הֱיֵה עִם פִּיפִיּוֹת • הניגונים, השיפוצים, השינויים והחידושים בהיכלי התורה ובחצרות האדמורי"ם

• חדש עלינו שנה טובה • איזה בית מדרש חודש לקראת החגים? • איפה ניתן לשלם על המקומות בכרטיס אשראי? • איזו קהילה תתפלל באולם? איזו אדמו"ר יעבור לפני התיבה באודיטוריום? • מי הרבי שהלחין 12 ניגונים לקראת החג? • למה יתפללו אברכים לראשונה מחוץ להיכל הישיבה בבני ברק? • ובאיזה בית כנסת יתפללו הילדים בנפרד מהמבוגרים? • >> פרויקט מיוחד

כתבות נוספות בנושא:

מאבק הכשרות בבני ברק: שלשה אולמות עזבו את כשרות הרב לנדא
ארגנטינה: הרה"ר נועד עם הנשיא שהבטיח להמשיך לפעול למען הקהילה
בשל האסון הכבד: קהילה החרדית בקרית גת מתכנסת לערב חיזוק והתעוררות
התרומה המפתיעה של האברך ל'שקל הטהור': חסכונות מה'חבורה' של הרבי

ויז'ניץ
מקום של כבוד
במסגרת הפקת הלקחים שנערכה בחצר הקודש ויז'ניץ לאחר חודש תשרי בשנה החולפת, הוחלט כי עקב הלחץ הגדול והתורים הארוכים לשכירת מקומות תפילה בביהמ"ד הגדול לקראת הימים הנוראים הגורמים להתנהגות בלתי מכובדת, יש לפעול להקמת מערכת ממוחשבת, כדי שכל אחד יוכל לשכור מקום באופן מכובד דרך הטלפון.

משאבים גדולים הושקעו לשם פיתוח תוכנה מיוחדת ומערכת ממוחשבת שתיתן מענה לרעיון, ואכן הוקמה מערכת דיגיטלית לשכירת המקומות בטלפון, לרווחת הציבור שמגיע מקצווי תבל להסתופף בצל מרן האדמו"ר מויז'ניץ.

מזכירות "קהל חסידי ויזניץ" השקיעה עמל רב בהפעלת המערכת – שהוקמה על ידי הנהלת "איגוד מוסדות ויזניץ" – ובהרשמת כל הציבור מהארץ ומהעולם באופן מסודר ומאורגן. ועד הקהילה הפיק חוברת מידע על אופני שכירת מקומות התפילה, תוך פריסת תשלומים נוחה בכרטיסי אשראי. ואכן, רוב גדול מקהל חסידי ויז'ניץ נרשם דרך המערכת שחסכה שעות לחץ ועמידה בתור, כפי שהיה בשנים עברו.

לקראת החגים השקיע ועד "קהל חסידי ויזניץ" גם בשיפוצים ובחידושים שונים בביהמ"ד הגדול, כמו שיפוץ התקרה הדקורטיבית במערב ביהמ"ד, בניית תוספת לביהמ"ד מצדו הצפוני – שם הורחב מקום הטריבונות, לתפילות הימים הנוראים; חידוש הנברשות והחלונות בביהמ"ד, שיפוץ והוספת שירותים בקומות העליונות, והוספת מקומות בעזרת הנשים בקומה ב'.

פוניבז'
קנייני תפילה
בפוניבז' התקינו השנה לראשונה לקראת הימים הנוראים מזגנים קבועים בשווי 250 אלף שקל, ולראשונה לא ישכרו מערכת מיזוג ניידת. עד כה, כדי לספק את הצרכים של הקהל הרב המתפלל בישיבה, זולת התלמידים והצוות הקבוע, הוציאה הישיבה מכיסה בכל שנה אלפי שקלים לצורך השכרת מערכת כזו. בעקבות הרכש החדש, ייחסכו הכספים הללו והטרחה הלוגיסטית המיותרת.

בית המדרש תפארת שמעון
מנין אברכים
בית המדרש צא"י תפארת שמעון שבמרכז רחוב רבי עקיבא, הוא מהוותיקים שבבתי המדרשות בעיר.

בזמנו היה זה בית הכנסת המרכזי של תושבי אזור גן ורשא וכך היה שמו 'בית הכנסת מרכז', והגבאי הראשי בו היה ר' שמעון סירוקה ז"ל. עם פטירתו קראו את בית הכנסת לשמו ולזכרו.

בשנים האחרונות עם הידלדלות האוכלוסייה של ותיקי העיר, התמעטו המתפללים במקום עד אשר מספרם ירד לכדי מנין וחצי. לאור זאת, פנו גבאי המקום לקבוצות של אברכים צעירים בוגרי ישיבות, וביקשו מהם לבוא ולהשתלב בחיי בית המדרש. ואכן, קבוצת אברכים בוגרי ישיבת אורחות תורה הצטרפה אל מעגל המתפללים, והשיבה את בית המדרש לימי זוהרו, כאשר מתקיים במקום כולל ערב ושישי, שבת ותפילות סדירות, שבהם משתתפים כמאה אברכים, אשר ממשיכים את הווי הישיבה, כשרבני הישיבה מתווים את הנהגת הקהילה.
מעמד מיוחד המתרחש אחת לשנה בבית הכנסת, הוא שיחתו המיוחדת של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן בליל הושענא רבה, שהמונים מבני העיר משתתפים בו.

בשנים האחרונות, היו מבני הקהילה שרצו לקבוע את מקום תפילתם בימים הנוראים בבית המדרש, אלא שהוראתו הברורה של הגראי"ל שראוי לאברכים להמשיך את תפילתם בימים הנוראים בישיבה דווקא, מנעה זאת מהם. אלא שהשנה סיפרו האברכים לגראי"ל, כי אף על פי שיש להם מקום עדיין בדוחק בישיבה, אבל עזרת הנשים מלאה עד אפס מקום, ומנגד ציבור הבוגרים מתרבה בלעה"ר, ויש גם אלו שקשה עליהן ההליכה לישיבה הממוקמת בקצה העיר.

הגראי"ל שמע את הדברים ואמר מיד: "אם זה על חשבון אחרים ודאי שצריך לקבוע מנין בבית הכנסת". והוסיף הגראי"ל, כי מכיוון שעד כה התפילות התנהלו בנוסח ספרד וכעת מן הסתם ירצו לשנות לנוסח אשכנז הישיבתי, צריך לעשות שאלת חכם. הגראי"ל הפנה את הגבאים אל מרן הגר"נ קרליץ נשיא בית הכנסת. הגר"נ הורה, כי מכיוון שנותר פחות ממניין הוותיקים והם עצמם מעוניינים בכך, אין כל מניעה.

ישיבת גרודנא אשדוד
תשליך על יד הים
המניין המרכזי של ישיבת גרודנא אשדוד המונה כאלף איש, יתקיים באולמי כתר מלכות בנדבת תלמידו המובהק של הגרד"צ קרלנשטיין, בשל העובדה שאולם הישיבה אינו מצליח להכיל את הקהל המגיע להסתופף בצילו ולהתברך מפיו בימי החג.

כדעת מרן החזו"א זצ"ל, גנרטור מיוחד מובא למקום והרחבה הסמוכה לאולם נסגרת בעקבות כך עד לאחר יום הכיפורים, מחיצות נפרסות ברחבי הקריה בהנחייתו של הגרד"צ.

חברת תהילים הוקמה עבור ילדי הת"ת מכיתות ג' ומעלה בשעות תפילת הלחש, בשל התארכות תפילת השמונה עשרה במשך כשעה לכל תפילה.

השנה בשל סמיכות השבת לימי החג גם במהלך השבת יתקיימו סדרי הישיבה ותפילותיה באולם. מאות הילדים יתכנסו בבית המדרש המרכזי "אבי עזרי" הסמוך. את התשליך אומר הגרד"צ במהלך עשי"ת בחוף הים בעיר, בעקבות הקפדתו שלא לומר זאת אלא רק על יד ים או נהר כעיקר הדין .

בישיבה מציינים כי לראשונה התארגנה השנה במודיעין עילית קהילת בוגרי גרודנא אשדוד לתפילות בימים הנוראים.

אלכסנדר
'מלכויות' באודיטוריום
בית המדרש של החסידות ברחוב אחיעזר בבני ברק הורחב בפעם האחרונה, לפני שבע שנים. למרות זאת, הוא כבר שוב הפך להיות צר מהכיל. השנה, כדי לתת מענה לכל הציבור שמגיע להסתופף בצל כ"ק האדמו"ר מאלכסנדר, הוחלט להתפלל באודיטוריום הגדול שברחוב ירושלים פינת רחוב הרב מימון. בו גם יתקיימו השולחנות לרגל ראש השנה.

דאראג
חנוכת הבית
חסידי חצר דארג יתפללו לראשונה בבית המדרש הגדול של החסידות, ההולך ונבנה ברחוב יצחק נפחא בבני ברק. במקום כבר התקיימו הקיץ נישואיה של נכדת כ"ק האדמו"ר מדארג, אולם תפילות לא נערכו בו עד כה.
עבודות הבנייה מתקדמות בקצב מואץ והשלמתו צפויה להיות בעתיד הקרוב.
*
מודז'יץ
שנים עשר מי יודע
כ"ק האדמו"ר ממודז'יץ הלחין תריסר ניגונים לכבוד ימי הרחמים והרצון של ירח האיתנים. האחראי על הניגונים בחצר, הרב עזריאל לרנר, רשם אותם על תווים, וערך חזרות עם המקהלה לקראת הימים הנוראים. גם הציבור, קיבל לידיו את רישומי התווים.

כמו כן, לראשונה, מספקת החסידות מנות ארוזות של תבשילים לרגל החג, לאורחים המגיעים מחוץ לעיר.

סטריקוב
מי יהיה בעל התפילה?

מדי שנה מתפללים חסידי סטריקוב, בהיכל הישיבה ברחוב חגי בבני ברק. השנה, עקב ריבוי הקהל הוחלט כי הילדים לא יתפללו יחד עם המבוגרים וייצא להם מקום סמוך, מחוץ לבית המדרש. כמו כן, נרכשו במיוחד שולחנות וספסלים קצרים, שיאפשרו קליטת כל הציבור.

בשלב זה, טרם הוחלט מי ישמש בעל התפילה בשחרית בחסידות, לאחר שבעל השחרית הקבוע הרב אשר פישמן ז"ל, נפטר השנה וטרם נמצא לו ממלא מקום. החסידים שרויים בדריכות, וככל הנראה יתבשרו על כך רק ברגע האחרון.

האדמו"ר צפוי להגיע ביום ראשון, צום גדליה, לבית שמש ולביתר עילית, כדי לקבל את חסידיו לברכה לרגל הימים הנוראים. ביום שני, יגיע לירושלים, לבית המדרש זכרון מנחם, כדי לקבל את הקהל הירושלמי.

מחנובקא
תפילה בסמינר
התפילות בחצר מחנובקא ייערכו השנה בסמינר גור השוכן ברחוב חזון איש פינת הרב נחמיה. זאת מחמת הצפיפות השוררת בבית המדרש הקבוע של החסידות. גם הסליחות הראשונות נאמרו באולם הסמינר. הציבור יסיים את הסליחות והתפילות מוקדם מספיק, כדי לא לשבש את לימודי בנות הסמינר, שמגיעות למקום לקראת הבוקר.

ישיבת כסא רחמים
גשר לתפילה
בישיבת "כסא רחמים" העומדת בראשותו של הגאון רבי מאיר מאזוז, נערכים שיפוץ נרחב והוספה בבית המדרש ובגשר המחבר בין שני בתי המדרש של הישיבה הקדושה, במטרה לחברם בימים נוראים לרווחת מאות הגודשים את היכל בית המדרש, במהלך התפילות המיוחדות בהיכל הישיבה.

יש לכם להוסיף פרטים, חידושים וגילויים מחצרות הקודש בימי ראש השנה, שילחו למייל: [email protected]

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אשריכם ישראל

כל הכבוד לנשארים להתפלל בארץ הקדושה.

יה"ר שיתקבלו תפילותינו לרחמים ולרצון אכי"ר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture