בטחוני חזק בה' שעוד אזכה לנסוע לארץ הקודש

לקראת יום ההילולא של הגאון הצדיק גדול מעתיקי השמועה בתורת החסידות רבי נח גד ויינטראוב זצוק"ל שחל ביום שישי ז' תשרי נחשף מכתב מרגש של הגה"ק רבי אלימלך מנחם מענדל מסטריקוב זי"ע לגדול תלמידיו רבי נח גד ויינטראוב • המכתב והפענוח המלא • פרסום ראשון

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

מוגש ליום ההילולא קדישא של הגה"צ רבי נח גד ויינטראוב זצ"ל שחל בז' תשרי

גדולי ישראל רבים התכתבו עם הגה"ק רבי נח גד ויינטראוב זצוק"ל במכתבי קודש של תורה וחסידות ורבים אף שלחו אליו את דברי תורתם בכדי שידפיסם בספריו,  כפי שנהג לעשות בחוברות ובספרים שהדפיס החל  משנת תש"ב כאשר הגיעו הידיעות הקשות על החורבן הנורא של השואה האיומה בפולין, רבי נח גד כחכם עדיף מנביא ניצל את כל כשרותנו יו וידיעותיו העצומות עדי לכתוב עלי ספר את דברי תורתם של מאות אדמו"רים וגדולי ישראל שלא יתכחו בתהום הנשיה ובזכוות ניצלו אלפי דברי תורה וסיפורים מאותם צדיקים קדושי עליון כדי להנחילם לדורות הבאים.

לא לחינם זכה להיות גדול מעתיקי השמועה של תורת החסידות כשבאלפי ספרים וכתבי עת במהלך המאה השנים האחרונות  מצוטטים דברים שכתב הרנ"ג  ויינטראוב, במטרה לשמר את מה שהיה בדור שלפני החורבן הנורא.

לקראת יום ההילולא של הגה"צ הרנ"ג ויינטראוב אנו חושפים מכתב מעניין מאד של מורו ורבו המובהק הגה"ק רבי אלימלך מנחם מענדל מסטריקוב זצו"קל.

הרה"ק רבי אלימלך מנחם מענדל מסטריקוב זי"ע

תאריך במכתב לא ידוע ונכתב עליו רק ד' פרשת תולדות וההערכה היא שהוא נכתב בסוף שנות הפ' [כנראה בסביבות שנת תרפ"ח].

בתחילת המכתב מבקש האדמו"ר מסטריקוב מרבי נח גד ויינטראוב למסור בשמו פרישת שלום לרבה של ירושלים הגאון רבי יוסף חיים זוננפלד זצ"ל  שהרנ"ג ויינטראוב היה  נחשב למקורבו ולאחד מגדולי תלמידיו. וכך כותב הרמ"מ מסטריקוב לרנ"ג ויינטראוב  "ותתן פרישת שלום  להרב הצדיק אדמו"ר כקש"ת מו"ה יוסף חיים שליט"א ואברכו באריכות ימים ושנים ויזכו לראות פני משיחנו גואל צדק במהרה  ובימנו א' נ"ס [אמן נצח סלה]" בהמשך המכתב מברך הרבי מסטריקוב את רבי נח גד ויינטראוב זצ"ל ובני ביתו ברפואה שלימה  ומציין שזכות ישיבתו בארץ הקודש וזכותה יעמוד לכם. "אברכך ואת  כבוד בני ביתך.. ברפואה שלימה במהרה בזכות ישיבת ארץ הקדושה וזכותה יעמוד לכם ויזכו לבני חיי ומזוני אמן."

דבר מעניין מאד בהמשך המכתב שנכתב כנראה כנראה לאור שאלתו או בקשתו  של הרנ"ג  ויינטראוב האם האדמו"ר מסטריקוב  מתכוון להגיע לביקור או לעבור ולהתגורר בארץ ישראל, עונה לו הרמ"מ מסטריקוב במכתבו כך: "לעת עתה אין לי עוד שום עצה להכין את עצמי   לנסיעה לארץ הקודש, אבל בטחוני חזק בה' שעוד אזכה לנסוע  לארץ הקודש בקרוב אמן." יש לציין דבר פלא מאד שבביקורו האחרון של הרמ"מ מסטריקוב בארץ ישראל בשנת תרצ"ה, הפציר בו רבי נח גד ויינטראוב בעת שליווה אותו בהלוויה של אחד מחשובי החסידים להשאר בארץ ישראל ולא לחזור לפולין, וגם אזענה לו הרמ"מ מסטריקוב שאין לו כל עצה והוא חייב לחזור לפולין כי תלויים בו הרבה אנשים.  (עיין שמועות חן עמוד ט"ז)

חיבתו הגדולה של הרמ"מ  מסטריקוב לארץ ישראל ידועה לכל, ובסיום המכתב בצידו האחורי של הגלויה הוא מבקש מהרנ"ג ויינטראוב זצוק"ל "להודיע מתי התחיל הגשם לירד וכמה ימים הגשם ירד עד כתבך מכתבך" וכן מבקש לדעת "כמה אנשים ובחורים לומדים בישיבת שפת אמת ומאיזה מדינה הם".

הדבר המדהים הוא שאת מכתבו לרנ"ג ויינטראוב הוא חותם בביטוי לא שגרתי "ידידך לנצח. מנחם"

יו"ר מכון באהלי צדיקים הרב שבתי ויינטראוב שחושף את המכתב לראשונה עם הפענוחים אומר שמדובר במכתב המראה את הקשר ההדוק עם מורו ורבו והיה איש אמונו וסודו בתחומים רבים ובשליחויות שונות לגדולי ישראל, ועד כמה פעל רבי נח גד שרבו האדמו"ר מסטריקוב יעבור להתגורר בארץ ישראל. בנוסף והדבר המדהים שרואים את אהבתו העזה של הרמ"מ מסטריקוב לארץ ישראל ומתעניין על הגשמים שירדו בארץ ישראל ועל התלמידים שלומדים בשיבת שפת אמת שהקים מרן האמרי אמת מגור בירושלים.

עולם התורה  והחסידות חייב רבות  לפועלו של הרנ"ג ויינטראוב שהחייה ושימר את הרוח החסידית האותנטית בכתביו ובספריו במאתה השנים האחרונות בארץ ישראל,  ובנוסף פעל בכל כוחו להחיות את חצרות החסידות בארץ ישראל, ולתת כח ועוצמה לאדמו"רים שמונו לאחר השואה שרבים מהם היו ידידיו ואף קטנים ממנו בשנותיהם,  וראה בכל חצר חסידית שקמה לתחייה ניצחון החסידות על הצורר הנאצי ימ"ש, ונתן ביטוי לכך בספריו הרבים ופרסם את דברי התורה של צדיקי החסידות לענפיהם השונים ורומם את שמם שך צדיקי החסידות.  לא לחינם שמו של הגה"צ הרנ"ג ויינטראוב נישא בהערצה  ובחיבה עד עצם היום הזה על ידי רבבות  בעולם היהודי כולו ודברי תורתו נהפכו לנכסי צאן ברזל בעולם החסידות.

להלן פענוח מכתב המלא של הרה"ק מסטריקוב להגה"ק רבי נח גד ויינטראוב זצוק"ל

ד' תולדות

ידידי יקירי מו"ה נח יח' [ויינטראוב]

מכתבך קבלתי ישר כחך שעשית בקשתי, ותתן פ"ש [פרישת שלום]  להרב הצדיק אדמו"ר כקש"ת מו"ה יוסף חיים שליט"א [זוננפלד] ואברכו באריכות ימים ושנים ויזכו לראות פני משיחנו גואל צדק במהרה  ובימנו א' נ"ס [אמן נצח סלה]

בראותי שמותיכם ואין לי מה להשיב אחת היא לנו, אברכך ואת  כבוד בני ביתך.. ברפואה שלימה במהרה בזכות ישיבת ארץ הקדושה וזכותה יעמוד לכם ויזכו לבני חיי ומזוני אמן. ונא לפרוס בשלום כל ידידי יחי' נצח.

לעת עתה אין לי עוד שום עצה להכין את עצמי   לנסיעה לארץ הקודש, אבל בטחוני חזק בה' שעוד אזכה לנסוע  לארץ הקודש בקרוב אמן.

…. אינו מובן מה אתה כותב על כך כתוב זאת עוד הפעם בפירוש ולא אתה תכתוב רק אחר כדי שידע לקרות ורוצה לידע מה שאתה כותב… וכתוב גם כן מבריאות ידידי ר' מאטיל יחי' וזוגתו

ידידך לנצח מנחם

להודיע מתי התחיל הגשם לירד וכמה ימים הגשם ירד עד כתבך מכתבך – [ישנם מילים עם פס עליהם שלא הצלחנו לפענח תוכנם]  וכמה אנשים ובחורים לומדים בשפת אמת ומאיזה מדינה הם כל אחד ואחד

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture