צה"ל יספק מאות מכונות הנשמה שהוסבו ממכשירים ביתיים • צפו

אגף המודיעין בשיתוף בית חולים שיבא העביר למערכת הבריאות לראשונה מכונות שפותחו ביחידה שעוסקת בהמצאות טכנולוגיות למבצעים מודיעיניים. בימים הקרובים יועברו לשיבא 100 ערכות ראשונות, משרד הבריאות הזמין אלף מוניטורים נוספים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

במהלך החודש האחרון עמל צוות חיילים וקצינים מיחידה 81, בשיתוף עם רופאי המרכז הרפואי "שיבא" על מנת לפתח מערכת ("קיט") שתאפשר הסבה של מכונות עזר נשימתי ביתיות, למכונת הנשמה המתאימה לטיפול בחולי קורונה קשים (מורדמים).

"לפני חודש כבר עלה הצורך במכונות הנשמה", מספר ד"ר עמית זבתני, הרופא המלווה של הפרויקט מטעם ביה"ח 'שיבא'."התחלנו לחשוב ולראות איך אנחנו פותרים את הבעיה. חברנו ליחידה 81 ובעזרת עבודה אינטנסיבית 24/7 הגענו לפיתוח שלאחרונה גם נרשם עליו פטנט. עכשיו, אנחנו בהחלט מוכנים לתרחיש בו יודיעו שנגמרו מכונות ההנשמה – ועוברים להשתמש בפתרון שלנו".

ליבת הפתרון מבוססת על הסבת מכונות עזר נשימתי ביתיות, למכונת הנשמה מלאה לחולים מורדמים ומשותקים, תוך מתן מענה למאפיינים קריטיים בטיפול בחולים. כמו למשל, מערכת המנטרת את כלל הפרמטרים החשובים לרופא ומספקת לו את המידע הנדרש, התראות מלאות במצב החולה, סכימה להנשמה חודרנית, מניעת פליטת מזהמים לחלל האוויר והכנסת יכולת הזנת חמצן באחוזים גבוהים במיוחד.

צילום: דובר צה"ל

"התחלנו את הפיתוח תחת הרעיון שאנחנו עובדים על מוצרים זמינים בהיצע גבוה, כדי לספק את המענה בזמן הקצר ביותר", מציין רס"ן ס', ראש פרויקט "אוויר לנשימה". "לכן אנחנו לא מדברים על ייצור מכשיר יש מאין, אלא על חיבור רכיב למכשירים שכבר נמצאים בזמינות גבוהה בבתי החולים ואצל היצרנים בעולם".

"האתגר שעמד בפנינו הוא לא רק להצליח להגיע לפתרון שיאפשר הנשמה", חושף רס"ן ס'. "הבנו שברגע שיצטרכו את מערכות ההנשמה שלנו, גם זמינות הרופאים המנשימים תרד. לכן, לאורך התהליך המחשבה שהנחתה אותנו הייתה ליצור מערכת פשוטה וקלה לתפעול. כזו שתוכל להיות מתופעלת גם על ידי רופאים שזו לא ההתמחות העיקרית שלהם".

צילום: דובר צה"ל

כבר ביום ראשון הקרוב עתידות להימסר על ידי היחידה 100 ערכות לבית החולים "שיבא", ובהמשך ימסרו כמאות ערכות נוספות לידי משרד הבריאות. "המכונות שלנו הן האלטרנטיבה הראשונה לשימוש במקרה של הצפת בית החולים בחולים מונשמים, מעבר לכמות המכונות הקיימת כעת", מספר ד"ר זביתני. "כלל הערכות פותחו בפס ייצור ייעודי ונקי, שהוקם בבסיס היחידה ועבר את אישור משרד הבריאות שיודע לעמוד בקצב ייצור של מאות מכונות בשבוע, בכפוף למלאים".

בהמשך, המוניטור, יאפשר הסבה של מכונות נוספות למכונות הנשמה המתאימות להנשמת חולי קורונה (לא רק ביפאפ), ובנוסף היכולת של מערכת הניטור הקטנה שמצטרפת לכל מכשיר עזר נשימתי, תוכל להפוך להיות מכשיר שיאתר ויאבחן מחלות נשימה כרוניות בעצמו. כמו כן, רס"ן ס' כבר מצהיר על התוכניות להמשך: "אנחנו רואים בכך מטרה עליונה וכמובן שנשמח לתרום ולחלוק את הידע שלנו, וכך לעזור למדינות שידיהן אינן משיגה כעת".

המוניטור שעליו רשמה היחידה בשיתוף פעולה עם בית החולים שיבא פטנט. צילום: דובר צה"ל

"התחלנו עם חבורה של 10 אנשים עם ברק בעיניים, שלא מפחדים להעז ולהאמין בחלום שלהם, להתמיד ולהתמודד עם כל אתגר שיבוא בדרך", מסכם בגאווה סא"ל ש', רע"ן ביחידה, ואליו מצטרף רס"ן ס': "היום אנחנו מונים כ-150 איש ששולטים ברזי הפיתוח והרפואה של עולם הנשימה, ביניהם מהנדסים, מעצבים, אנשי אלקטרוניקה וייצוא ועוד רבים ומוכשרים. כל זה לא היה קורה ללא שיתוף הפעולה עם "שיבא" מהרגע הראשון, האומץ של הרופאים והפרופסורים שליוו אותנו ולא וויתרו לנו לרגע".

גורמים בצה"ל מציינים כי עד ליום ראשון ימסרו 100 ערכות חדשות לבית החולים שיבא. הרכיב המרכזי בפיתוח- מוניטור ייחודי וחדשני שפותח ביחידה עם בית החולים ״שיבא״. על המוניטור נרשם פטנט משותף לבית החולים ומשרד הביטחון. משרד הבריאות כבר הזמין מהיחידה כ-1000 ערכות נוספות של המוניטור. פס הייצור שהוקם ביחידה 81, בהתאם לתקני משרד הבריאות, יכול לייצר מאות מכונות בשבוע.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture