Yonatan Sindel/Flash90

כך מתכוננות הרשויות החרדיות לקיום התפילות בצל המגבלות • פרויקט לחג

באיזו עיר יפרסו מאות בעלי תקיעה ברחובות עבור ציבור הקשישים והמבודדים והיכן העירייה מביאה ארונות קודש ניידים ומחזורים למתפללים? 'מקומי JDN' יצא לבדוק כיצד הרשויות מתכוננות לתפילות הימים הנוראים בעקבות מגבלות הקורונה ואילו רשויות לא נקטו כל צעד • פרויקט מיוחד

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

התפרצות נגיף הקורונה בישראל בחצי השנה האחרונה הביא לשינויים רבים בחיינו, מי נפגע יותר ומי פחות, אך לכולנו השתנו החיים במידה מסוימת, בטח החיים הציבוריים. לקראת הימים הנוראים הבאים עלינו לטובה, 'מקומי JDN' יצא לבדוק כיצד מתכוננות הרשויות המקומיות ביישובים החרדים לקראת ראש השנה ויום כיפור בצל מגבלות הקורונה, המחייבות למצוא פתרונות יצירתיים לקיום התפילות, ואילו צעדים מיוחדים ננקטים השנה בשונה משנים קודמות.

קרית יערים

נכון שבדרך כלל מתחילים סקירה מהיישובים המרכזיים, כמו ירושלים ובני ברק, ממשיכים לערים הבינוניות, ומסיימים בסקירה קצרה על היישובים הקטנים. אולם הפעם נפתח דווקא ביישוב קטן יחסית, שנראה כי המועצה המקומית השקיעה מחשבה רבה לקיום התפילות כסדרם.

המדובר הוא ביישוב החרדי קרית יערים, שם כל בתי הכנסת יעבדו במתכונת של קפסולות, חלקם יוכלו לקיים מניינים על פי הכללים בתוך המבנה הרחב וחלקם יקיימו את תפילות חגי תשרי בחצרות ובמרחבים מחוץ לבניינים.

המועצה מכשירה את המרחב הציבורי לקיום התפילות, בונה הצללות עם כיסאות למתפללים, בימות לחזן וארונות קודש ניידים, סידורים ומחזורים יחולקו גם כן למתפללים. בנוסף המועצה תכשיר את כיתות בית הספר הרחבות למתפללים והכל על פי ההנחיות. במקביל להיערכות הלוגיסטית, המועצה תפקח על התפילות כדי לוודא שהן מתקיימות על פי הנחיות משרד הבריאות.

ירושלים

גם בעיריית ירושלים לקחו ברצינות את ההתארגנות לקראת הימים הנוראים. בעירייה פתחו את כל המבנים של המנהלים הקהילתיים, מתנסים, גני ילדים ובתי ספר לטובת המתפללים. במקומות בהם יש מצוקה של בתי כנסת חילקה העירייה אוהלים, כיסאות ושולחנות לקיום התפילות. העירייה הקצתה 1.5 מליון ש"ח שחולקו באמצעות 24 מנהלים קהילתיים ללמעלה ממאתיים מתחמי תפילה כדי שיוכלו להיערך בהתאם.

ראש העיר משה ליאון עמד בעצמו מול מנהלי רשתות גנים שסירבו לפתוח את הגנים או בתי הספר ודאג שהמקומות ישמשו למקומות תפילה. בעירייה אומרים לנו כי כל הבקשות שיגיעו לעירייה עד היום (חמישי) יטופלו.

במכתב ששלח ראש העיר ירושלים לפני כשבועיים למינהלים הקהילתיים הוא הציג מתווה עירוני לתפילות החגים, וביקש נהמינהלים לבצע מיפוי צרכים לקראת תפילות החגים ולהעביר לעירייה את צורכים הנוספים לקראת תפילות חגי תשרי. במכתב נכתב: "בשבועות האחרונים עמלנו לגבש מתווה מיוחד על מנת להקל על רבבות המתפללים. אשמח לשמוע הצעות נוספות לייעול ושיפור חווית המתפללים בכדי לאפשר ככל הניתן שמירה על חיי שגרה".

ראש העיר אמר: "חשבנו רבות והחלטנו על יצירת מתווה ייחודי שיאפשר לתושבי העיר לקיים שגרת חגים רגילה ככל הניתן ומתוך הבנה כי ירושלים מורכבת ממספר שכונות שונות באופיין ביקשנו מהמינהלים להעביר אלינו הצעות פרטניות לצרכים ספציפיים. נעשה את המקסימום על מנת לסייע לכולם ולאפשר לתושבי העיר לעבור את חגי תשרי והתפילות באופן הבטוח ביותר".

בני ברק

עיריית בני ברק הקצתה מבנים ושטחים עירוניים לטובת מקומות תפילה לימים הנוראים, לטובת קהילות התורה בכל רחבי העיר. במסגרת היוזמה בה החלה העירייה לפני כשלושה שבועות, הכשירה העירייה כיתות בבתי הספר, מוסדות חינוך ומבנים אחרים השייכים לעירייה לטובת חלוקה למניינים וקפסולות לקהילות בעיר על מנת לאפשר לתושבי העיר להתפלל את תפילות הימים הנוראים בבטחה תוך שמירה על כל הנחיות משרד הבריאות והוראות רבני העיר.

לקראת ההיערכות לחגים הפקיד ראש העיר, אברהם רובינשטיין, את צוות הלשכה שלו על ההערכות והשיבוץ במבנים כאשר הצוות עורך מיפוי של כל המבנים בהם ניתן לקיים מניינים בזהירות ובבטחה.

גדליה סילמן, ראש לשכת ראש העיר שפיקד על המבצע אומר ל'מקומי JDN' כי "קרוב ל-180 קהילות בעיר התפצלו וקיבלו מהעירייה כיתות בבתי הספר, מוסדות חינוך, גני ילדים ומבנים נוספים של העירייה כדי שיוכלו להתפלל ברווח לפי הנחיות הבריאות". ראש הלשכה מספר על יוזמה נוספת שהעירייה מקדמת בה יפרסו ברחבי העיר מאות בעלי תקיעה אשר ייתקעו ברחובות עבור ציבור הקשישים והמבודדים שלא יכלו להגיע לבתי הכנסת.

ראש עיריית בני ברק אברהם רובינשטיין אמר: "תפילות הימים הנוראים הינן נשמת החיים של כל איש יהודי, לחלות ולחנן פני מלך עליו ועל כלל ישראל כולו. בני ברק נוקטת יוזמה וממשיכה בפעילות יצירתית בכדי להקל על הציבור לשמור על הנחיות הבריאות. העירייה תעמיד לטובת הקהילות ובתי הכנסת את מבני החינוך שישמשו את הקהילות למנייני התפילות בימים נוראים, באופן מסודר ובתיאום".

אלעד

בעיריית אלעד קראו למנהלי המוסדות לפתוח את שעריהם ולהעניק מקום עבור המניינים שנאלצים להתפצל. כמו כן, העירייה ריכזה את רשימת המבודדים בעיר כדי לסייע להם לשמוע תקועות שופר.

בנוסף, העירייה חילקה ערכת חג ייחודית לכלל תושבי העיר. בערכה, שתתלה על דלת כל משפחה מאלעד, משחק מונופול איכותי שתוכנן ועוצב עם תכנים מהעיר אלעד, לצד דיסק שיעורי תורה ומוזיקה שמחה לירח האיתנים, מגנט עם לוח זמני כניסת ויציאת השבת בעיר אלעד, וכמיטב המסורת חוברת סיכום שנת תש"פ במשקפי העשיה העירונית.

רכסים

המועצה יצרה קשר עם כל גבאיי הקהילות ביישוב כדי לוודא שהם מודעים להנחיות הבריאות ומסוגלים לקיים את התפילות לפיהם. בתי הכנסת אשר נזקקו למקומות נוספים, המועצה פתחה עבורם את בתי הספר ואת גני הילדים כדי שיוכלו להתפצל ולקיים מניינים במקומות אלו, כשמנגד דרשה המועצה ממנהלי המוסדות לפתוח את שעריהם עבור המניינים תוך התחייבות המועצה להשתתפות בהוצאות הכספיות של חודש החגים. בנוסף, המועצה נתנה לכל גבאי שדרש סיוע לבניית הקפסולות בתוך בתי הכנסת הקיימים.

מנכ"ל המועצה, יוסי קקון, אומר ל'מקומי JDN' כי כל בתי הספר בעיר נפתחו לצורך קליטת שלוחות המניינים, "כל גבאי או תושב שביקש מהמועצה מקום, קיבל מיד שיבוץ באחד מבתי הספר בעיר. המועצה תשתתף עם המוסדות בהוצאות השותפות של חודש תשרי כדי שאלו לא ייפגעו מהמהלך".

אנו תקווה שתפילותינו התקבלו ובשנים הבאות נזכה לשוב ולהתפלל ללא כל מגבלה מתוך בריאות ושמחה. שנה טובה.

הבהרה: 'מקומי JDN' פנה גם לערים החרדיות – בית שמש, מודיעין עילית וביתר עילית כדי לברר כיצד הרשויות מתכוננות לתפילות הימים הנוראים בעקבות מגבלות הקורונה ואילו צעדים מיוחדים ננקטים השנה בשונה משנים קודמות, אך מהתגובות שקבלנו התברר כי רשויות אלו לא נוקטות בצעדים מיוחדים.

הייתם עדים לאירוע שהתרחש בעירכם ואתם חושבים שכולם צריכים לדעת את זה? שתפו ב'מקומי JDN' בכתובת – [email protected]

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בפתח תקווה המגזרים המקורבים לעירייה קיבלו את כל מבוקשם ואלה שלא, סורבו ונותרו בלי שום פתרונות.
ככה נראית דאגה אמיתית לציבור גדול בעיר פתח תקווה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture