צילום: פלאש 90

ח"כ פרוש ל'JDN': "אף ח"כ חרדי לא בעד חוק הגיוס, עמדת גדו"י ברורה" • צפו

יו"ר שלומי אמונים בראיון לוחמני ל'חדשות JDN': "אף אחד מהקואליציה לא מגיע אליי לעשות איתי עסקים, אני קיצוני" • על מתווה מירון: "נפגשתי עם פרויקטור מירון, הוא צריך להיות קשוב" • וגם: ההיערכות לבחירות ברשויות

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד

את ח"כ מאיר פרוש, יו"ר שלומי אמונים, איש יהדות התורה, אני פוגש אתמול בלשכתו בכנסת, בין התרוצצות מוועדה לוועדה, לישיבת הסיעה. "דאגתי לך", אני מספר לו, אחרי שחזר לכנסת בתום החלמתו מנגיף הקורונה, אחרי שהוא מודה לי הוא מגחך קלות, "5 ימים להיות נעול בבית זה קשה, אבל ברוך ה' עבר בקלות".

את הראיון ל'חדשות JDN' ו'שחרית' אנחנו אמנם מקיימים כבר בשעות הצהריים, אבל הוא כבר דרוך לקראת הדיון בערב בחוק הגיוס, נערך לעוד נאום חריף, אבל יודע שהמלחמה עוד רחוקה מסיום, זה רק קריאה ראשונה. "לא שמחתי כשנפל לפני שבועיים, זה היה ניצחון זמני".

פרוש הוא הלוחם הבכיר בחוק, בזמן שחלקים במגזר משמיעים רינונים, הוא נושא את זעקת גדולי ישראל בנושא, ולא מוכן לשמוע על שום שיתוף פעולה איתו. (אגב, מומלץ לצפות בראיון המלא באתר, הציטוטים בכתבה הם רק עיקרי הדברים).

"ליצמן לא עוזב"

לפני שאנחנו צוללים לעניינים הפוליטיים הבוערים, אנחנו מבררים את שלומו של פרוש, שעדיין מסתובב עם אבטחה צמודה מאז התקיפה האלימה כנגדו, למרות שהתוקפים ומי שעמד מאחיהם נעצרו. "אני שמח על כך שמי שמנסה לגזור זקן ליהודי מאמין, ועוד בא בשם הקנאות, לא יסתובב ברחוב. כאשר בא בן אדם, בשם הקנאות, ורוצה לגזור לי את הזקן, איפה ישמע כדבר הזה? זו עליית מדרגה בהתנהלות ובהפקרות שיש היום".

עם הצלילה לנושאים הפוליטיים, פתחנו בדרמות המשפטיות החרדיות, אבל עוד לא הספקתי להשלים משפט. "דרעי עוזב, ליצמן הכריז על פרישה", פתחתי, ופרוש קטע: "איפה הוא הכריז דבר כזה? בכנסת הבאה… השאלה כמה זמן הקדנציה הזו תהיה, אולי היא תהיה 4 שנים, מאיפה אתה קובע שהוא עוזב עוד מעט, הוא לא הכריז".

פרוש עם גפני וליצמן. צילום: יונתן סינדל/פלאש90

"אני לא מנהל את העניינים של ליצמן, אין לי השפעה על ההחלטה שלו בעניין הזה, אני גם לא מנסה להשפיע, אני גם לא מנסה לומר מה יש לי לומר בנושא הזה, לא רוצה לומר מה אני חושב, הוא לא הכריז שהוא עוזב".

למה שלא תספר לנו מה אתה חושב?

"כי אני לא רוצה שהוא יגיד לי מתי הוא חושב שאני צריף לעזוב, כל אחד יש לו את הנימוקים שלו, יש מי ששולח אותו. אני בכנסת כי יש מישהו ששולח אותי, שזה אדמורי"ם וציבור גדול, אני לא רוצה לדבר על זה שהוא עוזב כי הוא לא הודיע שהוא עוזב".

אתה חושב שהגיע הזמן לתת את המשמרת ואת המושכות לצעירים?

"אני מקווה שאתה לא בא לומר שאני מבוגר, מי שרואה אותי מתרוצץ בבוקר, בצהריים ובערב לא חושב שאני מבוגר. אם אנחנו לא נעשה את השליחות טוב, בשביל זה יש בחירות בשביל זה, יש מישהו שיכול להגיד לך – תחזור, תיכנס או תהיה".

"ח"כ חרדי בעד חוק הגיוס? הוצאת שם רע!"

את הראיון אתמול קיימנו שעות לפני אישור חוק הגיוס בקריאה ראשונה, אבל כבר אז היה די ברור מה הכיוון המסתמן. הוא מפרט עד כמה החוק מסוכן לעולם התורה: "בסופו של דבר אם אתה לא עומד ביעדים, אז בחוק קבוע שאין יותר לשר הביטחון אפשרות לתת דחויים בשביל בחור ישיבה. זה הדבר הכי חמור שיכול לקרות במדינה, זה דבר שאנחנו צריכים לתת את הדעת, שר ביטחון יכול להפגיז בסוריה, אבל לתת דחייה לא נותנים לו את הסמכות הזו, רק בנושא של לימוד תורה מצמצמים את הסמכות של שר הביטחון".

"אתה נמצא במדינה שבית משפט העליון הוא זה שכופה את דעתו והוא זה שמוביל. הכנסת הזו לא מסוגלת להתאחד ולא מעוניינת להתאחד, היא לא מעוניינת לקחת את בחורי הישיבות, רק בית המשפט קובע שאתה חייב לעשות את זה, בית המשפט כנראה עוד לא הבין שכמו שיש לערבים נאמנות והם לא הולכים לצבא ולכן גם לא לוקחים אותם לצבא, ככה גם מי שרוצה לשבת ללמוד תורה יש נאמנות ואני רוצה שהנאמנות הזאת תהיה מעל בית המשפט העליון"

אבל יש חלקים אחרים בנציגות החרדית שאומרים בשיחות סגורות….

"אל תגיד לי את זה", הוא ממהר לקטוע אותי, "אני אומר לך שאין כזה דבר, זה הוצאת שם רע, פשוט הוצאת שם רע, אין", הוא מזדעק ומוסיף: "דבר כזה לא יכול להיות, אתה רוצה להגיד לי שיש מישהו אצלנו שיחשוב לרגע שטוב שיעבור חוק שכזה?"

זה עדיף מכלום?

"קודם כל, עד עכשיו יש לשר הביטחון סמכות, ועכשיו זה מפסיק ואסור לשמוח עם העובדה שיעבור חוק שבסופו של דבר שולל משר הביטחון לתת דיחויים לבחורים".

פרוש ובנט בימיהם במשרד החינוך. צילום: יונתן סינדל/פלאש90

עם כבר מדברים על נושא הגיוס, ניסיתי להשיג התייחסו שלו גם למתווה השירות של שר הביטחון גנץ: "לא דיברתי איתו על זה, אני לא מכיר את הפרטים. אם זה בסוף אומר שכל אחד מאיתנו צריך בסוף לסגור את הגמרא, זה לא יקרה, הציבור החרדי לא יכול לחיות עם זה".

ואם זה במסגרת הגמרא?

"אין תערובות בדברים האלה, זה לא יכול להיות משהו מעורב, לא יכולה להיות כזאת תערובת, לימוד תורה וצבא ביחד, זה לא יכול להיות, אין דבר כזה, לא משהו שקשור ליהדות תורה או לאגודת ישראל"

"נפגשתי עם פרויקטור מירון"

נושא לא פחות בוער אתמול היה מתווה מירון שפרסם הפרויקטור צביקי טסלר, פרוש חושף כי נפגש איתו. "הוא היה אצלי בפגישה, שוחחנו בעניין הזה ואני הצגתי דברים שאני חושב ושהוא לא חשב לבד בעניין הזה, הייתי עם עוד כמה אנשים שעוסקים בעניין הזה של מירון. לפי ההתעניינות שלו הבנתי שהוא קודם כל רוצה שזה יצליח, במגבלות שיש לו, הבנתי גם שאנחנו הערנו את תשומת הלב שלו לכל מיני דברים שהוא לא חשב עליהם קודם. אני רוצה לקוות שיוכלו לחגוג שם בל"ג בעומר טוב".

הוא מסביר למה נפגש איתו: "אני ישבתי איתו כי הוא ביקש. לבן אדם יש את המפתחות להילולת רבי שמעון בר יוחאי בשנת תשפ"ב, אני חושב שבאים למירון ציבור גדול שיותר חסידי, בתוך החסידים יותר באים הכלל חסידי במספרים הרבה יותר משמעותיים, לא שחלילה אחרים לא באים. אז כשהוא בא לשמוע ממני. אני לא אגיד לו? אמרתי לו מה שאני חושב שצריך לעשות בקטעים שאני חושב שאנחנו צריכים להיות מעורבים, יש שאלות של רבנים ואדמורי"ם, יש דברים שהוא סגור ולא יכול לזוז ממנו, כמו כמה הדלקות, אבל בדברים שהוא פתוח הוא צריך לשמוע".

*"מועצת גדולי התורה אמרה לא, אז לא"

היום זה כבר סוד גלוי שהתנהלו מגעים בין נציגים חרדים לממשלה, על הימנעות בהצבעה על התקציב תמורת מאות מיליוני שקלים. "מועצת גדולי התורה אמרה לא, אז לא", חותם פרוש את תשובתו בעניין.

אם מחר מגיע אליך מישהו מהקואליצה ומציע לך מיליארד שקל. אתה לוקח?

"אף אחד מהקואליציה לא מגיע אליי לעשות איתי עסקים, אני מאוד קיצוני בדברים האלה. אני לא הולך להיכנס לקואליציה הזו ואף אחד מאיתנו לא הולך להיכנס לקואליציה הזו".

לא בשביל להיכנס, להימנע בהצבעה?

"היה לנו הצעה כזאת ומועצת גדולי התורה אמרה לא".

ואם המועצת מחר תחליט שאתם נכנסים לממשלה?

"היא לא תחליט כזה דבר כי לא תהיה שאלה כזו. תסתכל על הממשלה, יש פה ממשלה עם שרת התחבורה שרוצה לקדם תחבורה ציבורית בשבת, השר לשירותי דת שרוצה לקדם גיור, שזה אצלנו ממש בנפשנו, הממשלה רוצה לקעקע את יסודות הנישואין והגירושין על פי ההלכה, בכל דבר מקודש, רוצים לפגוע גם בכשרות, פוגעים לך בחיי היום-יום".

בדיון סוער על חוק הגיוס לפני 8 שנים. צילום: פלאש 90

בהתייחסות לענייני החינוך, הוא מספק עמדה מעניינת בנושא הממ"ח: "קודם כל הפרסום על בעלזא לא נכון", הוא ממהר להבהיר. אך באופן כללי, כסגן שר החינוך לשעבר, הוא מספר שדווקא סייע להקמת מוסדות כאלה, כשהיו באישור רבנים: "אני חינכתי את הילדים שלי במוסדות פטור, אני בעצמי למדתי במוסדות פטור, גם הנכדים שלי לומדים במוסדות פטור, אבא שלי וגם סבא שלי למדו ככה. אבל כשאני יושב במשרד החינוך, אני צריך לבדוק את הטענות שרוצים לקפח את החרדים, אני צריך לשמור עליהם. לכן כאשר באו אליי מקהילות של חב"ד, שהרב שלהם התיר להם, או קהילות של ברסלב שהרב שלהם מתיר ללמוד בממ"ח, או אנשים מאלעד שבאו עם הסכמה מאחד מקברניטי הציבור הליטאי שאמר לאותה קהילה באלעד שהם יכולים ללמוד בממ"ח, אם מגיע אלי ואומר שהוא רוצה לקבל כסף כמו החינוך העצמאי, רוצה ללמוד כמו בחינוך העצמאי, אני ודאי עוזר לו בזה".

הבחירות לרשויות

הבחירות לרשויות המקומיות כבר באופק, עוד פחות משנתיים, ואני מנסה לשמוע מפרוש, יו"ר שלומי אמונים, על ההיערכות בסיעה. "מי שלא עובד צריך להיערך, אבל מי שעובד לא צריך להיערך, יש לו ציבור והוא יכול להצליח. בסוף אתה מרגיש האם יש לך ציבור או שאין לך ציבור".

תתמכו בבחירות הקרובות בירושלים במשה לאון?

"זה משהו שגדולי ישראל צריכים להחליט, מה אתה שואל אותי?"

אני מניח שכאשר יש ישיבת מועצת של גדולי ישראל הם מתייעצים גם איתך…

"אתה הרי לא חושב שאני עוזר של משה ליאון שהוא ישלח אותי לשאול בשבילו כאלו שאלות את חברי המועצת".

בביתר עילית, אתה חושב שלראש העיר המכהן מאיר רובינשטיין יש סיכוי לעוד קדנציה?

"אני חושב שכן"

בעיר אלעד, ש"ס ודגל התורה ניסוי להדיח את הבן שלך, ישראל פרוש, בפעם הקודמת הם כשלו, הפעם הם יצליחו?

"אין לי מושג. אני לא יכול להגיד לך דברים של אנשים אחרים. אני לא במצב שאני יכול להגיד לך מה יהיה בעוד שנה וחצי באלעד, בבית שמש, בביתר או בירושלים, אנחנו עובדים כל הזמן".

בבית שמש, אם דגל התורה תציב מועמד לראשות העיר, תתמכו בו?

"אתה כבר שמעת שהגיע הזמן להציג מועמדות? זה רק 41 יום לפני הבחירות, מה הלחץ עכשיו?"

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture