צילום: יוסי זליגר / פלאש 90

שר הכלכלה: רפורמת הטואלטיקה הביאה לירידת מחירים של 12%

יו"ר ועדת הכלכלה כבל: 7 שנים אחרי המחאה החברתית – עדיין יש הרבה עבודה שצריך לעשות להפחתת יוקר המחייה # שר הכלכלה, אלי כהן: "נמשיך עם זה עד שהמחירים יהיו זהים"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

במסגרת היום המיוחד להצגת תכניות העבודה של משרדי הממשלה בכנסת התכנסה היום ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, לקבל דיווח משר הכלכלה והתעשייה, ח"כ אלי כהן, אודות פעולות משרדו בשנת 2018 ותכניות העבודה לשנת 2019. לבקשת הוועדה התייחס השר להפחתת יוקר המחייה ופתיחת המשק לתחרות, בין היתר על רקע הדיווחים לאחרונה על עליות מחירים צפויות במספר ענפים במשק, וכן לנושא הפיתוח הכלכלי-חברתי כתשתית לצמיחת המשק ולפעולות ליצירת סביבה עסקית תומכת וחיזוק העסקים הקטנים והבינוניים.

היו"ר כבל פתח את הישיבה בברכות לשר כהן ואמר כי השיח בין הוועדה למשרד הוא מודל לחיקוי: "אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא, גם אם יש ויכוחים או אי הסכמות מדובר בדברים ענייניים נטו". השר כהן שיבח גם הוא את שיתוף הפעולה בין הוועדה למשרדו, ואמר כי הדברים משתקפים בתוצאות של תכניות העבודה. השר התייחס לרפורמת הטואלטיקה (הצגת המחיר בחו"ל של מוצרי טואלטיקה מובילים) ואמר כי היא הביאה לירידת מחירים של 12%. לדבריו: "הכיוון הוא טוב, אך זה לא מספיק – נמשיך עם זה עד שהמחירים יהיו זהים". היו"ר כבל התייחס לכך ואמר בתגובה, כי "7 שנים אחרי המחאה החברתית – עדיין יש הרבה עבודה שצריך לעשות כדי להפחית את יוקר המחייה".

יו"ר הכנסת, יולי יואל אדלשטיין, הגיע גם הוא לישיבה ואמר כי מדובר בפעם הראשונה בה נעשה הדיווח ביום מרוכז. "הקמנו את יחידת כת"ף, שתעזור בתיאום הפיקוח של הכנסת על עבודה הממשלה ואנחנו מחפשים דרכים נוספות לפיקוח על הממשלה מלבד הגשת כמה אלפי הצעות חוק פרטיות. הנהגנו שעת שאלות במליאה, והתלונות היחידות ששמעתי זה מחברי כנסת שלא מספיקים לשאול את השאלה. לא מדובר בפעם ראשונה שהשר מגיע לוועדה לדווח וזו לא פעם ראשונה שהוועדה עושה את עבודתה ומפקחת על הממשלה, אלא שזו פעם ראשונה שיש פה ניסיון לשנות את המציאות המוכרת לנו ולבצע פיקוח ביום אחד מרוכז", אמר.

השר כהן הוסיף והתייחס להפחתת יוקר המחייה, וציין כי המחירים בישראל גבוהים בכ-19% לעומת ה-OECD, אך בשנתיים האחרונות צומצם הפער ב-5.5%. בעניין זה תקף השר כהן את נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, ואמר כי "לין היה רוצה שנתיש את היבואנים בדרישות כאלה ואחרות ושנפקיר את הציבור, ראיתי את פנייתו שלא נציין בכמה נמכרים מוצרי הטואלטיקה בחו"ל, ואני שואל למה? ממה הוא חושש? האם הוא קיים דיון אחד עם היבואנים כדי לבדוק איך מתקנים את המצב? מי שמוכר באירופה את המוצרים הללו ב-20-30 אחוז פחות הוא לא פילנתרופ, הוא עדיין מרוויח ואין סיבה שזה לא יקרה גם כאן", אמר.

לבקשת הוועדה התייחס השר כהן גם לעידוד התעשייה הישראלית, ואמר כי בשלוש החודשים האחרונים סומנו למעלה מ-4,000 מוצרים נוספים בסימון "כחול לבן". הוא הוסיף כי היצוא ב-2017 חצה לראשונה את רך 100 מיליארד הדולר והגיע ל-102.3 מיליארד דולר. "היינו אמורים להגיע לזה ב-2020, ותיקנו את היעד לכך שנגיע ליצוא של 120 מיליארד דולר עד 2022", אמר. עוד הוא ציין כי המשרד משקיע גם בעסקים הקטנים והבינוניים.

ח"כ עליזה לביא ביקשה לשאול מה עשה המשרד בעניין זה, והשר כהן תקף אותה ושאל מה עשה בעניין שר האוצר הקודם ממפלגתה. ח"כ לביא יצאה במחאה מהדיון ואמרה כי השר אמור לספק תשובות ולא לשאול שאלות. ח"כ יעקב אשר קרא לשר להגדיל את התקציבים המושקעים בעסקים הקטנים והבינוניים מ-600-700 מיליון שקל לכדי מיליארד שקל. ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא אמר כי צריך לעודד עסקים קטנים ובינוניים גם ביישובים הערבים, ולסייע בהקמת אזורי תעשיה וחלוקת הכנסות שוויונית באותם אזורים הסמוכים לרשויות ערביות, כדי לאפשר יותר מקומות תעסוקה סמוכים ליישובים הערבים.

נשיא לה"ב (לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל), רועי כהן, אמר כי נתוני משרד הכלכלה מעידים על עוצמת העסקים הקטנים בישראל. הוא ציין כי לפי נתוני המשרד 99% מהעסקים הם קטנים ובינוניים, והם אחראים ל-74% מהמחזור העסקי בישראל, ל-52% מהתוצר העסקי ו-60% מכלל המועסקים. הוא הוסיף כי השר ומשרדו מהווים אוזן קשבת לעסקים הקטנים, עם זאת הוא אמר כי כשמדברים על סיוע לעסקים הקטנים והבינוניים צריך להפסיק להסתכל על הדברים מתוך החור שבגרוש. "השקעה בעסקים הקטנים תגדיל את התוצר והפריון במדינה", אמר.

כאמור, הישיבה התקיימה במסגרת "יום תכניות העבודה של הממשלה בכנסת", אותו יזם יו"ר הכנסת ח"כ יולי יואל אדלשטיין, שבו הוקדשו דיוני ועדות הכנסת להצגת תכניות העבודה השנתיות של שרי הממשלה ו-12 שרים הופיעו בוועדות השונות. היום התקיים בשיתוף של יחידת כת"ף, יחידת הכנסת לתיאום הפיקוח הפרלמנטרי על עבודת הממשלה, עם אגף ממשל וחברה במשרד ראש הממשלה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture