יום לפני ההריסה: רשות השימור לעירייה – בי"כ מיועד לשימור

רשות השימור הנחתה את ראש העיר ירושלים לעצור את פינוי והרס מורשת בית כנסת הארבלים בירושלים שמיועד להיום בלילה. זאת בשל היותם של המבנה והחצר הסמוכה לו מקומות בעלי מורשת היסטורית - "בטוחים שליאון יעשה משהו כדי למנוע את הפינוי"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

מנכ"ל רשות השימור מר עמרי שלמון שיגר מכתב לעיריית ירושלים ולראש העיר משה ליאון בו הוא מנחה כי אסור להרוס את מבנה בית הכנסת ואת החצר הסמוכה לו בשל היותם של המבנה כולו והחצר מקומות שקיבלו תוקף של שימור בשל המורשת ההיסטורית של בית כנסת הארבלים.

במכתבו כותב שלמון לראש העיר: "אני פונה אליך, בבקשה לעצור לאלתר כל תוכנית הרס של בית הכנסת הארבלים בשכונת בית ישראל. בית הכנסת וחצר זבורוף נמצאים ברשימת השימור של ירושלים וכלולים בתב"ע לשכונת בית ישראל במסגרתה הוראות מפורטות לשימור מבנים, סגנונות בנייה ועצים לשימור".

שלמון מסביר מדוע הוא פונה יומיים לפני ההריסה לעצור את התוכנית: "באיחור לדאבוננו פנתה אלינו קהילת בית כנסת "הארבלים" לאחר שיזם שרכש את החצר הוציא נגדם צו פינוי ובכוונתו להרוס את כל מבני החצר ולבנות תחתם מבנה מגורים שאינו מתאים בנפח, בגובה ובמרקם לשכונת בית ישראל תוך מחיקת החצר ובית הכנסת, כך לפי התב"ע שהגיש ביולי השנה, כאשר לפי הוראות התכנית בכוונתו להשאיר רק את חזיתות המבנים לדרום ולמזרת כמזכרת לחצר – פרקטיקה לא שימורית בעליל".

מנכ"ל המנכ"ל רשות השימור טוען כי מדובר במקום היסטורי וכך צריך להתייחס אליו: "בית כנסת הארבלים בשכונת בית ישראל (1886) הוקם בחצר בית זבורוף בשנת 1936. בית הכנסת נבנה על ידי מייסדיו בידיים ממש והוא משמש את הקהילה ואת צאצאיהם ברחבי הארץ כבר 84 שנים. זהו בית כנסת צנוע עם סיפור חברתי והיסטורי מרשים ומהווה נדבך חשוב בסיפור עלייתם והתיישבותם של בני הקהילה בארץ בכלל ובירושלים בפרט. בבית הכנסת ספרי תורה שפונו מן העיר העתיקה ומהשכונה היהודית בגיא בן הינום וספרים של המשפחות השונות, בין השאר ספר שנכתב ע"י המקובל הרב אברהם ברזאני, מי שבנו – משה ברזאני היה אחד מעולי הגרדום".

"אני פונה אליך בבקשה שתעשה כל פעולה אפשרית ובדחיפות, על מנת לשמר את בית כנסת ייהארבליםיי ולדאוג להמשך פעילותו", כותב שלמון לראש העיר. "המועצה לשימור אתרים נכונה להיות שותפה בטיפול בבית כנסת חשוב זה ולהשקיע משאבים בשימורו, במסגרת סקר בתי כנסת ארצי שעורכת המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, בשיתוף עם אגף מורשתי במשרד ירושלים ומורשת תחת השר רפי פרץ. בהמשך לסקר נקדם גיוס משאבים לשימור של בתי הכנסת". ברשות השימור קוראים כצעד ראשון להקים צוות בשיתוף עם הגורמים המקצועיים בעיריית ירושלים לשימור החצר ובית הכנסת.

ממטה בית הכנסת מסר: "אנחנו יוצאים לעירייה ביחד עם המנכ"ל רשות השימור בהצהרה ובקשה – אנא שמרו על בית כנסת הארבלים אל תתנו לאף יזם להרוס אותו. תשמרו לנו על בית כנסת כדי שבעזרת ה' אנחנו נחזור להתפלל שם". מארגון בצלמו נמסר שמלווה את מאבק המתפללים נמסר: "אסור לפגוע במבני קודש ועוד בימים אלו. אנחנו קוראים לראש העיר משה ליאון להתערב באופן מיידי".

בשיחה עם 'מקומי JDN' מבקשים מובילי המאבק להודות לגורמים שפועלים למנוע את ההריסה: "אנחנו רוצים להודות לאיילת שקד וביחוד לחבר הכנסת מתן כהנא שעשה ב3 הימים האחרונים הרבה מאמץ וכן לכל עובדי עיריית ירושלים שהתגייסו לעזור ממש מנשמתם. אנחנו בטוחים שראש העיר משה ליאון יעשה על אשר לאל ידו על מנת למנוע את הפינוי, לשמור על מבנה בית כנסת הארבלים והחצר – המיועדים לשימור. ולמצוא את הפתרון המהיר ביותר להחזרת התפילות ומתפללי הארבלים ותיקי ירושלים ומשפחותיהם לבית כנסת הארבלים".

תגובת העירייה: "ראש העיר ירושלים, משה ליאון, נפגש עם היזם ווידא שבית הכנסת העתיק יקבל את מקומו במסגרת פרויקט הבינוי המתוכנן במקום". בעירייה מציינים כי "מדובר בנכס פרטי שנרכש על ידי יזם פרטי. בית המשפט פסק כבר בשנת 2017, עוד בטרם נכנס ראש העיר לתפקידו, כי על הבית כנסת להתפנות. בקשר לסטטוס הנכס בהיבטי השימור – הבניין נכלל ברשימת השימור העירונית ואושר בו היתר בניה מכוח תמ"א להריסה ובניה תוך שימור, שיקום ושחזור חזיתות הבנין ההיסטורי ותוספת הבניה החדשה".

"ליאון חייב לעצור את זה": ביה"כ ההיסטורי ייהרס לטובת בניין מגורים?

בג"צ קבע: בית הכנסת העתיק ייהרס; ליאון: "פועלים למצוא הסדר"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture