ילום: דוברות הכנסת – עדינה ולמן.

אפליית הילד הרביעי תתוקן? תכנית המענקים אושרה בקריאה ראשונה

ח"כ ישראל אייכלר במליאת הכנסת: "קיפוח הילד הרביעי והלאה זהו עוול נוראי וכתם גדול". יו"ר הקואליציה וסיו"ר הכנסת ח"כ מיקי זוהר לח"כ אייכלר: "אני מסכים לדבריך הנכונים. להערכתי בסוף תהיינה הסכמות ולא יקפחו נפש מול נפש"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק התכנית לסיוע כלכלי ואת הצעת חוק הצעת חוק ־ יסוד משק המדינה. מדובר בשתי הצעות חוק שנועדו להוציא לפועל את חלוקת המענקים בעקבות המשבר הכלכלי שנגרם כתוצאה מהתפרצות נגיף הקורונה. בהצעת חוק יסוד משק המדינה, הדורשת רוב מיוחד של 61, תמכו 62 חברי כנסת ללא מתנגדים ונמנע אחד. בהצעת חוק התכנית לסיוע כלכלי תמכו 80 ללא מתנגדים. ההצעות יועברו לוועדת הכספים להמשך הדיון.

הצעת החוק הראשונה מבקשת לאפשר להוציא סכום נוסף של 6.5 מיליארד ש"ח בשנת 2020, מעבר לסכום של 25 מיליארד ₪ שכבר אושרו, לצורך מימון התכנית לתשלום מענקים חד-פעמיים .

הצעת החוק השנייה מבקשת לחלק לאזרחי מדינת ישראל מענקים חד-פעמיים במטרה לעודד את הצריכה ואת התעסוקה ולהניע את גלגלי הכלכלה הישראלית. בהצעה זו מוצע כי בעד ילד ישולם מענק חד-פעמי בסכום של 500 ש"ח ועבור תושב ישראל מעל גיל 18 או נער או נערה נשואים, ישולם מענק חד-פעמי בסכום של 750 ש"ח. כמו כן, מוצע להעניק תוספת למענק של 750 ש"ח נוספים לאוכלוסיות של מקבלי קצבאות וגמלאות שונות המנויות בהצעה. כן מוצע לשלול זכאות למענק ותוספת למענק, למעט מענק בעד ילד, מיחיד שחייב במס נוסף בשיעור 3% על הכנסתו החייבת לפי סעיף 121ב לפקודת מס הכנסה בשנת 2018 וכן מיחיד שלא הגיש את דוח 2018. בקשה למענק ניתן יהיה להגיש עד שנה מיום תחילת החוק.

שר האוצר ישראל כץ הציג את ההצעה ואמר: "אני חושב שהתוצאה המונחת כאן היא תוצאה שמצד אחד מאפשרת גישה של תשלום רחב מאוד לאוכלוסייה, על מנת שמי שמקבל באופן טבעי ישתמש עבור ילדיו, עבור משפחתו, עבור עצמו, ויגדיל את הצריכה. בארצות הברית יפן ומקומות אחרים נקטו בשיטה דומה. יחד עם זאת לאחר דיונים נוספים שהיו בפורומים השונים ובממשלה הוחלט להחריג את מי שמשתכר מעל 651,000 ש"ח בשנה, מהתשלום ולייעד את הכספים האלה על מנת להכפיל את הסיוע לאותן אוכלוסיות מוכרות ונתמכות. אני מקווה שהחקיקה תעבור במהירות הגדולה ביותר כדי לאפשר את קבלת המענק"

השר כץ התייחס למחלוקות בדבר תקציב המדינה ואמר: "כולנו אנשים פוליטיים אבל חייבים תקציב כמה שיותר מהר. יחד עם חוק הסדרים שיונח בפניכם עם קרוב ל-40 חוקים שהם חוקיים מהפכניים שיש להם מכנים משותפים שזה הורדת רגולציה, הורדת חסמים והגברת התחרות הגברת הצמיחה בכל התחומים שאנחנו מכירים. החוקים האלה שאני עומד מאחוריהם הם בדיוק בהתאם לאותה השקפת עולם שרוב הבית תומך בדבר הזה. כי לא מספיק לבלום, לא מספיק להחזיק ולסייע, לא מספיק אפילו לכוון, חייבים להביא את המשק למצב שבמקביל למאבק מול הקורונה על כל ההיבטים, למצב של התחברות של שתי הרגליים הרגל המסייעת עם הרגל הצומחת שמצמיחה את המשק."

ח"כ איתן גינזבורג: "אנחנו בכחול-לבן חשבנו שהכיוון הכללי הוא נכון אבל הוא לא מספיק. סברנו שמתן מענקים בסכום שווה לכל אזרח רק על פי קריטריונים של גיל ומספר הילדים לא עונה על הצורך הנדרש, וכמו בכל משבר החלשים נפגעים יותר מהחזקים. הנכים הקשישים או אלה שידם אינה משגת ודאי מרגישים את עומק המשבר הזה יותר מאחרים ובדיוק מהסיבה הזאת התעקשנו לתקן לתקן את המשוואה באופן כזה שמי שיש לו פחות יקבל יותר"

ח"כ ישראל אייכלר ציטט בדיון מדברי הנביא: "הנביא ישעיהו אומר בהפטרת תשעה באב, "כל אומר קרא ואומר מה אקרא כל הבשר חציר וכל חסדו כציץ השדה. יבש חציר נבל ציץ ודבר אלוקנו יקום לעולם". יש פעמים שכולם נראים יבשים כמו חציר, אבל דבר אלוקנו יעוד לעולם. זכינו ברוך השם שיש צבאות השם. חיים פה, מיליון יהודים ויותר, שומרי שבת וקוראי עונג. רבים רבים שומרי תורה ומצוות. המצווה הראשונה היא חמלה ורחמים. המענק הממשלתי לחלק לכל משפחה כסף זהו חסד גדול ועצום. מדינת ישראל היא מדינת רווחה. מדינה כזו צריכה לדאוג לא רק לבעלי העסקים, לקפיטליסטים, אלא גם לחלשים".

"אבל כשהממשלה נותנת לפי נפש, ומוציאה מהרשימה מאות אלפי נפשות שכל חטאם שהם לא בכורים או לא ילד שני ושלישי אלא רביעי וחמישי ועשירי, זהו פשע. יש ברוך השם הרבה משפחות ברוכות ילדים. הם יגדלו בתחושה שהמדינה הזו לא רוצה אותם, לא מחשיבה אותם. ידברו אתנו על שוויון זכויות, אין לך חוק גזל נורא יותר מלקחת מהילד השישי והשביעי.

ח"כ אייכלר הוסיף כי "ברוך השם יש אנשים שיש לה מספיק כסף, הם לא צריכים את המענק הזה. מצד שני רבים אחרים שזקוקים לו עבור ילדיהם הרביעי והלאה. זהו ועוול גדול מאוד. אני פונה לשר האוצר עוד אפשר לתקן את זה. אסור לקפח נפש מול נפש. זה עוול נוראי וכתם גדול על המדינה". בתגובה אמר יו"ר הקואליציה וסיו"ר הכנסת ח"כ מיקי זוהר: "אני מסכים לדבריך הנכונים. להערכתי בסוף תהיינה הסכמות בועדת הכספים ולא יקפחו נפש מול נפש".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture