צילום: הדס פרוש / פלאש 90

מה שלציטוט וגם מה שלא: השר זאב אלקין מדבר על הכל

לאחר עשרות ישיבות, מגיע אלקין מוכן משיעורי הבית – היישר למצלמות • בשיחה עם פישל רוזנפלד הוא מסביר ל'ביזנעסופ"ש' על תכניותיו לפתרון מצוקת הדיור החרדי החיכוכים בשכונות המעורבות ויתר הבעיות שמעסיקות את תושבי הבירה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

צהרי יום שני, לקול ציוצי הציפורים בנופי הגן הבוטני שופע הנוף השקט הסמוך לאוניברסיטה העברית בירושלים, חצר בית הקפה "קפית" מלא בסועדים. חלקם בפגישות עסקיות וחלקם במנוחת צהרים קלאסית. אך בחדר הפנימי, פוליטיקה במיטבה.

השר זאב אלקין שזה עתה הגיע למקום ועשרות עיתונאים שהוזמנו לתדרוך – שבחלקו הראשון נתון לצילום ולציטוט ובהמשכו "אוף דה רקורד" – מתיישבים ונעמדים סביב השולחן הגדול שבראשו ניצב אלקין. אוטוטו יתחיל לפרט את משנתו ואת תכניותיו לניהול העיר. חוברות "תכנית אלקין" מובאות בערמות אל שולחן העיתונאים והראשון מתחיל את נאומו בן החצי שעה, כשהוא מפרט את משנתו לפרטי פרטים, המבוסס על חוברת התכנית, בסדר הבא: דיור, תעסוקה, ניקיון וחזות העיר, חינוך, שיפור התחבורה העירונית, תרבות וספורט.
ביזנעס שימושי
שורת הכותרת בנושא הדיור, שלא לחינם בחר אותו אלקין לפתיחה, שכן יריבו דייטש מצטייר כמומחה בתחום כמי שישב במאות דיוני ועדת התכנון והבניה בעירייה, הינו המאבק בהגירה השלילית בעיר. אלא שבעוד שבנושא התעסוקה הוכנס לחוברת התכנית סעיף "שכונות חרדיות", הכולל תכנית ל"הקמת מנהלת עירוני לתעסוקה חרדית בתחומי ההייטק והביוטק", כשמדובר בפתרון דיור, כלל לא הוכנס לתכניתו של אלקין סעיף מגזרי. מה שהביא אותי למסקנה כי אלקין לא ממש מתכוון 'לפנק' את הנדל"ן החרדי.

ציוץ קלאסי בחשבון הטוויטר שלי הקפיץ את דוברו של אלקין למגזר החרדי שמיהר להעיר לי כי "יש פתרונות לחרדים". הוא הסביר כי דבריו של אלקין בפרק הזמן הזה מתייחס לתקשורת הכללית ולמצלמות הטלוויזיה וכי בהמשך הוא יפרט את תכניתו לפתרון מצוקת הדיור החרדי. נרגעתי. עם זאת, משהו בהסברו של הדובר לא נשמע היה הכי טוב. "מה לאלקין להסתיר מהתקשורת שהוא יבנה גם לחרדים?", תהיתי. כלום, מישהו חשב שאוכלוסיה המונה קרוב לחמישים אחוז מתושבי העיר לא יקבלו היתרי בניה?. אבל בפוליטיקה כמו בפוליטיקה, אפשר להבין גם את זה.

יעברו עוד כעשרים דקות עד שאלקין יסיים את דבריו, אנשי התקשורת יהנו מארוחת צהרים חלבית דשנה על חשבון תקציב הבחירות, ויגיע זמנם של העיתונאים לשאול את שאלותיהם לראש העיר המיועד, שבין סקר לסקר ובין דיל למשנהו לא שוכח כמובן את המשפיעים על הבוחרים.

אלקין, שפירט בהרחבה כל סעיף וסעיף בתכניתו, נתן לנוכחים להבין את מה שלא נאמר מפורשות בנאומו. הוא בא לכאן אחרי עבודת שטח מאסיבית, עשרות ישיבות סוערות ומכיר את השטח על בוריו. גם כשכבר נשאל על בעיה מורכבת, כדוגמת הפקקים בכביש בגין-רמות, והתשובה לא עלתה בראשו בשליפה, הוא לא חשש לומר בקול כי הנושא מורכב וכי עליו להיוועץ עם מומחי התחבורה בכדי למצוא פתרון הולם.

עם זאת, במבט מהצד, קשה היה לומר כי אלקין אכן מתמצא בכל לפרטי-פרטים. מי שעד לאחרונה היה גר בכפר אלדד שבגוש עציון אכן מחזיק את תיק ירושלים ומורשת וחתום על מאות מיזמים ותקציבי עתק לבירה הירושלמית בשנים האחרונות. אך מכאן ועד להבין כל פינה בעיר על הצד הטוב ביותר – הדרך עוד רחוקה. תחושתי במקום הייתה ש.. אפעס לא מדובר בעיתונאים הנכונים בחדר. שכן לא מצופה מכתב פוליטי או מוניציפאלי להכיר ולהבין את הסודות, הכישלונות והפתרונות בתחומי הדיור, התחבורה, התעסוקה, החינוך, הניקיון וכן הלאה. ועדיין, אין ספק שאלקין הפתיע ובענק. אין מי מהנוכחים שיטען כי האיש לא עשה שיעורי בית כנדרש.

נגד אפליה, חושש מהצהרות
כשהגיע תור 'ביזנעס' לפנות למועמד לראשות העיר, ניכר היה כי לא מדובר בשם חדש בפוליטיקה. אלקין, פוליטיקאי מנוסה שחתום גם על עשרות הסדרים לאחר וויכוחים וסכסוכים פנים-ממשלתיים וקואליציוניים, לא ממהר להצהיר הצהרות, גם לא למען התושב, בכדי לא להיות מחויב ובמידה וההבטחה לא תקוים, יצטייר כמקבילו של לפיד. אך לצד הניסיון הפוליטי שהצעד מסביר, יש בזה גם סוג של חשש. שכן אם להבטיח מפורשות הוא לא רוצה, איך נצפה ממנו לקיים?

את הכישלון בתחום הדיור בעיר תולה אלקין בפער בין ההיצע לביקוש ובתשובה לשאלת 'ביזנעס' הוא מבהיר כי המשבר שווה לכל המגזרים. "המשבר בדיור החרדי הוא כמו בציבור הדתי-לאומי, החילוני והמסורתי", הוא אומר. "קיים מחסור דרמטי בכמות הדירות שנדרשות לאור הביקוש, ולכן לא לחינם פתחתי בנושא הזה. מבחינתי אני בונה לכולם", הדגיש. "הפתרון הוא שלא מקדמים לאף אחד, אלא לכולם בשווה. כשמקדמים שכונה אחת כולם רבים עליה למי זה הולך".

'ביזנעסופ"ש' שהבין כי אלקין מחפש לברוח מהבטחות לחרדים לחוד ולחילונים לחוד, הוסיף להקשות. שכן הבנייה החרדית דורשת התאמה, כדוגמת מרפסות סוכה. "אם פועלים לפי התכנית שלי – קידום במקביל של כל הפוטנציאל התכנוני, אפשר להגיע להסכמות", השיב. לדבריו, "אפשר לראות מבחינה דמוגרפית איזו אוכלוסיה בשכבת הצעירים החרדים ולהחליט שאת השכונות האלו בונים בהתאמה למגזר החרדי ואת השכונות האחרות בהתאמה לציבור הכללי ואז כל אחד מקבל את היכולת שלו לרכוש דירה ובסך הכל יהיו מספיק שכונות ומספיק דירות כדי שהמחירים יתחילו לרדת".

קשה שלא לשכוח את המאבק העיקש בין ראש העיר המכהן, ניר ברקת, לסיעות החרדיות סביב ייעוד השכונות החדשות במערב העיר למגזר החרדי. מה שהביא לביטול הסכם הגג בעיר. כעת, כשאלקין הצהיר שיבנה במערב העיר "כי אין מנוס שלא לבנות שם", תהינו בפניו האם הוא כן מתכוון לייעד את האזור לחרדים. גם אלקין לא מצהיר בתקיפות כי השכונות במערב יופנו למגזר, אך בין המילים אפשר להבין שזוהי תכניתו. "יהיו שכונות שייבנו בהתאמה למגזר החרדי ויהיו שכונות שמראש ייבנו בצורה שלא תואמת את דרישות החרדים כדי לאפשר גם לציבור החילוני, המסורתי והציוני-דתי להישאר בירושלים", הוא אומר ל'ביזנעסופ"ש'. לדבריו, "ירושלים חייבת את כל הציבורים. להעשיר את הציבור החילוני זו מטרה חשובה. כשיש לך הרבה קלפים ביד אפשר להגיע להבנות עם כל המגזרים. כשיש לך אפס קלפים או קלף אחד אז כולם רבים".

ומה באשר לשכונות המעורבות? לדבריו, "השכונות המעורבות מהוות אתגר לא קטן לעיר, שגורם ללא מעט חיכוכים בין האוכלוסיות, שבאים כתוצאה מאי-קידום בניה מספקת לתושבי העיר", טוען אלקין. "אם היו מקדמים בניה לכולם החיכוך הזה כלל לא היה נוצר. אני חושב שהאוכלוסיה החרדית מעדיפה פתרון לדיור החרדי מאשר לחפש שכונה לא חרדית ולכן הפתרון האמיתי לשכונות המעורבות הוא לבנות שכונות חדשות לכל אוכלוסיה ואוכלוסיה".

עם זאת, מבין אלקין שחלק ניכר מהתושבים החרדים בשכונות המעורבות לא מתכוונים למכור את ביתם לטובת השכונות החדשות וכאן עולה וצפה שאלת ההקצאות – עיקר המאבק באותן שכונות. "אני חושב שמניעת מוסדות חינוך לאוכלוסיה שגרה במקום כלשהו זו לא מדיניות נכונה, לא מוסרית ולא מועילה לכל מי שחושב שימנע את ההתחרדות", הוא אומר ל'ביזנעסופ"ש'. "לכן התשובה שלי היא לתת פתרון לכל האוכלוסיות. כמובן לא על חשבון אחרים ולקחת מאוכלוסיה אחת לשנייה, אלא לבנות ולתת פתרון לכל האוכלוסיות". אלקין אף הוסיף והצהיר, כי "העיר מחויבת לכל האוכלוסיות והיא לא יכולה לסמן אוכלוסיה מסוימת ולזרוק אותה ממוסדות חינוך כדי להיפטר ממנה. אני לא מאמין בזה".
מקור: http://bizzness.net/

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

השתכנעתי, חבל שאני לא גר בי-ם.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture