איך להרפות ולשחרר לחצים? /1/ שייני נדל

חיים מהירים ואוטומטיים, טכנולוגיה בלי סוף, תאורה מלאכותית - כל אלה הם חלק מגורמי הלחץ הנפשי של כולנו. שייני נדל, מנהלת מכון "תנועה והרפיה" במאמר ראשון בסדרה שתרפה את הגוף והנפש.

כתבות נוספות בנושא:

סקר: אם את עובדת במקום עבודה חילוני, האם חווית אפליה על רקע דתי?
"שכלית או רגשנית?!" מבולבלת? הפוסט שיעשה לך סדר
סלט עגבניות חריף קל להכנה
מוטיבציה לדיאטה? אל תחכי לה, היא לא תבוא לבד:)


הרפיה עצמית לשחרור מתחים ולרגיעה

 

מתאים לכל אחד, בכל הזדמנות, ובכל מקום שיש בו נוחות ושקט.

 

            בחיים השוטפים – למי אין מתח? לאחד יותר ולשני פחות. החי'ים בעידן המודרני  מהירים ואוטומטיים, ואינם מאפשרים לנו לפרוק מתחים בטבעיות. (כפי שעשו בעבר ע"י עבודה פיזית מגוונת, חיובית ומרגיעה. כמו: אפית לחם כל בוקר, כביסה ידנית, עבודות אדמה וכו'). כמו כן, בעקבות השימוש הנפוץ במכניקה והמכשור האוטומטי: הטלפונים, פלאפונים, פקסים, מחשבים וכד' אין לאנשים מספיק סבלנות! הכל צריך להיות מהיר ומידי. חוסר הסבלנות מהווה מקור נוסף למתח הטבעי שנוצר לעתים קרובות, במהלך שגרת היומיום. נקודה נוספת המהווה סיבה למתח היא התאורה המלאכותית. נוספו שעות ביממה שבהן אנו ערים ופועלים יותר. וגם יותר מדי! ופעמים רבות עירנות יתירה זו אף היא מוסיפה לחץ, כאב ואי שקט… ובסופו של דבר,  למחרת תתבטא העייפות בחוסר ריכוז, בהעדר ישוב הדעת, כאבי ראש, עצבנות וכד'.

             כשאתן עומדות לפני מאורע חשוב או מרגש או אם חוויתן מצב מאכזב או מכאיב- שיצר מתח, לחץ, דאגה , חלילה כעס או עלבון. עלול המתח להתבטא בכמה דרכים: באופן פיזי, בשרירים, השריר מתכווץ ונתפס! אתן מכירות כאב גב/ עורף וכד'?!  בנוסף ההשפעה מתבטאת  במערכת העצבים ובאיברים שונים. פעמים רבות לא ניתן להירדם או לישון שינה טובה בלילה. במצב זה העייפות ביום המחרת עלולה לגרום כפי שכולנו יודעות לעצבנות ורפיון נוסף.

על פי רוב הלחץ אינו מאפשר חשיבה צלולה. לעיתים מאבדים שליטה על  הזיכרון ואף מבצעים מעשי שטות. בגלל שליטת הרגשות באופן חזק יותר מהחשיבה ההגיונית. (בסדנא לומדים גם טכניקות מצוינות של דמיון מודרך, להרהר ולהדבק במה שצריך. ללמוד להרפות ממתח, רוגז, דכדוך וכאב).

1

 

            במקרים רבים, ניתן לראות שתחושות מתח ולחץ מתמשכות משפיעות באופן קיצוני על בריאות הגוף/נפש מחלישות ומזיקות לו. זו דוגמא קיצונית אך מצויה. מחקרים מראים שהנוגדנים בגופינו למחלות שונות, חידקים, אף וירוסים וכד' נחלשו כתוצאה מן המתח, דאגה, רוגז וכעס. פשוט נוצרת ירידה במערכת החיסונית!  במצב זה עלול האדם לחלות ח"ו בקלות במחלות קלות/קשות/ קשות מאד. מצוי מאד: פסוריאסיס, הרפס, ל"ד גבוה, מעי רגיז, כרון, אולקוס, סכרת, חרדות וכד'. כפי שנאמר במשלי (פרק יח פסוק יד) "רוח איש יכלכל מחלהו ורוח נכאה מי ישאנה".

ערסלויקיפדיה

*הרמב"ם מזכיר, שאין אדם נחלה ומת- כתוצאה מעבודה קשה. אלא כתוצאה מרוגז ודאגות, וחןבתינו לקחת זאת לתשומת לב.!

       ובכלל – כולנו מודעים לעובדה שדאגה, מתח, עצבות וכעסים הינן תחושות מאוד לא נעימות. ופעמים רבות אינן מאפשרות לתפקד כראוי.* (כמובן שכל אדם מושפע בהתאם לאופיו, או לחינוך שקיבל ובהתאם להשקפה שקבל, לסביבה שבה נמצא וכן גם לפי דרגת האמונה, הבטחון והדבקות בה' שיש לו). אין כל ספק  שאנו מושפעים לרעה כשנמצאים שקועים בתחושות הללו! כל חכם לב ישאף ללמוד כיצד לעזור לעצמו לצאת ממצבים שליליים אלו.  וברור שככל שהאדם עובד יותר על מידותיו, ובמיוחד על מידת הענווה וקרבת ה' פשוט נרגע!    

                                                                                                                                  

לכן למען בריאותינו במיוחד בדורנו –  נחוצה כ"כ ההרפיה, לכל אחד ואחד. כדאי גם לבצע הרפיה עצמית בלילה, הכוללת תרגילי נשימה לסוגיהם לפני שנרדמים. אם אתן נמצאות בזמן לחוץ, אפשר וכדאי בהחלט לבצע הרפיה חלקית הכוללת דמיון מודרך גם במהלך שעות היום. ולמרות ה 5-10 דקות שזה לוקח עבורך, אל תהססי! והכל לטובתך הפיזית, הנפשית ואף הרוחנית.

     כדאי להקדיש להרפיה פנאי ובאופן קבוע ואיכותי אפילו במקום מנוחת צהרים (10/20 דקות) הרפיה זו עשויה להועיל כמעט כמו שינה של שעתיים. (רק צריך ללמוד כיצד, ולבצע זאת ביסודיות, מתוך רצון להרפות באופן נכון. ובמקום שבו שוררת אווירה רגועה ושקטה.) שליטה במחשבה. המחשבה והדביקות בה' הם מסוגלים להביא את האדם ליציבות נפשית ורוחנית משמעותית. יחד עם מחשבה זו , צריך מעשית גם לבצע הרפיה קצרה פיזית ואפילו למספר דקות. בכל עת שמרגישים מתח, אכזבה, כעס, דכדוך, התרגשות יתר או אי נוחות ואי שקט כל שהוא. תנסו… ותווכחו.

      הכלל החשוב ביותר בהרפיה יעילה הוא: להרגע  ולא לדאוג! לתת למנהיג העולם לנהל את החיים שהרי כולנו בידיו הטובות! וכך להתחיל להרפות ולהשתחרר (הכוונה גם לשיחרור  שרירים ועצבים). ע'י חשיבה זו אמירת משפטי תקווה, פסוקי בטחון תתבצע הרפיה גופנית ונפשית. אך לרובינו זה לא מספיק וצריך גם את תרגילי הנשימות ותוך כדי תנוחה נוחה, עיניים עצומות ולהתחיל לדמות במוחנו… ברור לכולנו שמתח ושאר רגשות שליליים אינם נובעים ממקורות פיזיולוגיים ועבודה גופנית קשה, אלא ממאורעות המשפיעים על המחשבה, השכל והרגשות הלב! אך ההשקפה היהודית איננה מאפשרת לנו להשליט רגש על שכל. (גוי יכול לחשוב על מה שבא לו, מתי שרוצה וכמה שרוצה, אך לא כך דרכה של תורה!)

המשך יבוא, אי"ה.

כרטיס ביקור_עמוד_1

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture