום, כי אם בעמדתו של זוכה פרס נובל לשלום ברק אובמה, ובעמדת שריו הבכירים – בהם גם ג'ון קרי. ההשוואה שלהם בין ההתיישבות היהודית בכל רחבי ארץ ישראל לטרוריסטים הפלסטינים – מקוממת. אני, ועוד אלפי חרדים המתגוררים במודיעין עילית או ביתר עילית, יחד עם עוד רבבות יהודים, אשמים באותה מידה כמו רוצח משפחת פוגל שדקר למוות ילדים הנמים בשלווה את שנת הלילה במיטותיהם.

מתוך שכנוע פנימי עמוק, מנסה קרי להסביר לנו כי פתרון הסכסוך הפלסטיני בישראל, וטועה מי שמכנה זאת הסכסוך הישראלי – פלסטיני, שכן הם ניסו להתנגד להכרה במדינת ישראל ובמלחמת הגנה יהודית הפסידו את שטחיהם, יביא לשלום במזרח התיכון כולו. הבנתם את ההיגיון? רק נקים פרלמנט פלסטיני שישקיף על הכותל, ומלחמת האזרחים בסוריה תגיע לסיומה.

אובמה נכשל. דאעש הוקם בתקופתו כמנהיג המעצמה החזקה בתבל והוא לא הצליח למנוע ממנה להתפשט עד לאירופה. האביב הערבי פרץ בימיו והתנהלותו גרמה לעליית הקיצונים המוסלמים. מלחמת האזרחים בסוריה התחילה במשמרת שלו והוא עמד מנגד ולא מנע רצח אלפי ילדים. והוא עוד זכה בפרס נובל לשלום.

עיתוי הנאום, כאשר קרי ואובמה כבר יודעים כי הוא אינו משמעותי ואין להם כבר כל השפעה עולמית, בטח שלא בעידן טראמפ, לא נועד לאוזניים ישראליות. הנאום נישא היישר אל דפי ההיסטוריה, בניסיון לשכתב אותם ועל מנת שנזכור אותם בהקשר הישראלי ולא בהקשר הסורי. קצת מזכיר את האנטישמים שתמיד ברחו אל האשמת היהודים כמקור לכל צרותיהם.

ומילה אחרונה על טראמפ. אתמול קרא נשיאה הנבחר של ארצות הברית לישראל להיות חזקה כשהוא מציין את תאריך כניסתו לתפקיד. אחרי הגיחוך על הפוליטיקאים משמאל שחטפו הלם מהעובדה שטראמפ מצליח בהינף ציוץ להוכיח לכולם בדעתו של מי יש צורך להתחשב כרגע ובכך הוא גורם לכל נאומו של קרי לאבד את חשיבותו, חשוב שנזכור דבר אחד:

בסופו של דבר, אין לנו על מי לסמוך – רק על אבינו שבשמיים. לב מלך ביד ה', כותב שלמה המלך במשלי. חשוב שנפנים זאת כאשר אנו רואים עוד כותרת על עוד התבטאות מדינית.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture