אילוסטרציה, Wisam Hashlamoun/Flash90

"פעולה בלתי חוקית": ביה"מ קבע שעיריית פ"ת הרסה בית כנסת ללא סמכות

בית המשפט המחוזי קבע כי הריסת בית הכנסת 'מרגלית' לפני כחודשיים בשכונת כפר גנים על ידי העירייה בוצעה ללא כל אסמכתא חוקית. מנגד טוענת עיריית פתח תקווה, כי נבנה עבור המתפללים בית כנסת חדש, ועל מנת לקבל טופס 4, על הקראוון הישן להתפנות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בית המשפט המחוזי בלוד קבע כי הריסת בית הכנסת הספרדי 'מרגלית' לפני כחודשיים בשכונת כפר גנים בפתח תקווה על ידי העירייה בוצעה באופן בלתי חוקי וללא כל אסמכתא חוקית. מתפללי בית הכנסת התלוננו שעירייה הנחתה להרוס את בית הכנסת ברחוב אויערבך בעיר ושלחה למקום טרקטורים שהחלו במלאכת ההריסה.

עורך הדין אסף כהן המייצג את המתפללים אמר כי לאחר הגשת תובענה לבית משפט השלום ניתן פס"ד כנגד העירייה למניעת הריסת בית הכנסת ופינוי המתפללים. לדבריו: "יום לאחר פס"ד אצה רצה העירייה והנפיקה צו מבנה מסוכן להריסה מיידית של בית הכנסת". כהן מספר כי משרדו הגיש עתירה מנהלית ובקשה לצו ביניים.

השופט צבי דותן מבית המשפט המחוזי מתח ביקורת חריפה על התנהלותה השערורייתית של העירייה. כשבין היתר נכתב בפסק הדין: "העירייה שלחה טרקטור ופועלים להרוס את המבנה… ללא כל אסמכתא חוקית מכל סוג שהוא", וכן: "העולה מן האמור לעיל העירייה ביצעה פעולה בלתי חוקית". בציטוט נוסף מפסק הדין כותב בשופט דותן כי "בית המשפט אינו יכול להשלים עם התנהלות בלתי חוקית כזאת, של עירייה בישראל".

בנוסף, בית המשפט נעתר לבקשת העותרים והחליט על מתן צו ביניים למניעת הריסת המבנה וכל זאת בניגוד לשלוש חוות דעת בעייתיות של העירייה שקבעו כי המבנה מהווה סכנה ויש להרוס אותו מיידית. כמו כן, העירייה תשלם את הוצאות הבקשה בגובה 25,100 ₪.

מנגד טוענת עיריית פתח תקווה, כי נבנה עבור המתפללים בית כנסת חדש, ועל מנת לקבל טופס 4, על הקראוון הישן להתפנות. מהעירייה נמסר כי "מדובר במבנה יביל (קראוון) שאינו משמש היום כבית כנסת, אלא שימש בעבר את מתפללי האזור עד להשלמת בניית מבנה קבע לבית הכנסת – בסיוע העירייה ומשרד הדתות".

"הקראוון עומד על שטח ציבורי, וכיום, לאחר שמתפללי בית הכנסת נטשו אותו לטובת מבנה הקבע של בית הכנסת, פלשו לתוכו מספר אנשים פרטיים שמזיקים למתפללי בית הכנסת הקבוע – לאחר שהותנה מראש (קודם להנחת הקראוון) עם עמותת בית הכנסת, על קבלת טופס 4 לבית הכנסת הקבע בתנאי לפירוק הקראוון לאחר השלמת מבנה הקבע".

עוד מוסיפים בעירייה כי "מדובר בפשע על פשע, כשהפולשים מזיקים גם לבית הכנסת ולמתפלליו, וגם לתושבי השכונה, כשהם מונעים מהם את השימוש בקרקע הציבורית המשויכת אליהם. יודגש, כי על המבנה חלים צווי הריסה, ובית המשפט שנקט בצוו ביניים, הדגיש כי נאסר להשתמש במבנה – שכן אינו ראוי לשימוש כלל". לסיום אומרים בעירייה: "כל ניסיון לצייר מציאות מדומה בה עיריית פתח תקווה ו/או העומד בראשה, מפנה או הורס/ת את בית הכנסת, הינה בדיה ועלילה שאין כל בה אחיזה במציאות – ומקורה מאותם פולשים שהפכו למעשה למפגע אמיתי עבור מתפללי בית הכנסת ועבור תושבי השכונה".

פסק הדין המלא

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture