שרים בתשובה • עדי רן: הגעתי לברסלב, כי עוד כחילוני הייתי אוהב התבודדות

עדי רן הרגיש לפתע התגלות והחליט להתחיל ללמוד תנ"ך. משם הגיע לברסלב בשל חיבתו להתבודדות • הזמר האלטרנטיבי עם הגיטרה, משתדל בכל שיר להדגיש את הטוב בכך שאנו יהודים, ומלחין גם על המאכלים היהודיים המסורתיים

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד

חג הסוכות כבר עבר, אך מפאת קוצר הזמן לא הספקנו לעלות את כל כתבות פרויקט שרים בתשובה העוסקים בזמרים שגילו את עולם היהדות. אנו נמשיך בימים הקרובים בעז"ה לפרסם את הכתבות בנושא. הפעם: על עדי רן.

על חזרתו בתשובה הוא מספר: "לא עברתי מהלך שכלי של אחד לאחד. זו היתה התגלות ממש. העיסוק בה´ קיים גם אצל אדם חילוני, לאו דווקא דרך קיום מצוות. לפעמים זה מגיע דרך תרבות ואמנות. ה´ חשוב לכל אדם, אפילו כהמצאה. תמיד האמנתי בזה, אבל כעת זה קיבל צורה שונה. התחילה להתפתח אצלי התעניינות רוחנית מאסיבית. זה התחיל בספרים חיצוניים, ומהר מאוד הגעתי לתנ"ך. תוך שבועיים סיימתי לעבור על כולו. משלי וקהלת נתנו לי מכות חשמל, פולסים חזקים שהקפיצו לי את הלב. האמירות של שלמה המלך הבהירו לי שיש כאן אמיתות יסוד שרלוונטיות לחיי.

עדי רן בחר להתקרב לחסידות ברסלב. בראיון לעיתון בשבע הסביר מדוע. "תוך פחות מחודש הגעתי למקום ברמת גן שבו למדו חברים שלי שחזרו בתשובה. התאספו שם תלמידים מכל הזרמים, שלמדו קבלה מפי הרב שמעון דהאן. הברסלברים יצאו להתבודדויות בחורשה הסמוכה. עוד כחילוני הייתי יוצא לשדה כדי לסדר לעצמי את המחשבות, ולכן כל מושג ההתבודדות התחבר אלי היטב".

לאחר שחזר בתשובה, המשיך עדי רן בקריירה המוזיקאלית שלו, שאף התפתחה מאז משמעותית. לדבריו, "אני יודע שאם ארים היום הופעה בתל אביב, 30 אחוזים מהקהל יהיו חילונים. כמובן שלא מדובר בחילונים אדוקים, כי עצם ההגעה שלהם מביעה איזשהו קשר או חיפוש של רוחניות. היתה לי פעם הופעה גדולה בסינרמה עם עוד זמרים, מול קהל חילוני נטו. היו תגובות חזקות. חוץ מזה, החילונים הרבה יותר קרובים ליהדות ממה שמצטייר בתקשורת. בסופו של דבר לכל אחד יש סבתא שמדליקה נרות שבת".

עדי רן אל תכה בסלע:

לדבריו, את הביקורת בציבור החילוני הוא ספג דווקא ממי שאינו כזה מבטן ומלידה: "באחת ההופעות שלי ב´בארבי´ ניגש אלי חוזר בתשובה שחזר שוב בשאלה והתחיל להטיף לי מוסר באמצע ההופעה: ´איך אתה מופיע במקום כזה?´ הוא צעק עלי. זה היה רגע לא נעים, אבל אחר-כך הבנתי שמדובר בבחור שחיפש מקום שאליו יוכל לברוח מהקדושה, וכשסוף סוף מצא כזה, הוא גילה בו ברסלבר שעצבן אותו".

מדוע המשיך בקריירה המוסיקאלית? רן מספר כי "בשנה הראשונה שחזרתי בתשובה התייעצתי עם רבנים האם להמשיך במוסיקה. הם אמרו לי להמשיך, כיוון שזה מכשיר בעל השפעה עצומה. קראתי גם את ר´ נחמן, שמדבר על כוח הניגון. עם השנים למדתי את הניואנסים של הציבור הדתי והחרדי, ושיש הבדל בין הנאמר לנכתב".

אחד משיריו של עדי רן, עוסקים ב…אוכל. "רבינו הקדוש אמר אפילו איש פשוט שמח בזופצ'ה שלו בשבת קויידש מה זה זופצ'ה זופצ'ה זה מרק מה זה זופצ'ה מרק עדיף מקניידעלאך", ואלו רק חלק ממילות השיר. לדברי עדי רן, "השיר בא להביע את השמחה של איש פשוט, שאין לו השגות גבוהות. הוא פשוט שמח במאכלי השבת הגשמיים, שיש בהם קדושה. כך הוא יכול להתקשר לקב"ה גם דרך הזופצ´ה".

אז מה זה זופצ'ה?

הוא נשאל אם הוא לא חושש שאנשים יזלזלו בטקסטים האלו במקום להפנים את המסר שנסית להעביר? "הקהל יותר אינטליגנטי ממה שחושבים, אני לא חושש מזלזול. יש הרבה שחוקרים את השירים הללו. שמעתי על דיונים שנערכו עליהם, וזה חשוב, כי האמן משרת את הציבור. הוא צריך לתת להם גירוי למחשבה, והם ייקחו אותו לאן שהם רוצים".

משתדל לצמצם בהופעות במידת האפשר כדי להמשיך להיות מחובר לסדר יום קבוע של לימוד ותפילה, אחרת הוא "מתפזר", כלשונו. "כשאני מצליח להתחמק מאירועים בלילה, אני הולך לישון בין 6-9 בערב. מתעורר בשלוש לפנות בוקר, אומר תיקון חצות, לומד, יושב עם הגיטרה ומחבר שיר. השעות האלה הן זמן של חסד בעולם, והכל יוצא בהן הכי טוב. אחר-כך יוצאים להתבודדות, הולכים למקווה, ותפילת ותיקין. אחרי כוסית ליקר שוקולד בשטיבל אני מפזר את הילדים ללימודים ויושב ללמוד".

גם את הלימוד הוא מעדיף לעשות בעצמו, בסדרים קבועים. בעבר הוא העביר שיעור בליקוטי מוהר"ן בבית הכנסת: "התחלתי לכתוב פירושים כדי לבאר את הארמית ואת הקשר למובאות מהגמרא. יש לי חלום להוציא בסוף ביאור מלא על הליקוטים". המקצוע שלו, שמחייב עבודה בלילה, גרם לו קשיים מרובים בשמירה על הסדר הקבוע, עד כדי כך שחשב להפסיק עם ההופעות באיזשהו שלב. "החלטתי להמשיך, כי למרות שהולך לי סדר לימוד ותפילה בלילה, ההופעות עצמן מחזקות אותי. אני רואה אותן כמצווה".

ומי שרוצה עוד טיפ לחיים טובים מעדי רן, שלא ישתמש בטלפון נייד: "כל זמן שאני יכול, אני מסתובב בלי מכשיר סלולרי. הרעיון הזה שאפשר לנדנד לך בכל מקום ובכל שעה הוא שיגעון. אתה יושב עם מישהו ומרגיש שהוא חמ"ל מהלך: כל שנייה צלצולים מכל הצדדים, אין לאדם ישוב הדעת. כולם מדברים בקולי קולות בכל מקום, מנהלים מו"מ עם העולם. "צריך לדעת להתנתק, להתבודד. אני מרגיש שיש לי יתרון גדול בכך שאני יכול להיעלם לשעות. לחברים שלי אין שקט". ובכל זאת, יש יתרונות במכשיר: "אם אתה רוצה להתבודד ורואה מישהו בלתי רצוי, אתה עושה את עצמך מדבר בטלפון", הוא אומר.

איזה כיף להיות יהודי!

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
5 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מה הקשר כל החלק בכנסת?????

כדאי לו שיעבור קורס באידיש שדברו ברוסיה. ז'ופצה, זה קפוטה שלובשים, ולא מרק..

לאליהו ז'ופה זה מרק

כנראה שצריכים להיות חילוני להבין את היופי של השירים… אני לא מבין כלום!!!

איזה כיף להיות יהודי! כנראה שצריך להיות חילוני בשביל להתלהב מלהיות יהודי. אני מרגישה את הכיף בשיר.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture