Yonatan Sindel/Flash90

ח"כ אבי מעוז בראיון ל'JDN': "הדם שישפך בהמשך – על בנט וגנץ" • צפו

יו"ר נעם מזמין את הבית היהודי לשותפות "ברגע שתתנתק מבנט", ומבקר את חילולי השבת בליכוד: "מאוד מכעיס, מנהג מגונה הזה - מאז הממשלה עם לפיד נתניהו עשה תשובה" • במתקפה על הממשלה: "גורמים שהמדינה תפסיק להיות יהודית"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד

יו"ר מפלגת 'נעם' ח"כ אבי מעוז לא חדש בעשייה הציבורית. הוא כבר הספיק לכהן כמנכ"ל משרדי הפנים והבינוי והשיכון, עד שעזב את השירות הציבורי בעקבות תוכנית ההתנתקות.

עם פתיחת סבבי הבחירות היה בין מייסדי מפלגת נעם, אך המפלגה פרשה מהמרוץ יומיים לפני יום הבחירות. בבחירות האחרונות חתם על הסכם ריצה משותפת של מפלגתו עם עוצמה יהודית, ואז נחתם הסכם ריצה משותפת כבלוק טכני גם עם האיחוד הלאומי במסגרת רשימת 'הציונות הדתית', ומעוז הוצב במקום השישי ברשימה ונבחר לכנסת.

כעת, במפלגה יוצאים למפקד בוחרים, לצד עמיתיהם בעוצמה יהודית ובמפלגת הציונות הדתית. "אני חושב שזה טוב שאנחנו עושים מפקד כל מפלגה לחוד, אבל אנחנו רצים כסיעה אחת", אומר מעוז בראיון ל'חדשות JDN' ו'שחרית'.

לדבריו, "שיתוף הפעולה בינינו הוא מצוין. בגלל האחדות הזו בינינו הצלחנו להביא תוצאה יפה של שישה מנדטים ואני חושב שגם בפעם הבאה כל אחד יאסוף את כוחו את המתפקדים שלו אליו. אנחנו נצא מאוחדים להתמודד בבחירות הבאות ביחד".

ברשימה זהה?

"כן, אנחנו נתמודד באותה רשימה בעז"ה וגם אלו שנשארו בחוץ מהבית היהודי, אני מאמין שייכנסו פנימה ואז אנחנו נוכל באמת להיות רשימה אחת שמייצגת את כלל הציונות הדתית על כל גווניה".

אתה חושב שהבית היהודי שאחרי בנט ראויה לשותפות שכזו?

"הבית היהודי ברגע שהיא תתנתק מבנט. הבית היהודי עדיין לא מימש את ההסכמים שיש לו עם בנט, ויו"ר הבית היהודי לא מסכימה להיכנס לממשלה כשרת ההתיישבות, למרות שזה בהסכם בינה לבין בנט. לדעתי אט אט הם מתנתקים מבנט, ברגע שהם יתנתקו מבנט – דלתנו פתוחה בפניהם".

"ההגדה המהותית של המדינה שזו מדינה יהודית"

מעוז תוקף בחריפות את ההתנהלות המשפטית ומציע להסיר את המילה דמוקרטית מצד המילים מדינה יהודית ודמוקרטית. "אני בעד שלטון חוק התורה. אנחנו במדינה דמוקרטית וברור שיש רשות שופטת אבל הראשות השופטת לא יכולה להשתלט ולשלוט על הרשות המחוקקת. וודאי שצריך לשמור על החוקים של מדינת ישראל, זה פשוט, אבל צריך לומר עוד פעם – שלטון החוק זה הנדסת תודעה כי החוק הוא לא השולט פה, מי ששולט פה זה העם. העם הוא הריבון פה, ולא שלטון החוק".

לדעתך במדינת ישראל צריך להיות חוק שונה בין יהודים לערבים

"ברור שצריך להיות חוק שווה. מדובר במדינה יהודית וכמדינה יהודית ככה היא צריכה להישאר. החוקים צריכים לתאום את מגילת העצמאות ואת הכוונה של האבות המייסדים של המדינה שתקום פה מדינה יהודית, כבר אמרתי כמה פעמים שבמגילת העצמאות צמד המילים מדינה יהודית מופיעה 5 פעמים, המילה דמוקרטיה לא מופיעה אפילו לא פעם אחת ולכן אבותינו חלמו לחזור לארץ ישראל אחרי כמעט אלפיים שנות גלות ולהקים בה מדינה או ממלכה יהודית נקודה".

אז צריך למחוק את המילה דמוקרטית?

"וודאי. אני חושב שהדמוקרטית נוספה רק אחרי זה. הדמוקרטית זה סוג של צורת המשטר, איך אנחנו מנהלים את המדינה היהודית – בדמוקרטיה ובדמוקרטיה העם הוא הריבון, אבל ההגדה המהותית של המדינה שזו מדינה יהודית".

מעוז לא חושב שהאיום האיראני הוא המסוכן ביותר למדינת ישראל, ולא הסכסוך הישראלי פלסטיני, ולא הפרעות של ערבי ישראל, ואפילו לו השסע החברתי כן ביבי או לא ביבי. "לטעמי האיום הגדול ביותר הוא האיום התודעתי", אומר מעוז בראיון.

עם סמוטריץ'. צילום: יונתן סינדל/פלאש90

"אנחנו מאבדים את התודעה שהמדינה הזו היא מדינה יהודית, נקודה. לאט לאט נכנסת התודעה שהמדינה היא מדינת כל אזרחיה, היא הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון או מדינה יהודית ודמוקרטית. הדמוקרטית היא לפני היהודית, אנחנו מדינה יהודית נקודה. כאשר נשכח את זה, זה היה האיום הכי גדול, כשנפסיק לזכור מאיפה באנו ומאיפה קיבלנו את התורה ומאיפה היעוד שלנו להיות עם סגולה לכל העמים ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש".

ממשלת בנט היא איום על ישראל כמדינה יהודית?

"ממשלת בנט מבצעת באופן יום יומי את הנגיסה הזאת ואת הרעלת התודעה. באופן יום יומי, כביכול אנחנו הולכים להיות מדינת כל אזרחיה. זה הכעס הגדול והצער הגדול שלי על ניר אורבך, על עידית סילמן, על יום טוב כלפון, על מתן כהנא וגם על נפתלי בנט – תראו לאן אתם מובילים את המדינה, אתם גורמים לכך שהמדינה תפסיק להיות מדינה יהודית. תתעוררו ועכשיו".

"נתניהו הוא מייצג את העם"

בימים בהם מתפרסמים מידי יום הציטוטים של בכירי רע"מ נגד מדינת ישראל, אי אפשר שלא לשאול את מעוז, שוב, על הסכמה שלו להקים ממשלה בראשות נתניהו בסיוע רע"מ. "אנחנו היינו בעד הקמת ממשלה יהודית בהימנעות של רע"מ מבחוץ, אפילו לא בתמיכה של רע"מ, מבחוץ. רק הימנעות ומבחוץ, בשום אופן ואף פעם לא הסכמנו לממשלה בהשתתפות הגורמים האלה בתוכה".

כמו יתר חבריו לגוש הימין, הוא נאמן למנהיג הגוש – בנימין נתניהו. למרות העובדה שנתניהו הוא אחד האנשים הכי חילוניים בכנסת. "אני תמיד אומר שלאדם בביתו האישי יש את חופש הבחירה ואני לא כופה על אף אדם באופן אישי איך להתנהג אבל כאשר הוא עומד בראשות המדינה והממשלה נתניהו קיבל פעם אחר פעם את אמון העם וככזה הוא ראוי להנהיג את מדינת ישראל".

בדיון בוועדות הכנסת. צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90

"אדם נידון לפי רובו, ונתניהו זכה להיות ראש הממשלה בתמיכת העם כי העם בחר בו. ב-96 הוא נבחר ברוב, אמנם קטן, אבל ברוב של חמישים פלוס אחוז מבוחרי ישראל ולאחר מכן הוא תמיד נבחר כראש הסיעה הגדולה. נתניהו קיבל את אמון העם להנהיג אותו בתור ראש ממשלה ואנחנו הולכים עם נתניהו כי הוא קיבל את אמון העם, הוא מייצג את העם".

ההודעות בשבת לא מפריעות לך?

"כן, מאוד מכעיס אותי ואני מיצר על כך ואנחנו מעירים לו על כך ואני חושב שהם צריכים להפסיק עם המנהג המגונה הזה".

הוא קשוב לכך?

"אני חושב שכן. אני חושב שגם הוא מבין את הטעות שבדבר ואיך אנשים מסתכלים. יש הבדל בין אם אתה מייצג ציבור, אם אתה מנהיג של מפלגה פוליטית ואתה רוצה לחזור להיות ראש ממשלה, לבין אם אתה אדם פרטי. שוב אני אומר שלאדם פרטי יש חופש בחירה, אני לא נכנס לו לביתו הפרטי ולדעת איך הוא מתנהג שם, אבל כאשר אתה מנהיג ציבור אתה צריך להתנהג לפי הקוד של מדינה יהודית".

בוא נודה על האמת, אם לא התיקים המשפטיים שהפכו אותו למוקצה בשמאל, הוא מזמן היה זורק אותך ומקים ממשלה עם יאיר לפיד

"יכול להיות אבל, המציאות היא לא כזו, אני נבחרתי לכנסת והוא לא הצליח לזרוק אותי. אני גם לא חושב שהוא היה זורק אותי. אנחנו נבחרנו לכנסת ואנחנו מייצגים ציבור נתניהו יודע שהוא צריך אותנו. לפי דעתי הוא עשה תשובה מאז, תראה את הנאמנות שלו למפלגות החרדיות ולציבור מפלגות הימין, מאז הממשלה עם לפיד הוא עשה תשובה".

"רוח גבית לטרור"

בראיון הוא מסביר למה לדעתו החוק לא דומה במצב של חומש וחאן אל אחמר. "חומש פונתה ונהרסה על לא כלום. כלומר ההתנתקות או הגירוש מצפון השומרון היה סתם בשביל למצוא חן בעיני האמריקאים וזה עוול שנעשה לצפון השומרון ומאז המקום לא נמסר לשליטת הרשות הפלסטינית, שלא כמו עזה ששם אחרי גירוש גוש קטיף רצועת עזה נמסרה לרשות הפלסטינית ואח"כ בא החמאס והשתלט עליה. חומש זה לא כך, חומש לא נמסרה, והיום מותר לכל יהודי לנסוע ולהגיע לחומש ולתייר בחומש, הממשלה ושר הביטחון יכולים להורות לאלוף הפיקוד שבצו תפיסה מותר לו לאפשר ליהודים לשהות בחומש. אני קורא לאלוף הפיקוד שיעשה צו תפיסה על המקום וייתן לבחורי הישיבה שם להישאר במקום. ולפתח את הישיבה וכאשר נבטל את חוק ההתנתקת אז גם היישוב יוכל לקום מחדש על חורבותיו".

בנאום בכנסת. צילום אריה לייב אברמס/פלאש90

"מה שהממשלה עשתה, כשהיא הרסה את חומש ברגע שהסתיימה השבעה על הירצחו של יהודה דימטמן הי"ד, זה מתן פרס ורוח גבית לטרור וזה דבר שהוא נורא. מעולם ממשלות ישראל לא נתנו פרס לטרור וכאשר באה הממשלה במקום שנרצח יהודי, אני לא אומר לה תקימו ישוב על שם היהודי שנרצח, אבל את הורסת את אותו המקום שמשם יצא היהודי ונרצח? זה פרס לטרור, זה רוח גבית לטרור ושלא נתפלא שיהיו אחרי זה עוד הרבה מעשי טרור".

בנט וגנץ החליטו לתת פרס לטרור?

"בנט וגנץ טעו בשיקול הדעת וזה אני אומר בלשון המעטה. אני חושב שכאשר אתה יושב בראשות הממשלה ואתה שר הביטחון של מדינת ישראל, מעשה שכזה של להרוס את כמעט הכל זה לתת פרס לטרור ועל הראש שלהם יהיה הדם שישפך חלילה בהמשך".

זה האשמה קצת חמורה, אם לא מאוד חמורה?!

"זה האשמה חמורה אבל תיאור מדויק של המציאות. מכיוון שנתנו פרס לטרור".

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture