68 שנים להסתלקותו של הרה"ק בעל חקל יצחק מספינקא הי"ד • י"ג סיון

במוצאי השבת ימלאו 68 שנים להעלותו על המוקד של כ"ק אדמו"ר הגה"ק בעל חקל יצחק מספינקא זיע"א הי"ד • מעט מזעיר מתולדות חייו ופעליו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

תולדות חייו של רבינו זצוק"ל

רבינו רבי יצחק אייזיק ווייס נולד בשנת תרל"ה. הוא הלך בדרכי אביו בכל ענייניו והנהגותיו. בגיל צעיר נשא את בתו של אדמו"ר רבי ישכר בער אייכנשטיין מווערעצקי בעל מלבוש לשבת ויום טוב. כבר בחיי אביו קבל דרכי הנהגה ממנו ומשנת תרס"ד ואילך, כשחלה רבינו האמרי יוסף את חליו, הנהיג למעשה את חסידיו. עם פטירת אביו נהרו אליו כל החסידים כאיש אחד ואף גדל מספרם בהתמדה. הוא גם פתח ישיבה בספינקא בשם "בית יוסף", שאף היא הפיצה את חסידות ספינקא ברחבי מארמארוש, טראנסילוואניה והונגריה. בפרוץ מלחמת העולם הראשונה תרע"ז בערב חג הסוכות נאלץ רבינו  החקל יצחק  להמלט מעיירת ספינקא והגיע לעיר ניגרשט ואחד מחסידו ר' מרדכי פרקש דאג לכל צרכיו, ומשם כעבור זמן מה המשיך רבינו לעיירת קראלי ושם הרה"ח ר' שבתי ויינברגר סידר לרבינו את מקום מגוריו ושם רבינו התיידד עם הרה"ג רבי שאול בראך ז"ל ומשם המשיך רבינו לנדוד והגיע לעיירת פעסט, ומשם בשנת תרע"ח העתיק רבינו את מושבו לעיר המפורסמת מונקאטש ובזמן ההוא הגיעו הרבה אדמורים ורבנים לעיר הזו, כמו הרה"ק מבעלז, וחותנו של רבינו המלבוש לשבת ויו"ט שעד אז גר בעיר גרוסווארדין ומשם המשיך רבינו בפרשת וישלח בשנת תר"צ ועזב את העיר מונקאטש, כעבור שנים אחדות עבר לסעליש, שם נבנה בית מדרש גדול ובתי דירה. כל שנה ביום הזיכרון של האמרי יוסף היה עולה לעיירת ספינקא לפקוד את ציון אביו ואז נקבצו בספינקא אלפי חסידים. ובסעליש ישב רבינו רבי יצחק אייזיק ווייס עד הלקחו על ידי הנצאים ימ"ש לאושוויץ ושם עלה רבינו על המוקד באושוויץ ביום יג לחודש סיון תש"ד.

Spinke (1)

 רבינו כאביו בעל אמרי יוסף לא הדפיס אף הבן ר' יצחק אייזיק אף חיבור בחייו (פרט להקדמה שהוזכרה לעיל). לאחר השואה אסף נכדו וממלא מקומו, ר' יעקב יוסף ווייס, את שרידי דברי התורה ששרדו מן התבערה והוציאם לאור: ספר חקל יצחק חלק ראשון (על בראשית שמות). ניו יארק תשי"ב. , צו דף. ספר חקל יצחק חלק שני (על ויקרא במדבר דברים). ניו יארק תשי"ד. סח דף. שאלות ותשובות חקל יצחק ניו יארק תשכ"ו. מט, שא עמ'. כולל צה תשובות, לפי הפירוט דלקמן: תשובות למארמארוש, תשובות להונגריה, תשובות לטראנסילוואניה, חמש תשובות לפולין. בשש תשובות ללא שמות השואלים. מבין גדולי הרבנים, שאתם החליף תשובות, נציין את מחותנו מהרש"ם מבערזאן, ר' אריה ליבוש הורביץ רבה של אסטרי בעל הרי בשמים, הגאון הספרדי ר' חיים חזקיה מדיני בעל שדי חמד, ר' צבי הירש שפירא ממונקאטש בעל דרכי תשובה ובנו ר' חיים אלעזר שפירא בעל מנחת אלעזר, דודו ר' יצחק אייזיק ווייס רבה של סוואליווע בעל בית יצחק ועוד. מט עמ' ראשונים כוללים קונטרס עשרה מאמרות (הקדמת המחבר לספר אמרי יוסף).

רבינו בערב שבת בדרכו לבית המדרש שלצידו חתנו הגהצ רבי אברהם אביש הורביץ זצ''ל וגבאו

 תשובות אליו: שו"ת מהרש"ם חלק ג, סי' רכו: אם מותר לשתות מים בליל יו"ט קודם קידוש כשיושב בסעודה מבע"י וחשכה ורוצה לברך בהמ"ז אלא שרוצה קודם מים. שפ סי' רלט: במקוה רחוקה מנהר גדול ה' או ו' אמות [לענין זחילה]. שם חלק ז', סי' נה (תרנ"ד): במי שנשבע שלא יהיו לו לעולם תכשיטין כאותן שהיו לאיש פלוני. שם סי' נו: בדין החטים של שמורה שנמצא בהם אח"כ בהנשארים ציבאליס. שם סי' קטו: בהס"ת של מר אביו והוא מחו' הגה"צ שליט"א נמצא בשם של אלקיכם שהכף נתמלא החלל דיו… וכבר נשאלתי בזה מגיסו הרב נ"י [ר' נחמן כהנא – ראה לקמן]. שם סי' קטז: אם מותר לפרק גרעיני הקוקורוזעס [תירס] בשבת. שם סי' קיט: מה שהזכיר וביקש לבאר לו מ"ש בתשובה לגיסו בעניין הס"ת. שם סי' קכ: שוב בענין המקוה הרחוקה מנהר גדול ה' או ו' אמות (הנ"ל ח"ג סי' רלט). שו"ת מהרש"ג יו"ד סי' טז:יח (תר"ע) : שתי התשובות דנות בדבר המחלוקת החריפה בענין השוחט בסענזשארץ: נדפס מכתב מהדר"ג נ"י ג"כ להתיר לאכול משחיטת השו"ב הנ"ל אפילו למהדרין מן המהדרין. שו"ת שדה יצחק סי' לז : …והנה כ"ת האריך בבקיאות בכל ספרי האחרונים בדבר ס"ת אשר הכ' של אלקיכם היה גגה העליון עב מאוד. שו"ת אבני זכרון חלק ב, סי' נא (תרפ"ד) : הרב הגאון הגדול מופת הדור והדרו צדיק נשגב וקדוש יאמר לו רבים ושלמים חוסים בצלו… ואקדמיה פניו בתודה רבה על שהראני אותות אהבה וחיבה בשימו עיניו הבדולחים בספרי אבני זכרון ולי מה יקרו אמרותיו אמרות טהורות. שם סי' נג (תרפ"ה) : כנ"ל. שו"ת תפארת אדם [מהדורא קמא] סי' סד (תרע"ג) : תשובת ר' יצחק אייזיק. מדובר במגפה שפרצה והפילה חללים יקרת מכתבו עם הפדיון הכולל הגיעני לנכון ועצתי שיאמרו בצבור כל חמשה ספרים תהלים בלי שום הפסק ב"פ בשבוע באשמורת היינו ביום ב' ובעש"ק… ואני תפלה שהשי"ת יעזור וישלח רפואה שלמה לכל החולים… והבריאים יתמידו בבריאותם וינצלו מכל מיני חולאים ומקרים ופגעים רעים ח"ו ויבשרו אך טוב כה"י.

H4044-L17484210

 לאחר שנעצר רבינו על ידי ההונגרים ושוחרר בערב חג השבועות באותו מעצר ההונגרים הרביצו לרבינו על ראשו וזה פגע בו עד כדי שהזיק לו ממש. באחד הפעמים רבינו התבטה לפני המקורבים אילו שהקב"ה הביא אותו למצבים אלו שהיה בו בכדי שלא יוכל להתפלל עבור כלל ישראל.

 היה זה בתחלת מלחמת העולם השניה לקחו את היהודים לעבודה בכפייה והיה זה בליל שבת נאלצו היהודים לעבוד וחזרו מהעבודה מאוחר בלילה רבינו שישב ליד חלון ביתו ששם עברו היהודים חזרה מן העבודה בכפיה נעצרו לשמוע מרבינו דברי עידוד אמר רבינו שאצל העטרת צבי מזידטשוב פעם בליל שבת לא היה לו נר לשבת וללמוד אמר העטרת צבי שבת שבת לכי לפני הכסא הכבוד ותאמרי איך אתה נאלץ לראות אצלנו אמר רבינו לפני אותם ההמון היהודים שעמדו ושמעו את דבריו שבת שבת תעלה לפני כסא הכבוד ותספר שם איך אתה נראה כעת אצלנו שיהודים נאלצים לחלל אותך ולעבוד בשבת וכל העם פרץ בבכי.

ספר רבינו חקל יצחק שאלות ותשובות

במלחמת העולם השנייה  למרות שהיה בידו סרטיפיקט בריטי סירב רבינו לנטוש את בני קהילתו. והוא הובל למחנה ההשמדה אושוויץ, בדרכו על הרכבת ממלמל רבינו את תפילת והאר עינינו בתורתך ודבק ליבנו במצותיך ויחד לבבנו לאהבה וליראה את שמך. ושנגשו אליו היהודים ברכבת לבקש מרבינו על מר נפשם ענה להם אנו מתכוננים לביאת משיח ועוברים אנו את חבלי משיח, כשעל שפתיו הפסוק "אש תמיד תוקד על המזבח לא תכבה" שאותן מילמל ללא הרף ברכבת המוות. פסוק זה הפך ברבות הימים להמנונם של חסידי ספינקא ואף נאמר בהם רמז: 'אש בגימטריה ספינקא'. נרצח על קידוש השם בי"ג בסיון בשנת תש"ד.  מבנו הבכור רבי ישראל חיים שנהרג על קידוש ה' ביום כ"ט אייר תש"ד נמשכה השושלת. בנו השני, רבי נפתלי צבי, רב ואב"ד העיר בילקא, נרצח גם הוא על ידי הנאצים בכ"ז באייר תש"ד. וחתנו רבי אברהם אביש מקראלי שנרצח על ידי הנאצים ביום י"ב סיון תש"ד.

[התמליל והתמונות באדיבות מוסדות ספינקא גני גד – ב"ב]

ChakalYitzchok1 Spinke במעינות מרפא שלצידו נכדו הרהצ רבי שמואל צבי הורביץ זצ''ל דמות רבינו צורת רבינו מהמילים בתפילת  והאר ענינו רבינו בחברת תלמידיו רבינו בחזרתו משחרית בימות החול רבינו בימי ציערותו רבינו בלוית גיסו הרב מקומרנא רבינו בלוית הרב מנחת אלעזר ממונקטאש רבינו החקל יצחק 2 רבינו החקל יצחק הי''ד רבינו החקל יצחק עם חתנו הרב קרואלי היד תמונת דיוקנו של רבינו

במוצאי שבת פרשת נשא יערוך נינו כ"ק אדמו"ר מספינקא טיש מלוה מלכה לכבוד ההילולא בבית מדרשו 'היכל יצחק' ספינקא ברח' גני גד 2 בני ברק – יצויין כי בית המדרש נושא את שמו של בעל ההילולא זיע"א.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture