לומדים בדרך הקשה: צניחה בשיעורי האנטישמיות בצרפת

סקר חדש של הליגה נגד השמצה מלמד כי עמדות אנטישמיות שכיחות יותר במידה מרובה בקרב מוסלמים בשש מדינות אירופיות • 77 אחוזים מן הצרפתים מסכימים לאמירה ש"אלימות נגד יהודים במדינה זו משפיעה על כולם ומהווה התקפה על דרך החיים של כולנו" • במרבית המדינות חלו שינויים מזעריים בלבד ברמת העמדות האנטישמיות

כתבות נוספות בנושא:

המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
פריצת דרך: מסוק בלקהוק ביצע לראשונה טיסה אוטונומית מלאה • צפו

סקר חדש של הליגה נגד השמצה (ADL), שפורסם השבוע, מגלה כי ניכרת ירידה דרמטית בעוצמת העמדות האנטישמיות בקרב הציבור הכללי בצרפת, לצד ירידות משמעותיות, אך מתונות יותר, גם בגרמניה ובלגיה. כל זאת, לאחר השנה החולפת שבה נרשמה במערב אירופה אלימות מזעזעת נגד יהודים.

הסקר, שהובא ע"י הפורום לתיאום המאבק באנטישמיות, בחן מדגם של האוכלוסייה הבוגרת ב-19 מדינות ונערך בין ה-10 למרץ וה-3 לאפריל 2015. ממצאי הסקר העלו, כי חלו שינויים מזעריים בלבד ברמת העמדות האנטישמיות במרבית המדינות, וזאת בהשוואה לשנה שעברה, שבה נערך סקר עולמי פורץ דרך של הליגה נגד השמצה.

הסקר, שכונה על ידי הליגה 'מדד ה-100 העולמי של הליגה נגד השמצה', בחן בשנה שעברה (2014) את רמות האנטישמיות ב-102 מדינות שונות. בסקר הנוכחי נמצא כי ההבדל הבולט ביותר בין שנה שעברה לשנה זו הוא בצרפת – זירת ההתרחשות של מתקפות הטרור המזוויעות שאירעו השנה נגד יהודים ועיתונאים.

מספרם של המחזיקים בעמדות אנטישמיות צנח מ-37 אחוזים בשנת 2014 ל-17 אחוזים בשנת 2015. בגרמניה ובבלגיה הנתונים לימדו על מגמה דומה ; ירידה מ-27 אחוזים ל-16 אחוזים בגרמניה ומ-27 ל-21 אחוזים בבלגיה. הליגה נגד השמצה הרחיבה את קבוצת המדגם במדינות אלו ל-500 איש נוספים, כדי לאשר כי אכן חלה ירידה כללית בעמדות האנטישמיות.

בנוסף, סקר הליגה נגד השמצה בחן השנה, לראשונה, את עמדותיהם של מוסלמים כלפי יהודים בשש מדינות במערב אירופה. הסקר מצא כי מידת הקבלה של סטריאוטיפים אנטישמיים אצל מוסלמים בבלגיה, צרפת, גרמניה, איטליה, ספרד ובריטניה גבוהה במידה ניכרת מזו שבאוכלוסייה המקומית בכל אחת מהמדינות.

קרא עוד:
[postim]

"לאחר המתקפות הרצחניות האחרונות על יהודים בצרפת ובלגיה וההתקפות על בתי כנסת בגרמניה, החלטנו לבדוק את השפעת הדברים על עמדות אנטישמיות בקרב האוכלוסייה המקומית. הרעיון היה לבחון את השפעת האלימות המתוקשרת כלפי יהודים ואת השפעת הגינויים מצד מנהיגי אירופה" אמר אברהם ח.פוקסמן, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה. "הסקר מצא כי קיימת דאגה גוברת מתופעת האלימות נגד יהודים בכל שלוש המדינות. התוצאות מלמדות שמודעות גבוהה לאלימות נגד יהודים מביאה עמה תחושת סולידריות עם הקהילה היהודית. כמו כן, גינויים חריפים מצד המנהיגים הפוליטיים במדינות השונות, הופכים ביטויי אנטישמיות למקובלים פחות ברמה החברתית. סקר ה-100 העולמי של הליגה נגד השמצה, שנערך בשנה שעברה ברחבי העולם, הוא אמת המידה שלנו, להשוואה בכל האמור בעמדות אנטישמיות. אנו מתכוונים להמשיך ולבצע סקרים תקופתיים כדי למדוד את השינויים ואת השפעת אירועי האקטואליה על עמדות אנטישמיות".

."גינויים חריפים מצד המנהיגים הופכים ביטויי אנטישמיות למקובלים פחות". 
מנהיגי העולם בצעדה נגד התגברות הטרור באירופה (צילום: חיים צח-לע"מ)

הסקר החדש מהווה, כאמור, סקר מעקב ל-מדד ה-100 של הליגה נגד השמצה -סקר האנטישמיות העולמי- שנערך בשנה שעברה. בסקר הנוכחי נסקרו 10,000 מבוגרים ונשאלו לגבי עמדותיהם ודעותיהם כלפי יהודים. הסקר נערך ב-19 מדינות, כולל 9 מדינות במערב אירופה ו-6 במזרח אירופה. בנוסף כולל הסקר ממצאים חדשים מארגנטינה, ארה"ב, איראן וטורקיה.

מי שהשיבו "כנראה נכון" ביחס ל-6 או יותר מתוך 11 היגדים סטריאוטיפים שליליים על יהודים, הוגדרו כמחזיקים בעמדות אנטישמיות. מדד זה משמש את הליגה נגד השמצה מזה חמישים שנה, כקנה מידה לבחינת עמדות אנטישמיות בארה"ב.

להלן כמה מן הממצאים שעלו בסקר המעקב של הליגה נגד השמצה באירופה בשנת 2015:

– בהשוואה לסקר ב-2014, הדאגה ביחס לאלימות נגד יהודים גברה. בצרפת היא גברה ב-20 אחוזים, בבלגיה ב-31 אחוזים ובגרמניה ב-33 אחוזים.

– בצרפת, גרמניה ובלגיה הביע רוב ניכר של המשתתפים סולידריות עם קורבנות האלימות היהודים. כאשר נשאלו האם "אלימות נגד יהודים במדינה זו משפיעה על כולם ומהווה התקפה על דרך החיים של כולנו" השיבו 77 אחוזים מן הצרפתים בחיוב. כך גם 68 אחוזים מן הבלגים ו-78 אחוזים מן הגרמנים.

הפיגוע בשרלי הבדו 1. צילום Thierry Caro"אלימות נגד יהודים במדינה זו משפיעה על כולנו". הפיגוע בשרלי הבדו

– רוב הנשאלים (69 אחוזים) בצרפת הסכים לאמירה הבאה: "לאחרונה, הממשלה של המדינה שלי פעילה יותר במאבק נגד ביטויי אנטישמיות".

ביוון נמדדים עדיין שיעורים גבוהים ביותר של אנטישמיות, דבר המציב אותה בראש רשימת המדינות באירופה ב'יתרון' ניכר. בסקר המעקב ביוון נמצא כי 67 אחוזים מן האוכלוסייה מחזיקים בעמדות אנטישמיות (נתון זהה לזה שנמצא בסקר הקודם).

– סקר 2015 הצביע על התגברות עמדות אנטישמיות מעבר לטעות הדגימה במדינות רומניה (47 אחוזים ב-2015 לעומת 35 אחוזים), איטליה (29 אחוזים ב-2015 לעומת 20 אחוזים) והולנד (11 אחוזים ב-2015 לעומת 5 אחוזים). ירידה בשכיחות של עמדות אנטישמיות נמצאה בפולין (37 אחוזים ב-2015, לעומת 45 אחוזים), רוסיה (23 אחוזים ב-2015 לעומת 30 אחוזים) ואוקראינה (32 אחוזים ב-2015 לעומת 38).

האנטישמיות בקרב מוסלמים באירופה: "היהודים שולטים בשווקים הפיננסיים"

בסקר ראשון מסוגו בדקה הליגה נגד השמצה את העמדות האנטישמיות בקרב הציבור המוסלמי במדינות הבאות: בלגיה, צרפת, איטליה, ספרד ובריטניה. ממצאי הסקר העלו כי 55 אחוזים מן המוסלמים במערב אירופה החזיקו בעמדות אנטישמיות. רמת הקבלה של סטריאוטיפים אנטישמיים בקרב מוסלמים בארצות הללו הייתה גבוהה במידה ניכרת מזו של האוכלוסייה המקומית בכל מדינה, אך נמוכה יותר מן הנתונים המקבילים עבור מוסלמים במזרח התיכון ובצפון אפריקה (מדינות MENA) ; שעמדה על 75 אחוזים בשנת 2014.

הבולטת ביותר מבין הסטריאוטיפים הייתה האמונה כי "ליהודים יש יותר מדיי כוח בשווקים הפיננסיים בעולם" – מעשייה אנטישמית רווחת, שאותה אישרו יותר מ-70 אחוזים מן המוסלמים במערב אירופה.

באשר לרוב ההיגדים שקשורים לתיאוריות קונספירציה, לא ניכר שוני רב בין התוצאות של מוסלמים אירופים ומוסלמים ממדינות MENA. בכל האמור בהיגדים שליליים בנוגע לאופי היהודי, כגון "אנשים שונאים יהודים בגלל האופן שבו הם מתנהגים" או "יהודים חושבים שהם טובים יותר מאנשים אחרים" – התגובות החיוביות של המוסלמים האירופים היו נמוכות במידה ניכרת מאלו של המוסלמים ב-MENA.

באופן כללי, תוצאות מדד האנטישמיות היו גבוהות ביותר עבור מוסלמים בכל שש מדינות אירופה שנבדקו, כאשר הרמות הנמוכות ביותר נמדדו בצרפת:
• בלגיה: 68 אחוזים מן המוסלמים מחזיקים בעמדות אנטישמיות, בהשוואה ל-21 אחוזים באוכלוסייה המקומית
• ספרד: 62 אחוזים בהשוואה ל-29 אחוזים באוכלוסייה המקומית
• גרמניה: 56 אחוזים, בהשוואה ל-16 אחוזים באוכלוסייה המקומית
• איטליה: 56 אחוזים, בהשוואה ל-29 אחוזים באוכלוסייה המקומית
• בריטניה: 54 אחוזים בהשוואה ל-12 אחוזים באוכלוסייה המקומית
• צרפת: 49 אחוזים בהשוואה ל-17 אחוזים באוכלוסייה המקומית

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture