כנס רמלה מציג על במה אחת: המועמדים לתפקיד הרב הראשי

ארבעת המועמדים לתפקיד הרב הראשי לישראל: אליעזר איגרא, דוד לאו דוד סתיו והרב יעקב שפירא | הרבנים דנו בשאלת סמכותה של הרבנות הראשית ומעמדו של הרב הראשי לישראל.

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

בפאנל הסיום של כנס רמלה ה-6 שנערך היום (שלישי) בנושא "המשפט הציבורי במדינה יהודית", השתתפו המועמדים לתפקיד הרבנות הראשית לישראל, אליעזר איגרא, דוד לאו, דוד סתיו והרב יעקב שפירא. הרבנים דנו בשאלה האם וכיצד ראוי להעניק לרבנות הראשית סמכות בעניינים ממלכתיים התכנסו המועמדים לתפקיד הרב הראשי לישראל.

קרא עוד:

[postim]

אליעזר איגרא, דיין בבית הדין הגדול ורב הישוב כפר מימון אמר בכנס: "הנושא של קשר בין תורה לממלכה הוא דבר חשוב ועקרוני ובסופו של דבר הוא גם מגיע להלכה. המלך והמלוכה נתונה לעם שהעם יחליט על צורת הממשל. אנחנו נמצאים בממשל דמוקרטי והדבר שאנחנו מדברים עליו הוא הנקודה הזאת. כיצד יוצרים את הקשר בין המלכות לבין כח התורה".

איגרא טוען כי "יש צורך בצדקה ממלכתית – הרבנים צריכים להשמיע את קולם. לא תמיד זה קל ולפעמים ישנם דברים שהם בחילוקי דעות. אבל לא צריך מלכתחילה להיכנס לנושאים הפוליטיים. יש כל כך הרבה דברים שעל סדר היום. מדינת ישראל מעבירה תקציב, האם הרבנים צריכים להתערב בתקציב הזה? האם הפגיעה היא מחויבת מציאות, צריך להיות מעורב. אני לא חושב שכל רב יכול להיות פרופ' לכלכלה, אבל אין לי ספק שקיימים היום בציבוריות הישראלית הרבה מאוד כלכלנים שמבינים את רוח התורה והתייעצות איתם, בסופו של דבר יש להלכה דעה שבנויה על הידע המקצועית שלא כל רב יכול לדעת את כל תורות הכלכלה והטכנולוגיה אבל כאשר הרבנות הראשית עוסקת בדברים הללו אני חושב שבסופו של דבר זה יוסיף לכבודה של הרבנות".

דוד לאו, רב העיר מודיעין חלק על עמדתו של איגרא ואמר: "יש ליהדות מה לומר על ענייני כלכלה וביטחון, שהרי גם דוד המלך היה צריך אישור מחברי הסנהדרין לפני צאתו למלחמה. לנושאים הללו יש מקום לרבנות וברגע שהרבנות תשדר את האכפתיות לכל פרט ופרט לעם ישראל, אין צל של ספק שגם יפנו להקשיב לרבנות, ירצו לשמוע את דעתה ויתייחסו למילים הללו לא כאחד האנשים שאכפת להם, אלא יתייחסו קצת יותר כי ידעו שזה בא מלב אכפתי של יהודי שדואג לכל ישראלי ועם לב שבנוי על ערכי התורה".

דוד סתיו ,רב העיר שוהם ויו"ר ארגון רבני צהר אמר: "היו לי ויכוחים עם כמה מעמיתי בעולם התורה שביקשו להביע מחאה כנגד תופעה חברתית כזו או אחרת. זו עמדה לגיטימית אך מי אמר שכך כתוב בתורה. כדי להתמודד בסוגיות לאומיות צריך לשנות דיסקט. להבין שאנחנו לא בשטיבל אנחנו מטפלים במדינה. מצריך מבט לאומי רחב על הצרכים של המדינה כדי שנוכל להביע עמדה. העמדה הזו צריכה להיות בנויה על הבנה בסיסי של המערכת שאיתה אנו עוסקים ולכן לומר דברים של תורה בלי קשר להשקפתה הטהורה של תורה".

סתיו הוסיף כי "אין ספק שתפקידו של הרב, בלי קשר לעמדה לאומית כזו או אחרת, אם הוא רואה מצוקה, עוול, בתחום כלכלי, חברתי ואחר תפקידו של הרב לצאת מהקתדרה ממנה נמצא כדי לסייע מיד ולא משנה באיזה תחום".

הרב יעקב שפירא, ראש ישיבת מרכז הרב אמר: "הרבנות הראשית מבחינת הערך שלה זה ערך חינוכי, ערכי, וככל שנפנים את זה יותר ויותר אנחנו נדע שהמילים יכולות להשפיע גם על המציאות. השאלות שעולות היום על השולחן ובגלל שיש כל כך הרבה בעיות ציבוריות, השאלות הן כל כך כבדות משקל שאפילו מי שעומד בראש הפירמידה אין ספק שהוא היה מאוד רוצה להיעזר גם במאות הרבנים שקיימים בארץ בתור יועץ. הרבנות הראשית צריכה להרחיב את הכתפיים, לשתף עוד הרבה תלמידי חכמים במדינת ישראל, להיות לימינם של הרבנים ולהתעניין בדברים שבהם הם עוסקים. זה חלק ממכלול הדברים שהרבנות הראשית צריכה לעסוק בהם אף על פי שאלו דברים שאינם בחוק. הרבנות הראשית זה מוסד הלכתי ערכי וחינוכי ולכן הרבנות הראשית תשתדל להפוך את מוסד הרבנות למשהו שיהפך לכתובת לא רק לאלו ששומרים תורה ומצוות גם לאלו שאינם שומרים תורה ומצוות".

הרב שפירא הוסיף כי "משום מה לא ממנים רבני שכונות בארץ. הרבנות לפעמים מרגישה שאין לה את היד הארוכה להגיע לכלל הציבור כאשר אין משהו מטעמה ולהגיע. צריך גם להסתכל על הנקודה הזאת ,שיתנו לרנות הראשית את הכלים שכולם דואגים להצלחתה".

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
5 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לא הצלחתי להבין לפי איזה קריטריון אתם מכבדים תורה ותלמידי חכמים.
אמרו לי פעם שכרס וזקן – חצי רבן. מה עם החצי השני? אחד עם תואר, שלושה בלי,
לא שאני מצפה ליושר מחשבה ולכבוד התורה, אבל חייבים למחות על כבוד התורה שאין לכם וחלק לא בה ולא למוריכם חלק בה, אחרת הייתם לומדים מהם.
אוי לכם שלמדתם, אוי לרבכם שלימדכם, לא תורה ולא ריח תורה, שלא לימדו אתכם לא אמונה ולא כבוד ולא דרך ארץ.

הנני מצטרף להנ"ל. אתם פשוט אנשים בלי דרך ארץ ויראת שמים.

פשוט מאוד, אסור לקרוא לסתיו בתואר רב, אלא אם כן מצמידים לזה הקשר כדוגמת: רב חובל/ רב בריח וכדו'.

פשוט מאוד סתיו איננו רב, אסור לקרוא לו בשם זה!!!!!!!

אני לא מבין את ההתבטאות שלך….

אתה מדבר בשאט נפש על הרבנים "שלנו" כאילו שהרבנים החרדיים כדוגמת הגר"ע יוסף והגרמ"ש עמאר לא מקובלים בחוגים הדתיים….

ולדבריך גם אתם והרבנים שלכם…. מה שכתבת….

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture