הגרא"ח שרמן שליט"א: "רפורמים וקונסרבטיבים משולבים בגיור הצבאי"

העיתונאי בנימין רבינוביץ בשיחה עם הרה"ג אברהם חיים שרמן שליט"א - לשעבר אב"ד בבית הדין הרבני הגדול, על נושא הגיור בצה"ל • הגרא"ח שרמן: התעלמות מוחלטת מהעקרונות ההלכתיים

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

בימים האחרונים שיבח ראה״מ את ראש מערך הגיור לשעבר על עזרתו להקמת מערך הגיור הממשלתי כשיתוף פעולה עם הרה״ר. ראש מערך הגיור התגאה, כי כמהלך שנות עבודתו חתם על כחמישים אלף תעודות ״גיור״.

כמי שעסק כנושא הזה וכתב פסקי דין נחרצים שחושפים את כל האמת על מה שמסתתר מאחורי הגיורים הפיקטיביים הללו, מה בעצם עומד מאחורי הלהיטות הזו לגייר בכל מחיר ולהרבות גיורים בישראל, כאשר כל בר דעת יודע ומבין שאין מאחורי כל הגיור כלום והכל פיקציה?

הגרא״ח שרמן: התייחסתי לכך בפסק הדין לגבי הגיורים שנעשים במערך הגיור הממלכתי. יש להם הרגשה של שליחות לאומית־ממלכתית, לשלב את כל אותם נכרים שהגיעו לארץ בחברה הישראלית, ולתת להם איזה שהם מרכיבים שהם ירצו לבוא ולהכיר את היהדות. מאחוריה מסתתרת מעין אידיאולוגיה לאומית לעזור ולהתמודד עם בעיית ההתבוללות כאן בארץ.

האידיאולוגיה הזו מביאה אותם להתעלם לחלוטין מכל העקרונות ההלכתיים, שהם ורק הם שבונים את ההשתלבות האמיתית והשלימה בתוך עם ישראל, והוא, קבלת עול תורה ומצוות. למעשה, לא יתכן כלל גיור המוני כזה שבו מצפים שהם יקבלו תו״מ. ביסוד השקפת עולמם של רבים מבתי הדין במערך הגיור הממשלתי, שיש שתי צורת של גיור: גיור לאומי וגיור הלכתי, ומתוך ראיה זו הם מסתפקים בקירובם להכרת היהדות בלא קבלת תו״מ כדת וכדין.

בעבר כבר קבע היועץ המשפטי של בתי הדין הרבניים, כי כ־97 אחוז מכלל המתגיירים אינם שומרי תו״מ. האם הנתון הרשמי הזה לא מדבר כלל אל כל אותם מגיירים למיניהם?

הגרא״ח שרמן: מערך הגיור הממשלתי אמנם נמצא באחריות הרה״ר, אבל בפועל הם התנהלו וגם מתנהלים היום בניגוד גמור לתפיסתם של גדולי ופוסקי הדור שקבעו, כפי שהתבטאו בפסק ההלכה לגבי גיורי צה״ל, ש״הכל יודעים שלא היה בכוונת הגויים הללו לקבל על עצמם שום עיקר מעיקרי הדת, לא שבת ולא כשרות ולא טהרת המשפחה. וכל אחד יודע וכמעט יכול לומר בנקיטת חפץ שגויים אלו אין כוונתם לקבל יהדות״.

אין הגיון שבגיור ההמוני הזה אנשים יעברו מעבר קיצוני כ״כ מהשקפת עולם כפרנית, וממסגרת מודרנית חומרנית שלמעשה שוללת ואינה רואה את יסודות הדת ומצוות התורה שהם אלו המעצבים את דמותו של יהודי. התעלמותם של מערך הגיור הממשלתי והצבאי מדעתם החד משמעית של גדולי פוסקי הדור, עומדת בסתירה לעקרון ההלכתי שבענין הנוגע לכלל ישראל, חובה לפסוק עפ״י פסיקתם של גדולי ופוסקי הדור.

האם בכלל המספר העצום הזה אכן משקף את המציאות, או שיש כאן התרברבות יתר שאין לה בסיס במציאות ואולי התגרות?

הגרא״ח שרמן: נראה לי שאחוז גבוה מהמספר הזה, אולי אף כשישים אחוז מהמתגיירים, שייכים לעדה האתיופית, ובתקופה האחרונה יש גם מתוכם מבני הפלאשמורה שהמירו את דתם (וגם נכרים שהגיעו לארץ מכוח חוק השבות), שלפי פסיקה של הרה״ר ואחרים הם אינם צריכים גיור מעיקר הדין, אבל משום חשש שנתערבו בהם נכרים, מצריכים אותם לעבור גיור לחומרא. כל הענין המורכב בשאלת עצם יהדותם של בני העדה האתיופית, הוא נושא חשוב ומהותי בפני עצמו שטעון בירור הלכתי יסודי.

אבל גם אם נוריד את כל הכמות הזו של האתיופים, נשאר עם כמות עצומה של כעשרים אלף מתגיירים?

הגרא״ח שרמן: בהחלט. זה מספר עצום, וכפי שאמרתי, אין שום הגיון מעשי ובוודאי לא הלכתי בגיור המוני כזה שרוב רובו גיור ללא קבלת תו״מ כדין.

אמנם על־פניו נראה שאין הבדל מהותי בין הגיורים האלו לבין הגיורים שנעשים בצבא, אבל לפי המידע שברשותי נראה שהגיורים בצבא הרבה יותר חמורים מאשר במסגרת האזרחית. האם יש לכך בסיס?

הגרא״ח שרמן: אין שום ספק בכך, שבגיורים בצבא יש ריעותא חמורה מאוד, מאחר והליך הגיור בצבא עובר את אולפני הגיור המשותפים של מסלול ׳נתיב׳ שבהם משולבים גם ריפורמים וקונסרבטיבים, כפי שהוחלט בשעתו ביועדת נאמן׳ שיש לשלב את הכתות הללו במערך ההכנה של הגיור. למרות שהם קבעו שהגיור עצמו יהיה אורותודוכסי, אבל עצם הדבר שמעורבים בגיור מרכיבים שבמהותם מתנגדים וסותרים ליסודות הגיור, הוא דבר חמור ביותר.

בשעתו כאשר השר נאמן הציע הצעה זו (טבת תשנ״ח), יצא קול קורא של כל גדולי ופוסקי הדור מכל החוגים בארץ ובארה״ב, ראשי ישיבות ואדמורי״ם שכתבו, ש״אסור לשתף ולנהל כל מו״מ עם רפורמים וקונסרבטיבים שהם מהרסי הדת אשר מזייפים את התורה והביאו להתבוללות והחרבת היהדות בתפוצות ישראל״. גם הרה״ר הגר״מ אליהו זצ״ל והגר״א שפירא זצ״ל כתבו בחריפות כנגד ׳ועדת נאמן׳.

זה למעשה המום הקשה ביותר שנמצא במערך הגיור הצבאי. גם הועדה שמונתה כדי לבדוק את מערך הגיורים בצבא כתבו במסקנותיהם, שהשתתפותם של רפורמים וקונסרבטיבים בהליך הגיור, מטיל צל כבד על הגיור, ולמיטב ידיעתי, זה ממשיך להיות כך גם היום. לכן יש כאן נקודה מהותית שלילית ביותר שגורם לכך שהגיור הצבאי אף חמור יותר ממערך הגיור הממלכתי הרגיל, ואין בזה כדי למעט ממה שנעשה במערך הגיור הרגיל, שעליו כבר הרחבנו את הדיבור קודם, וכפי שהורונו גדולי ישראל, ׳שכל מי שבידו למנוע פרצת כרם בית ישראל ולסכל אישור לגיור שאינו כהלכה׳.

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הרב דרוקמן הוא צדיק גדול, וכל מה שהוא עושה זה בהתאם להלכה

דברים שבלב אינם דברים, ואם הם אומרים שהם מקבלים מצוות – זה תקף

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture