ארכיון. צילום: Shlomi Cohen/Flash90

צפו: מול קהל הרבבות – מרן רה"י ענה על השאלות בענייני חינוך • בלעדי

בכינוס ענק שנערך בשבוע שעבר בעיר מודיעין עילית התיישב מרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין מול קהל הרבבות וענה על שאלות רבות העוסקות בענייני חינוך שנשאלו ע"י המרא דאתרא הגר"מ קסלר • 'חדשות JDN' מגיש בתיעוד מיוחד את השו"ת המלא

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו


בכנס הרבבות "גדול בקרבך" שנערך בשבוע שעבר בפארק העירוני במודיעין עילית התקיים בסוף הכינוס שו"ת מיוחד ומקיף על ענייני חינוך עם מרן ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין שליט"א על ידי המרא דאתרא הגאון רבי מאיר קסלר שליט"א. בשיא השו"ת נשאל ראש הישיבה מהו הסוד להיות אדם גדול. מרן החל לצחוק ואמר בנחרצות "מי שחושב על זה לא יהיה אדם גדול" והסביר, "זה מחשבות כאלו של שטויות, כתוב וציוונו לעסוק בדברי תורה, עוסקים בתורה, וסוף הכבוד לבוא. תעסוק בתורה, אבל אל תחשוב על מה יהיה בסוף".

'חדשות JDN' מגיש את השו"ת המלא: המרא דאתרא הגאון רבי מאיר קסלר שליט"א במעמד קהל האלפים: ביקשו ברשות מרן ראש הישיבה לשאול כמה שאלות. הראש ישיבה מדבר בהרבה הזדמנויות על הצורך להתרגל ללמוד דף גמרא חוץ מהלימוד העיוני שלומדים בישיבות, שזה באמת מחנך את הבחור להיות בעל הבנה להיות מעמיק, אבל צריך גם כן להתרגל ללמוד-וללמוד-וללמוד, הראש ישיבה תמיד אומר: זה מסקרן, זה מתוק, זה מעניין. השאלה היא כזו, בחורים צעירים שעוד לא טעמו את הטעם הזה, איך אנחנו יכולים להרגיל אותם ולשכנע אותם בזה, טעמו וראו כי טוב, האם על ידי מבצעים ועל ידי פרסים, יש כאלה שלומדים ונבחנים ומקבלים איזה מלגה, או שיש דרך אחרת בזה?

מרן ראש הישיבה שליט"א: "הדרך הכי טובה זה ללמוד איתם גמרא עם רש"י, גמרא עם רש"י בפשטות, הפשטות זה מאד מושך, הפשטות, הפירוש הפשוט, הקושיא, הפשטות של הקושיא, והתירוץ הפשוט, זה מאד מעניין, וזה מושך, אז מקבל טעם. עם רש"י, כל רש"י, אפילו עם רש"י בלי תוספות גם, אין צורך יותר, גמרא עם רש"י זה מאד מעניין ומאד מושך, וזה אם יודעים ש"ס עם רש"י אין מה לשער איזה זכות ואיזה מדרגה, זה ידיעת הש"ס".

שאלה: בחורים שואלים, עוד מעט מתחיל הזמן בסייעתא דשמיא, כל בחור שבא ללמוד בישיבה בתחילת הזמן הוא בא עם רצון חזק ומשוכנע שהזמן הזה בעזרת השם הוא יתעלה והוא ישתפר מהזמן הקודם, אבל מה לעשות אחרי יומיים אחרי שלוש, אצל אחד אחרי שבוע, זה הולך ונחלש ההתלהבות והחיזוק של ההתחלה. השאלה היא איך ניתן לשמר את הברען, את השמחה והרצון שיש בהתחלה להרוויח עוד חודש ועוד חודש אולי אפילו עד סוף הזמן, מה העצה לזה?

מרן שליט"א: "צריך שיהיה לו קשר אם יש משיבים בישיבה [קשר] עם המשיבים, וגם עם ראשי הישיבה, עם אלו שהם מגידי השיעורים, עם ראשי הישיבה, קשר תמידי לדבר בלימוד איתם, וגם להתייעץ איתם עצות, אם יש איזה קשיים, על כל קושי צריך: דאגה בלב איש ישיחנה, יסיחנה מדעתו וישיחנה לאחרים, להתייעץ על כל קושי שיש לו, וגם בלימוד לדבר עם הצוות ועם המבוגרים שבישיבה, עם בחורים מבוגרים ועם המשיבים, אבל שיהיה קשר בדברי תורה עם כל הצוות שבישיבה, עם הצוות החשוב שבישיבה, זה נותן לו קשר ונותן לו גם סיפוק וגם הדרכה איך ללמוד איך להבין".

שאלה: יש בחורים שאומרים, שהם אוהבים ללמוד אבל קשה להם להתרכז ולשבת על ספסל ארבע שעות רצופות של הסדר ראשון, או סדר שני קצת פחות, אלו שיש להם שיעורים עוד מילא, אבל אלו שיושבים בקיבוץ, הם בחורים טובים, הם לא בטלנים, אבל קשה להם הריכוז, מה אפשר לעשות? מה אומרים לבחור כזה שקשה לו לשבת שלוש וחצי ארבע שעות ברציפות וללמוד?

מרן שליט"א: "אם הוא היה לומד בצורה המתאימה לפי טבעו זה לא היה קשה, לכל אחד יש הטבע שלו, יותר בעיון או יותר בפשטות, אם הלימוד הוא לפי הטבע אז זה מושך, זה לא משעמם, ואפילו קשה להפסיק, לא מרגישים שהזמן עובר".

שאלה: בחורים מאד מתקשים בישיבה לקום לתפילה בזמן, בגלל שלמעשה יש הרבה, בחורים שנוהגים לאחר את השינה בלילה, גם אם יש יחידים שרוצים לישון מוקדם אבל לא תמיד זה ניתן להם מצד החברי חדר, והם שואלים מה הם יכולים לעשות? להתווכח עם החברים שיהיו בשקט? לפעמים יש רעש בקומה ולאו דווקא בחדר, מה העצה שאפשר לתת להם כדי שיוכלו באמת להתמיד ולקום כל בוקר בזמן?

מרן שליט"א: "אם יש הפרעה ומישהו מפריע לו צריך לדבר עם הצוות שבישיבה שישפיעו עליהם שלא יפריעו".

שאלה: בישיבות גדולות לא כל כך עומדים על זה שכל בחור יבוא לתפילה, לא בכל הישיבות, אז נהיה קצת רפיון בדבר הזה, ובחורים רוצים באמת, אלו היראים שמבינים את החשיבות להתחיל את היום עם תפילה, הם רוצים איך אפשר לקבל כוח לעמוד מול האווירה הכללית הזו שקצת התרופפה?

תשובה: "תפילה בציבור במקום רינה במקום שלומדים זה זכות עצומה מאד, זה נותן הרבה זכויות, להצלחה בתורה, במקום רינה שם תהא תפילה, תפילה בציבור ובמקום רינה שם תהא תפילה, במקום שלומדים, ביני עמודי היכא דגרסי, זה נותן הצלחה בתורה, זה סגולה להצלחה בתורה, זה כדאי, זה כדאי. תפילה בציבור אם היא במקום רינה זה סגולה להצלחה בתורה, כך המציאות".

שאלה: יש ניסיון, הראש ישיבה תמיד מדבר על הסקרנות שיש לבן אדם באופן טבעי לשמוע מה חדש ומה קורה, בפרט שיש כל מיני פרשיות במדינה ויש דברים מסעירים, פעם היה לציבור החרדי עיתון אחד, ונניח אפילו מי שקרא עיתון כל בוקר לא הכל עניין אותו, והיה בכמה דקות גומר ומסיים, היום יש ריבוי עם כמה וכמה עיתונים ויש גם קווים, קווי נייעס של חדשות וכל מיני דברים אחרים ובאופן טבעי הבחורים מאד נמשכים לזה, ויש בני עלייה שמחפשים את הדרך איך להתמודד עם היצר הזה, איך מתמודדים עם היצר הזה.

מרן שליט"א: "הרי בעצם אין שום רווח מזה, זה רק סקרנות, אין שום רווח, זה רק סקרנות, הוא נהנה מזה, אבל יש סקרנות גם בתורה, יש רש"י אשר אנכי מצווך היום על לבבך, מצווך היום אומר רש"י כדיוטגמא חדשה, כדיוטגמא חדשה כמו חדשות, כמו שחדשות מעניינות כך גם צריך שיהיה מעניין דברי התורה, וזה גם מעניין! יותר מעניין! וזה גם זה זכות, אז במקום, זה מעניין וזה מעניין, אז מה יותר כדאי? יש עוד סקרנות! סקרנות לתורה! צריך להתרגל לזה, הרגל לסקרנות מה הגמרא אומרת, מה הקושיא ומה התירוץ, מה אומר רש"י ומה אומר תוספות, זה סקרנות, זה מעניין, זה גם מעניין! ואם מתרגלים ללמוד בצורה שהלימוד מעניין אז זה מעניין, אז מה צריך חדשות, מה זה מוסיף ומה הרווח בחדשות, אין שום רווח מזה, זה רק סקרנות, אז סקרנות בתורה".

שאלה: יש היום שפע גדול של עולם הזה שהוא מזומן לידי כל אחד, אם זה במאכלים ואם זה בכל מיני, בשירים, בניגונים, ומאד קשה לצעירים וגם למבוגרים לפעמים לעמוד בפני הפיתוי הגדול הזה שיש.

מרן שליט"א: "יש מומחים שיכולים להסביר את זה שלא כדאי, יש מומחים שיודעים איך להסביר את זה שלא כדאי, ומי שזה מושך אותו יכול להתייעץ, יש מומחים".

שאלה: יש לנו פה את המומחים שהראש ישיבה סומך ידיו עליהם ועוד מעט הם ידברו, הרב הגאון רבי משה בלוי, ויש עמו גם את החבר היקר שלו שהם עובדים ביחד ועוד מעט הם ינעימו לציבור מהעצות שלהם. עוד דבר אחד, אני לא יודע, צעירים מדי פעם שואלים את השאלה הזו, מה הסוד בשביל להיות אדם גדול, מה הסוד?

מרן שליט"א (צוחק): "מי שחושב על זה לא יהיה אדם גדול".

שאלה: מי שחושב על זה, הראש ישיבה אומר, יהיה אדם גדול, בגלל שבאמת אכפת לו.

מרן שליט"א: "לא, הוא לא יהיה, הוא לא יהיה. מי שחושב לא יהיה".

שאלה: הא, סליחה, שהראש ישיבה יסביר, אני טעיתי בדבריו, מה ההסבר? למה מי שחושב לא יהיה?

מרן שליט"א: "אם הוא חושב על זה, זה לא יהיה! אם זה מונח לו בראש".

שאלה: מחשבה מועלת?

מרן שליט"א: "לא, מחשבות כאלה של שטויות, זה לא ככה, אין דרך, וציוונו לעסוק בדברי תורה, וציוונו לעסוק בדברי תורה, עוסקים בתורה וסוף הכבוד לבוא, זה גמרא, אתה תעסוק בתורה, ובסוף יהיה, אבל אל תחשוב על זה".

שאלה:
מחשבה מועלת?

מרן שליט"א: "מחשבה מועלת זה עוד דבר".

שאלה: מבקשים שהראש ישיבה ייתן ברכה לציבור, יש פה ציבור של צעירים בני תורה שמתחילים את הזמן בעזרת השם בשבוע הבא, ומבקשים ברכה להצלחה בתורה ויראת שמים.

מרן שליט"א: "הבא ליטהר מסייעין אותו, כל אלו שבאו רוצים ובאו ליטהר, יהיה סייעתא דשמיא בעזרת השם, בהצלחה".

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture