צילום: פלאש 90

בעקבות הביקורת: ראש שירותי בריאות הציבור פרופ' סדצקי פורשת מתפקידה

סדצקי הודיעה על סיום תפקידה למנכ"ל משרד הבריאות. בבחשבון הפייסבוק שלה כתבה כי "הגעתי למסקנה שבתנאים החדשים שנוצרו, ובהם דעתי המקצועית שלא מתקבלת - אין ביכולתי עוד לסייע להתמודדות אפקטיבית לבלימת התפשטות הקורונה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופ' סיגל סדצקי, פרסמה היום (שלישי) בפייסבוק את מכתב ההתפטרות שהגישה למנכ"ל המשרד חזי לוי – ומתחה ביקורת על פתיחת הענפים השונים אחרי הגל הראשון.

"לאחר שנים ארוכות של שירות ציבורי בכיר, שבו השקעתי את כל יכולותיי למען מדינת ישראל ואזרחיה, הגיעו החודשים האחרונים אשר שינו באופן דראסטי את החיים בישראל ובעולם כולו. בחצי השנה האחרונה אני מלווה יום יום, שעה שעה, לילות, סופי שבוע וחגים את משבר הקורונה. למעשה, כמעט ואיני עושה דבר פרט לכך. כישוריי ומחשבותיי מופנות לחקר הנושא, לחשיבה על דרכי התמודדות עם האתגר, להעלאת הצעות להתמודדות עם המגפה במציאות של חוסר וודאות גלובלית כלפיה, ולעבודת נמלים מדוקדקת ליישום ההחלטות המתקבלות בדרגים השונים וזאת, על מנת להציל נפשות", כתבה סדצקי.

"מתחילת האירוע חשתי שאני מבינה את הנתונים ואת תחזית התפתחות המחלה ולרוב מסוגלת להבין גם את ה"פסיכולוגיה החברתית של המגפה". יחד עם שותפים רבים טובים ומסורים נלחמתי בחזית העשייה במטרה לשטח את עקומת התחלואה לתגבר את כוחות העוסקים במלאכה, להכין מערך התמודדות מקצועי ויעיל ולתמוך בכל החלטה שהתקבלה. גם כשהסכמתי עם ההחלטות וגם כשפחות, נרתמתי למשימות שגבו מחיר כבד (אישי, נפשי וגם בריאותי ופיזי). למרות כל אלה, המשכתי למלא בנחישות ובמסירות את תפקידי. אלא שלעת הזו ומזה זמן שאני מתקשה בכך".

בשלב הזה בחרה ראש שירותי בריאות הציבור להעביר ביקורת על התנהלות משרד הבריאות במשבר הקורונה ואמרה כי, "את תחילת ההתמודדות אפיינה אי ודאות עצומה. בשותפות עם עמיתים ממשרדים ומגזרים שונים, גיבשנו המלצות למדיניות להגנה על בריאות הצבור שהתבססה על מקצועיות והתייחסה למצב הייחודי של ישראל ולמאפייני האוכלוסייה המקומית. מזה זמן, הולכים ונצברים שינויים שמשפיעים באופן משמעותי על ניהול המשבר".

"בשלב הראשון לפרוץ המגפה ההתמודדות עמה התאפיינה בשרשרת קצרה יחסית של קבלת החלטות ובעדכון המדיניות בהתאם להתפתחויות בשטח. הישגי ישראל התבטאו בהשטחת עקומת התחלואה, והצעדים שנקטנו מבעוד מועד היו מקור השראה, שזכה לשבחים במדינות אחרות שהתמודדו עם המגפה. לעומת זאת, בשלב השני, שהתאפיין בפתיחה חיונית אך מהירה וגורפת של המשק, ההליך הפך למסורבל ואיזון השיקולים הגיע לממדים הדוחקים את שיקולי הבריאות".

פרופסר סדצקי מזהירה במכתב, כי, "בשבועות האחרונים, ישראל נעה למקום מסוכן. הנתונים ומפת התחלואה הנוכחית והצפי לעתיד הקרוב מעידים על כך כאלף עדים. ישראל שנחלה הצלחה בהתמודדות עם הגל הראשון נפרדה ממדינות מובילות אחרות בכך שסטתה מהמדיניות שהן נקטו באמצעות שחרור מהיר מאוד של פעילויות חברתיות. לצערי המצאת הגלגל מחדש (ע"י פירוט כללי התו הסגול) לא צלחה. אבל, לאחר שדרך זו לא עבדה – שמספר החולים עולה, היה צריך לתקן -ומהר".

"לצערי, למרות אין ספור דיונים ארוכים והתרעות מפורשות – זה לא קרה למעשה עד אתמול. כולי תקווה, שכעת משהחלו צעדי תיקון הם יימשכו בכיוון הנכון ובקצב המתאים לניהול המגיפה. את הגל הראשון אפיינה מנהיגות מקצועית וערכית, ששמה את חיי האדם בראש ומעל לכל שיקול אחר. תחושתי היא שעם הזמן הפכנו מאנשי מקצוע המגיבים לאירועים בצורה פרואקטיבית לבעלי אחריות נטולי סמכות המגיבים באיחור אחר האירועים".

ראש שירותי הבריאות ממשיכה להטיח ביקורת קשה במדיניות של משרד הבריאות ואומרת כי, "תוצאות השינוי ניכרות. מהניסיון העולמי בהתמודדות עם מגפות עולה מעשים ומהלכים שנמנעים מהם בשל החשש מהחלטות קשות וכואבות יעלו בהמשך במחיר קשה כפל מונים. מזה מספר שבועות מצפן הטיפול במגיפה איבד כיוון. למרות התרעות שיטתיות וסדורות במערכות השונות, ובדיונים בפורומים שונים, אנו צופים בתסכול בשעון החול של ההזדמנויות הולך ואוזל".

"על רקע זה הגעתי למסקנה שבתנאים החדשים שנוצרו ובהם דעתי המקצועית לא מתקבלת אין ביכולתי עוד לסייע להתמודדות אפקטיבית לבלימת התפשטות הנגיף",

לסיום מסכמת פרופ' סדצקי, "הערכתי המקצועית הינה, שהגל הראשון של התחלואה אופיין בראייה וחיזוי הבאות ובתגובה מהירה והוביל להישגים משמעותיים בהגנה על בריאות הציבור והצלת חיים בישראל. פרק הזמן שחלף, שימש ואפשר לימוד הנושא (במגבלות הידע הקיים) והתארגנות מאסיבית של המערכת".

סדקצי טוענית כי, "הישגי ההתמודדות של הגל הראשון הלכו והתבטלו עם הפתיחה הנרחבת והמהירה של המשק. מהלך המעבר לשלב השני בישראל היה הרבה יותר נרחב ומהיר בהשוואה למדינות מערביות אחרות. אווירת הטיפול במחלה ואופן קבלת ההחלטות השתנו באופן יסודי, והתוצאות ניכרו בנסיקת עקומת התחלואה".

"לשינוי זה לצערי התלוו הכחשה ניכרת בנוגע למגמות התחלואה שנצפו ובנוגע למשמעות ההחלטות שהתקבלו. בעוד שבהצהרת הפתיחה הוכרז כי ההחלטות ישונו והמהלכים יהיו כפופים להשפעת הצעדים בשטח, בפועל, הפתיחה התקדמה תוך קצור משמעותי בלוחות הזמנים וללא צעדי 'הליכה אחורנית' – וזאת למרות שגרף התחלואה הצביע שהמצב הלך והחמיר. למעשה, רק בסוף השבוע שעבר, החלו ניצני מוכנות לחזרה לפעילות מניעה כשלהי שהיא להערכתי מעטה מידי ומאוחרת".

סדקצי נפרדת מתפקידה כראש שירותי בריאות הציבור, "כולי תקווה שאתבדה, הלוואי שההתרעות שלי בשבועות האחרונים בפורומים שונים היו מיותרות, שהשיחות שקיימתי לתוך הלילה לא היו דרושות, ושהערכתי את מצב התחלואה בקורונה בישראל תתברר כשגויה. הלוואי שאני טועה. תודה על ההזדמנות לשרת את המדינה ואת אזרחי ישראל, אמצא את הדרך להמשיך לעשות זאת גם בעתיד".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

יפה. בס"ד שנראה רק טוב בקרוב.

צעד אמיץ. נקווה שמישהו שם למעלה בצמרת יתעורר!!
כיום כבר אין לי שום אמון בממשלה!!!

היית בדעה שצריך לחטוף על שני הלחיים, ולא רק על אחד, הא?
טוב שהלכת.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture