גמזו: "הרמזור זה הבסיס ליציאה – בחלק מהערים לא נוכל לצאת מהסגר"

פרויקטור הקורונה אמר כי יש סימנים לירידה בתחלואה אך לא ניתן להגיד בוודאות שזאת מגמה ארצית, והודיע: "כחלק מצעדי היציאה מהסגר יהיה צורך לזהות את מוקדי התחלואה ולסגור אותם". תקף את גמליאל ולוי: "פגיעה כפולה ומכופלת באמון הציבור"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו אמר היום (שלישי) כי נראית מגמת ירידה מסוימת בשיעור הבדיקות החיוביות וברמת התחלואה בנגיף הקורונה, וציין כי מתווה הסגר הנוכחי אפקטיבי בעיניו. "יש סימנים של ירידה, אבל מכיוון שמדובר בתזזית של ימי החג אנחנו לא משוכנעים בוודאות אם מקדם ה-R חצה את ה-1. אם אני צריך להגיד שאנחנו ברמת תחלואה יורדת בכל הארץ – את הוודאות הזו אני לא נותן".

לדברי פרופ גמזו, "מתווה הסגר הוא אפקטיבי. אנחנו בודקים את רמות התנועה בסלולר ובגוגל – ואנו רואים ירידה. היא לא משתווה לזו של מרץ ואפריל, אך יש ירידה. גם בקרב הערבים והחרדים. יש הקפדה ויש אפקטיביות להנחיות. אני מבקש לשמור על כך בימים שנותרו, ובעיקר בימים ראשון עד רביעי כי קיימת התופעה של 'אחרי החגים'. השנה זה 'אחרי החגים' שונה. הכל עדיין בתנאי סגר. צר לי, זה לא נוח לי, זה פוגע בכולנו – בפרנסה, בחיים, בחופש. אנחנו חייבים לנהוג כך כדי לצאת מהמצב הזה".

ממונה הקורונה הוסיף: "אחד הדברים שהכי מטרידים אותי הוא שאנשים יילכו להיבדק. אדם שלא יודע שהוא חולה מאומת, הסיכוי שלו להדביק גבוה יותר. כשאני יודע שהוא חולה מאומת והוא נכנס לבידוד – ההדבקה שלו יורדת. חובה שכל אדם שיש לו סיבה קטנה לחשוב שהוא חולה קורונה – יילך להיבדק. היום מנגישים את הבדיקות בקופות החולים במתחמי דרייב-אין של מד"א ופיקוד העורף. ארצה לנצל את כל ה-70-60 אלף בדיקות וסביב 1 בנובמבר להגיע ל-100 אלף בדיקות. אני לא רוצה להיתקע על 9-8 אחוז חיוביים, כמו בחודש אוגוסט, כי לא הצלחנו לשלוח אנשים לבדיקות.

הוא הדגיש את השוני בין ה"גל הראשון" למצב בו אנו נמצאים כעת: "טווח הגילאים של המאושפזים כרגע הרבה יותר צעיר. זו מחלה מורכבת מאוד ויש לנו מעל 30 נפטרים ביום". את הירידה המסוימת בשיעור הבדיקות החיוביות וברמת התחלואה ביקש פרופ' גמזו לסייג, וטען שהיא עדיין לא מזכירה את ההאטה שראינו בדעיכת ה"גל הראשון": "מכיוון שמדובר בתזזית של ימי החג – אנחנו לא משוכנעים בכך בוודאות".

פרופ' גמזו התייחס לישבת קבינט הקורונה בה השתתף אתמול, בה ביקש עוד זמן להעריך את המצב: "כדי לקבל החלטות בטוחות, נכונות ומקצועיות עליי לקבל החלטות רק לקראת ה-14 לאוקטובר". בנוגע חדרי הכושר, פרופ' סבור שניתן לפתוח אותם מוקדם משהוגדר: "חדרי כושר בתו סגול הדוק אפשר לפתוח, אבל אנחנו בבדיקה עם אנשי המקצוע ועם מנהלי הרשתות".‎

עוד הסביר ממונה הקורונה כי תכנית הרמזור היא הבסיס ליציאה מהסגר. "כשאנחנו מדברים על סגר דיפרנציאלי או שחרור דיפרנציאלי, הבסיס הוא המדד שיצרנו. הוא מאוד אמין ומדויק, וראינו איך הגענו מ-20 ישובים אדומים ל-120, ועכשיו אנחנו ב-80". גמזו הוסיף כי ישנם יישובים שייתכן שבהם יימשכו מגבלות הסגר. "אם אנשי מקצוע ממליצים על זה, זה אומר שאין ברירה", הסביר. "אני מאמין שעם הרבה שכנוע, ומבלי ליצור תחושת ענישה לשום עיר ושכונה שהסגר בהם יימשך עוד תקופה, זה אלמנט נוסף שיעזור ויקטין את התחלואה".

פרופסור גמזו התייחס למגמת הפרת ההנחיות שנמשכת בימים האחרונים ברחבי הארץ, ואמר: "אנחנו יודעים היום ממחקרים שהנגיף נמצא באוויר זמן מסוים, המקומות הסגורים הם באמת חלל בעייתי בהקשר הזה. היינו רגישים לנושא התפילות בכל בתי הכנסת ורגישים לכל התקהלות בחלל סגור, גם בית ספר, לכן אסור לעשות שום הנחות. צריך לזכור שרוב ההדבקות בעולם היו במסגרת של חללים סגורים".

על הפרת התקנות מצדם של השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל וח"כ מיקי לוי (יש עתיד), אמר כי זו "תחושת החמצה, אכזבה ופגיעה באמון הציבור". לדבריו, "כל אדם שבחר להיות איש ציבור צריך לדעת שהכללים חלים עליו כפליים, וכשהוא עובר על הכללים – הנזק הוא סדיקת האמון בחברה". הוא קרא לנבחרי הציבור "אל תחפשו לעגל פינות, תלכו הכי ישר שיש. אנו מטילים על הציבור כל כך הרבה, והוא רוצה לראות שאנחנו עושים מה שנדרש מהם".

ממונה הקורונה ציין כי הוא מצפה שמקדם ההדבקה ימשיך לרדת לאור זאת שהסגר נמשך, והוסיף כי "הוא באמת תלוי בכולנו, בדרך שאנחנו לוקחים את ההוראות של הסגר ובדרך שאנחנו מתקרבים לחברים או לא. תזכרו, ההוראות אומרות שזה לא הזמן לביקורי משפחות ולא לביקורי חברים – אל תתעשו את זה, תמשיכו להקפיד ולהקטין את הביקורים. אני יודע שזה קשה, אבל יש לנו עדיין זמן להמשיך לעשות את זה. כל אזרח, וודאי איש ציבור – כולנו צריכים להקפיד על זה – רק כך נוכל להצליח.

בפתח דבריו, תיאר פרופ' גמזו מקרה שלו היה עד באחד מבתי החולים בשרון, בהם ביקר הבוקר. "אחת הרופאות יצאה מאירוע דרמטי של החייאה ותיארה את האירוע אצל אדם צעיר, אישה צעירה, בת פחות מ-70, ללא מחלות רקע, שהייתה בסדר ואז קרסה נשימתית. זו הקורונה. קריסה נשימתית בבת אחת", הוא סיפר. "מי שמשווה בין הסיטואציה הזו לסיטואציה של שפעת – לא מבין קורונה. זו מחלה שיש בה אלמנטים שלא הכרנו, אותם אלמנטים שגרמו לקריסת מערכות בריאות בעולם".

הפרופסור הציג תמונת מצב לחיסון לנגיף הקורונה: "החברות המתקדמות ביותר נמצאות בשלב שבו הם סיימו את הגיוס, ורוב הנדבקים כבר קיבלו את הזריקה הראשונה. אני מניח שהזריקה השנייה תהיה במהלך אוקטובר-נובמבר, ואז צריך לראות אם החיסון עובד ואם הוא מגן מהידבקות. זה עוד חודש חודשיים. צריך לעשות סיכומים ולהסיק מסקנות – כך שזה בערך סביב 3 חודשים ואז אפשר יהיה לקבל תשובות על יעילות. אני חושב שזה יקרה בערך בתחילת 2021".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture