צילום: פלאש 90

האם חוק הגמ"חים וחוק המזומנים מסכנים את הכלכלה החרדית?

אחד ממנועי הצמיחה של הכלכלה החרדית הם הגמ"חים, שנשענים על פעילות מזומנים עניפה. שני חוקים שעברו בימיה האחרונים של הכנסת העשרים מאיימים לשנות סדרי עולם ומאלצים את מנועי הכלכלה החרדית לחישב מסלול מחדש / יוני קדם, ביזנעס

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

אחד ממנועי הצמיחה של הכלכלה החרדית הם הגמ"חים החרדים. חלק נכבד מאוד מהמגזר, מעדיף שלא להפקיד כספים בבנק שעליהם ייגבו עמלות, אלא להפקיד אותם באחד הגמ"חים החרדים. משם יוכלו למשוך את הכסף בעת הצורך, וגם לקבל הלוואה גדולה (מאוד) ללא ריבית של שקל אחד ובתנאי החזרה מותאמים ייחודית.
ביזנעס שימושי
אין חסידות או קהילה חרדית שלא מחזיקה לפחות גמ"ח אחד, כאשר ישנים גמ"חים רבים המעניקים הלוואות לכלל בני המגזר. כאמור, מקור המימון של כספי הבנק מגיע מהאנשים עצמם, שנהנים מהלוואות הבנק החברתי. האנשים שמנהלים את הגמ"ח עושים זאת בהתנדבות כמובן ולא לוקחים עמלת שורה, עמלת פקיד, עמלת הפקדה, עמלת משיכה או סתם ריבית. כך נוצר מיני משק סגור שמאפשר ייעול הוצאות והכנסות בגזרה הפיננסית, וחוסך עמלות רבות לרוב המשפחות החרדיות.

היקף הכספים המתגלגלים בגמ"חים אינו ידוע בבירור, מה גם שבסופו של דבר, כספים בהיקפים גדולים שמתגלגלים במזומן ללא תיעוד נחשבים ל'כסף שחור'. משכך, בשנים האחרונות יש ברשות שוק ההון, במשרד המשפטים ובמשרד האוצר רצון לרסן ולפקח על פעילות הגמ"חים, כאשר יו"ר וועדת הכספים חה"כ משה גפני עמל רבות על מנת למצוא מודל מוסכם שיאסדר את פעילות הגמ"חים בצורה חוקית.

בחודש האחרון חלה התפתחות, כאשר אנחל גורייה, מזכ"ל ארגון המדינות המפותחות OECD, שלח מכתב נזיפה לשר האוצר ולראש הממשלה, בו הוא מזהיר כי ישראל בדרך לרשימה השחורה של המדינות מעלימות המסים.

במכתבו טוען גורייה כי ישראל מפרה את אמנת שיתוף המידע במסים עליה חתמה. האמנה, הנקראת אמנת CRS היא מאמץ של המדינות המפותחות להילחם בהון השחור. במסגרת האמנה מחויבות המדינות למסור זו לזו מידע על אזרחי המדינות האחרות שיש להם נכסים וחשבונות בנק במדינות הזרות.

גם ישראל חתומה על אמנת ה-CRS, אך האמנה עוד לא אושרה בוועדת הכספים. מי שמעכב את האישור הוא חה"כ משה גפני, שלא מצהיר שסיבת העיכוב היא רצונו להגן על מפעל הגמ"חים, כמו גם מניעת פיקוח פיננסי עליהם. בעבר אושרה תקנת שעה המאסדרת את הפעילות וגפני רוצה להמשיך את המצב הקיים שפקע כבר באוגוסט.

החל מתחילת שנת 2019 נדרשים הגמ"חים בארה"ב לדווח על פעילותם לרשויות המס בארה"ב. גמ"חים רבים רשומים על שמם של אזרחי חוץ או על בעלי אזרחות כפולה, כך שהמידע ישותף גם עם ישראל.

בנוסף לכך, חוק המזומן החדש שנכנס אף הוא לתוקף עם תחילת שנת 2019, יקשה על פעילות הבנקים שמתנהלים בדרף כלל במזומן, ויצריך חרדים רבים לשנות את דפוסי ואופן הצריכה, בפרט לפני אירועים משפחתיים ומקרים המצריכים הוצאות רבות.

בכל מקרה, יו"ר ועדת הכספים גפני מודע לחשיבות הגדולה של מפעל הגמ"חים לכלכלה החרדית, והוא עושה את כל התרגילים הפוליטיים הנדרשים, על מנת להגן עליהם.
מקור: http://bizzness.net/

 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture