צילום: עדינה ולמן דוברות הכנסת

ח"כ אשר ל'JDN': "עבאס מסתובב כמו הפריץ בעיירה ומחלק כסף" • צפו

ח"כ יעקב אשר בראיון ל'חדשות JDN'' על השת"פ עם הממשלה: "אני פוגש שרים בממשלה, לא ישבתי עם מתן כהנא" • על חוק הגיוס: "אנו נגד כל חוק שמטרתו רמיסת לימוד התורה" • מגבה את המתקפה החריפה נגד בנט: "האיש בגד בעצמו"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד

אחרי לילה של פיליבסטר, רגע לפני שנכנס להצביע על מאות הסתייגויות, תפסנו את ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה, יו"ר ועדת חוקה לשעבר, בלשכתו בכנסת לראיון ל'חדשות JDN' ו'שחרית'.

כבר בפתח הריאיון, אשר מעריך שהקרב על התקציב כבר אבוד, אך מדגיש כי עשו את המקסימום. "נקודת ההנחה היא שהתקציב כנראה יעבור, אבל כל עוד שהנר דולק צריך להתפלל. את ההשתדלות שלנו עשינו עד תום, עכשיו אנחנו מתפללים לקדוש ברוך הוא שיעשה את החלק שלו – צריך לזכור שלב מלכים ושרים ביד ה'. קשה לי להניח שיימצא צדיק בסדום. למרות שהם מאוד לא מאוחדים בהשקפותיהם, בסוף הם מאוד מאוחדים בלשמור על הממשלה, חלק מהאנשים שם נופלים לתהום אם הממשלה נופלת – כולל בנט וסער שהקריירה שלהם תיגמר, זה מאגד אותם".

אשר דוחה את המזלזלים בחשיבות הפיליבסטר: "אנחנו חוצבים בקירות", הוא מודה, "עוד מילימטר, עוד סדק, אנחנו מנצחים להסביר לציבור ולגייס דעת קהל, לגרום לחילוקי דעות. כמו כל דבר שמתפורר, הוא לא מתפורר ברגע אחד, עוד מכה ועוד סדק, ופתאום  הזכוכית נופלת ונשברת, לזה אנחנו מקווים – אם זה יקרה היום זו תהיה שמחה גדולה".

אחרי מופע החיקויים של לפיד ביממת הפיליבסטר השבוע, הוא מצטנע. "זה לא היה כל כך מוצלח", הוא טוען. "ניסיתי לחכות את היהירות שלו, קראתי לסדר הזאת 'ההבטחה של יאיר לאבא'. ראיתי ראיון שלו שהוא מספר שהבטיח לאבא שלו לא לשקר, כי אם אתה משקר כבר לא יאמינו לך אף פעם. הבאתי את האמירות שלו שכולן הפכו להיות תוך תקופה קצרה לשקרים אחד-אחד".

"כשאתה קורא את הפוסטים שלו אתה מתחיל להשתכנע שהוא איש הגון וישר שרוצה ממלכתיות וניהול תקין. הוא רק מגיע לשלטון וכל מה שהוא שפך את דמו של גנץ על החליפי שנוסע באוטו החליפי, הוא החליפי היום וחברי כנסת הנורבגים שלו נכנסו פה בהמוניהם באוטובוסים, כל דבר שהוא טען שרע בשלטון הקודם הוא עושה היום".

"מחזק את מה שאמר הרב גפני"

השבוע השתמש גפני במילה חריפה נגד בנט, "בוגד". אשר מסתייג מבחירת המילה הספציפית, אך מגבה לחלוטין את תוכן דבריו. "בוגד במדינה הוא אמר", אשר מחדד. "תראה, במהות הוא צודק במיליון אחוז, אם זה היה נכון להשתמש… הקונוטציה של מילה 'בוגד במדינה' זו קונוטציה שאנשים שאינם חיים את מה שאנחנו חיים מסתכלים על זה מבחינה אחרת. עושים מזה עניין, כשעמדו ליד הבית של ביבי נתניהו ועשו פסל עם חוט תלייה על הצוואר וצעקו בוגד לא ראיתי את כל יפי הנפש מתעוררים. התחושה היא אמיתית, אני בהחלט מחזק את מה שאמר הרב גפני, האיש בגד בעצמו, בבנט של לפני חצי שנה-שנה".

עם ח"כ גפני. צילום: יונתן סינדל/פלאש90

"ראית גינוי של בנט על מה שאמרה יוליה מלינובסקי ש'ניכנס ברבנות', היא אמרה את זה על המוסד הממלכתי הדתי היחיד שקיים במדינת ישראל, הוא לא פחות ממלכתי מבית המשפט העליון, הוא נוסד עוד בימי המנדט הבריטי. אבל הם שותקים כל הפחדנים האלה, כל ה'אקזיטיונרים' האלה זרקו את כל מה שהם אמרו קודם".

מצד אחד אנחנו רואים את הסמינרים מתחננים לתקציב, אפילו שולחים לבנט מכתב, מנגד מגיע עבאס ומציע לכם 100 מיליון ₪, ואתם מסרבים, למה?

"המכתב יצא בתיאום עם חברי הכנסת אחרי הישיבה שלנו איתם, אני לא יודע מה זה 'התחננו', יכול להיות שהייתי משנה קצת את הנוסח. זה מתקשר היטב לסיפור של עבאס. אם אני מנסה להיות לרגע תמים ולא לחשוב שהוא עשה את זה מסיבות פוליטיות או להרגיז את איווט, אנחנו לא צריכים צדקה. אם זה הגענו למצב, לבושה כזאת שמנסור עבאס אומר שהוא לא מסוגל לראות איך מתעללים בציבור החרדי, אם אומר את זה איש התנועה האסלאמית, על מנכ"ל מועצת יש"ע לשעבר (בנט, ש.ק.) וגדעון סער שדיבר כל כך הרבה שנים על האמונה והדת והסתכל על צרכי הציבור החרדי, הם רואים איך אנחנו נתונים פה למשיסה כשלאחרים מחלקים מיליונים, מנסור עבאס מסתובב כמו הפריץ בעיירה מחלק את הכסף, אנחנו לא צריכים את הכסף הזה".

אבל הסמינרים אומרים שהם זקוקים לכסף?!

"בסדר, אז נשלח משלחת של הסמינרים למנסור עבאס שידברו איתו על הסמינרים, אנחנו לא נתפתה לשטויות האלה, אנחנו אנשים יותר מידי רציניים. על דבר אחד אמרתי לו תודה, שהוא גילה את פרצופם של אחינו 'אל-יהוד', זה מה שטוב. בסופו של דבר אנחנו לא נעזוב לרגע את הנושאים החשובים לנו, לא תקציב הישיבות, לא תקציב הסמינרים, לא תקציב תלמודי התורה, אנחנו ניאבק על זה ונביא את זה, זה יגיע במהלך התקציב הזה".

אתה נפגשת עם שרים בממשלה?

"אני פוגש כל פעם שרים בממשלה, בשיחות כאלה ואחרות. בא נאמר שיש שרי שאני משתדל לא לפגוש ולא לראות אותם, אבל אני אומר מפורש ברגע שצריך לבוא ולנזוף אני עושה זאת".

אשר מנצל את ההזדמנות לפרוס את עמדתו לגבי וועדת החקירה לאסון מירון: "כאשר ראיתי את התזכיר של הממשלה שיצא, הלכתי לגדעון סער ולבני גנץ ואמרתי להם תסתכלו מה הולך פה, יש פה רק מה לא לעשות, אין פה מה כן צריך לעשות. תמיד צריך לבדוק מי אשם, אבל לא הייתה שם שום אמירה שמדברת על חובת המדינה למציאת פתרון וזה לא לסגור כמו שהוציאה המשטרה עכשיו דו"ח שאומר תגבילו את מספר המשתתפים ונגמר הסיפור. בעקבות ה'צעקות' שלי הם תיקנו את זה ובעקבות הלחץ שלנו הכניסו את הרב קרליץ".

בנאום סוער. צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

"אז סוג כזו של פעילות והתקשרות אנחנו באמת עושים, לפעמים צריך לצעוק עליהם ואנו נצעק עליהם, ואם צריך 'לבקש' או לדרוש מהם, אנחנו עושים את זה, בשביל זה אנחנו פה בבניין אבל עסקאות אנחנו לא עושים איתם".

עם מתן כהנא נפגשת?

"לא, אני פגשתי את מתן כהנא במסדרון ואמרתי לו את כל מה שאני חושב עליו. מה שאומרים במסדרונות לא יוצא מהמסדרונות".

"חוק הגיוס – רמיסת המושג של לימוד התורה"

לסיום אנחנו שואלים אותו על חוק הגיוס, והוא ממהר להבהיר את עמדת דגל התורה: "אנו נגד כל חוק גיוס שמטרתו הוא כביכול רמיסת המושג של לימוד התורה וכל המהות של חוק הגיוס היא כזו. כי הרי למה הוא חוזר. הוא לא חוזר בגלל שרוצים למצוא את הדרך איך לתת את הדיחויים, הוא חוזר כי מטרת החוק הוא שוויון של נושא הגיוס והמילים היפות האלה בעצם באות ואמרות שאנחנו לא מוכנים להכיר בשונות שלכם בנושא הזה, הם לא אומרים את זה על השירות של הערבים".

"אבל את החרדים הם רוצים לחנך, לנו הם מורידים את התקציב ולהם לא. אנחנו לא נגד ולא בעד. אנחנו ניאבק בדברים הללו גם בחוק הגיוס ובכל מה דבר  שהממשלה הזאת מתכננת לעשות שזה להפוך אותנו ללא לגיטימיים ומצד שני לקחת את הציבור שעד לפני חצי שנה-שנה ליברמן אמר שצריך לעשות לו טרנספר, אז אותם היום הם מחבקים בגלל שהם צריכים אותם בממשלה. היה לא תהיה"

הורדת גיל הפטור זה מבורך?

"אני חושב שכל צעד שהממשלה הזו עושה לא יכול להיכנס לקטגוריה שנקרא צעד מבורך".

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture