כמה תעלה לנו באמת דירה בחריש?

סמנכ"ל קבוצת צ. לנדאו ר' יקי רייסנר : "על פי נתוני המכרז בחריש עלות הקמת דירה יהיו גבוהים מהמובטח לציבור ויגיעו ללא פחות מ-630,000 שקלים לדירה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

כמה באמת צפויה לעלות דירה בעיר החרדית העתידית חריש? מספרים רבים מופרחים לאוויר מענקים ונתוני זכאות, אך מעיון בספר המכרז וחישוב מספרי פשוט המחיר רחוק מהציפיות והתקוות המופרחות לחלל.

יקי רייסנר סמנכ"ל קבוצת הבנייה צ. לנדאו, החליט לפרסם מידע מקצועי לציבור, כאשר החשבון הפשוט מוכיח שהבטחות למחיר של 350-450 אלף שקלים לדירה הינן חסרות בסיס עובדתי ועלולות להטעות את הציבור ולהכניס אברכים למערבולת התחייבויות.

ראשית מציג רייסנר את התנאים הבסיסיים המופיעים במכרז כתנאי להטבה תקציבית, כשהתנאי הבולט הוא שכל ההטבות וההחזרים הינם למשפחות הנחשבות כזכאי משרד השיכון, כלומר זוג נשוי ולא מאורס שהינה חסר דירה ולא רכש דירה מעולם (או במקביל יחיד מגיל 35 ומעלה) ובהתחייבות להתגורר בפועל בדירה 5 שנים ולא למוכרה במשך 10 שנים מיום קבלתה, כך שהרשמה ורכישה לצורך השקעה או מגורים עתידיים של ילד שיינשא לא תזכה בכל מענק שהוא. בנוסף, הזכאות חייבת להיות ביום החתימה מול הקבלן או העמותה וחלק מהמענק בסך 42,000-55,000 שקלים יוחזרו רק לאחר סיום הבנייה בפועל ובתנאי שזו הסתיימה בתוך 26 חודש מיום קבלת המגרש על ידי משרד השיכון. פרט בסיסי נוסף הוא החזר המענקים שחלקו מועבר לרוכש באופן ישיר, אולם חלק מהמענקים מועברים לקבלן או לעמותה.

עוד מוסיף רייסנר כי ייתכן וניתן לעמוד בקצב בנייה מואץ של 26 חודש, אך בשלב זה אין כל וודאות האם מחלקת ההנדסה במועצה המועצה המקומית ערוכה מקצועית להנפיק היתרי בנייה לאחר בדיקות וכל האישורים בתוך חודשים ספורים לכמות של אלפי יחידות דיור כאחת, כאשר כל עיכוב של אישורי הבנייה משמעותם הפסד של כספי המענק.

ובאשר לעלויות הבנייה הטכנית, כאן חובה לערוך תחשיב פשוט: של עלות פיתוח לכ-100 יח"ד ע"פ תנאי המכרז (כ-7,000,000 שקלים), עלות רכישה כולל מע"מ (1,755,000 שקלים), מס רכישה (425,000 שקלים). היטלי השבחה בגין תוספת שבס (ע"פ תנאי המכרז בגין תוספת זו גם לא יתקבל גם החזר הוצאות פיתוח), ליווי משפטי, הוצאות תכנון הנדסי ואדריכלי אגרות, חיבורי חשמל וכו', כאשר סך עלות הבנייה הישירה היא 50,836,500. נוסיף את תחשיב מדד הבנייה החל מה-6/12 לפי תנאי המכרז בסך 2,541,825, יחד עם עמלת ליווי בנקאי העומדת על 1,050,000 ל100 יח"ד, המסקנה הפשוטה היא עלות של 70,202,115 שקלים, ובחלוקה לדירה בודדת: שש מאות שלושים ושמונה אלף מאתיים ואחד שקלים, עלות דירה ממוצעת דרך עמותה וללא כל רווח! – לפני תחשיב המענקים לזכאים שיעמדו בקריטריונים שעשויים לעמוד על 60-110 אלף שקלים.

הנתונים החמורים הביאו את רייסנר לפרסם את הדברים בהרחבה ולהזהיר מפני המספרים הנמוכים המופרחים לחלל כמשאלת לב ללא אחיזה במציאות ומטעים את הציבור: "ראינו לאחרונה מיזמי דיור בהן נטלו חלק עמותות שהתחילו עם בשורת מחיר נמוכה אך לאחר הרכישה הודיעו על הוספת עלויות ותחשיב חדש, מה שגרם לרוכשים רבים להיכנס להתחייבות ענק ולסחרור כלכלי ללא כל תכנון מוקדם. חובה לומר לציבור את שיערוך העלויות הצפוי ללא כל מורא, רק כך נביא בשורה אמיתית לשוק הדיור" אומר רייסנר.

רייסנר מוסיף ואומר אין כל ויכוח כי ישנם עמותות וקבוצות הפועלות במקצועיות וללא רווח לשירות הציבור ובמקרה כזה העלות דרך קבלן הינה אכן גבוהה יותר, אולם על הציבור לדעת כי המחיר לזכאי משרד השיכון שיעמוד בתנאי הסף יהיה 620 אלף שקלים לרכישה מעמותה לעומת 680 אלף שקלים לרכישה מקבלן, כאשר ההחלטה הינה בידי הרוכשים. אולם המספרים התלושים שמפרסמות עמותות שונות על מחיר 300-400 אלף שקלים יוצרות הטעייה ועיוות לציבור לעומת קבלנים המחויבים לציין מספר סופי ומוחלט ללא הוספות תקציביות במהלך הבנייה.

הדברים עוררו כצפוי סערה גדולה והפכו לשיחת היום, כאשר נציגי עמותות וגופים שונים מעלים טענות שונות ומביעים זעם על פרסום הדברים. רייסנר מצידו משיב לכולם תשובה זהה: "התמודדו מול המספרים ומול הנתונים הטכניים, אני איני צד בכל שיח אחר. אשמח לקבל טבלה ריאלית ומקצועית הנמוכה מהמחיר שהצגתי, אני אהיה הראשון להצטרף למיזם כזה" דברי רייסנר. מסתבר שהדרך לחריש עדיין לא נסללה, גם לא הדרך למכרז הגדול, כאש\ר המחיר עדיין לוט בערפל.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
7 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

חזק!
נראה משכנע ביותר.

אדרבא, בואו ונראה טבלאות אחרות

מר רייסנר הוא קבלן בניה, שרואה בעינים כלות איך הציבור מתארגן סביב עמותות , שרובן, אגב בגיבוי רבני, וכמובן שהוא בתור קבלן יפסיד מזה הרבה כסף, ומכאן מגיע המסע שלו להחלשת כוחן של העמותות. וצריך להתיחס לדבריו בהתאם.

אין משהו יותר מופרך מזה..
למה רייסנר מפרסם היום מודעות בעיתונות, מטעם חברת פרסום? מה קרה, הוא נהיה ארגון חסד? ממתי חברת צ. לנדאו מבזבזת כ"כ הרבה כסף בגלל "שאלות הציבור"?
אלא שאכן זה החשש שלו.. היו בציבור שהחלו לאחרונה מחוסר ברירה לקנות במחירים שהקבלנים קבעו. הרבה מעבר לכל פופורציה. וכאן מתגבשת קבוצת ענק שתאפשר לקנות דירות במחיר סביר. לכן הגיע אחד "מהקבלנים" ומנסה להציל את המצב בטענה של "לא יכול להיות".
מר רייסנר היקר. לא יכול להיות?
למה בפרוייקט של אברהם סלונים בבית שמש דירת 3 חדרים עלתה כ580 אלף ש"ח. וזאת לאחר שעלות הקרקע היתה מעל 150 אלף ש"ח, וכאן בחריש עלות הקרקע היא 0000. זאת ועוד, חריש זכאית להטבות ומענקים מיוחדים בגלל היותה עיר בעדיפות לאומית. (ואגב, סלונים שפועל ללא מטרת רווח, מעורה היטב בכל ענין חריש)
למה בהר יונה בנצרת המחיר הוא בסביבות ה500 אלף ש"ח לדירה. וגם שם זה בגלל עלות הקרקע, מה שאין בחריש.

לסיכום. מר רייסנר היקר, אנו מאחלים לך הרבה הצלחה בעסקיך. אבל אל תוציא כסף כדי להרויח ע"י החלשת וזריית חול בעיני הציבור.

הכל טוב ויפה אבל גם למי שיגיד ביום שזה יום הוא צודק אפי' שיש לו נגיעות

אנחנו שאיננו קבלנים לא יכולים לדעת את האמת על המחיר עד שלא יגיעו הדברים למעשה. בינתיים מה שנשאר לקבלנים [ואולי גם לעמותות] זה לשחק במספרים כאוות נפשם, וכך לזרות חול בעיני הציבור. וכמובן שזה לא דומה למי שאומר על יום שהוא יום….

נראה שחושש שיפסיד, תראו את החברת פרסום, ואת זה שמפרסם בכל העיתונים.
לא להיבהל, בעזרת השם ימכרו בזול מאוד.

הסיומת, "הדברים עוררו סערה גדולה" וכו' אינם נכונים, אף אחד לא זעם ולא הפך לשיחת היום, זה הסיומת של המודעות בכל העיתונים שפירסמו ע"י חברת הפרסום שמנסה להציל את רייסנר מהעובדה שכולם בעזה"י ירשמו באגודה אחת ענקית, תחת פיקוח רבני.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture