צילום: ויקיפדיה

דיווח: ממשל טראמפ הודיע לקונגרס על עסקת נשק עם מרוקו בהיקף מיליארד דולר

גורמים המעורים בפרטי ההודעה מסרו לרויטרס כי העסקה כוללת 4 מל"טים עם מערכות ירי וניווט משוכללות בשווי מיליארד דולר. לפי רויטרס, ממשל טראמפ יבקש מהקונגרס לאשר מכירת מל"טי תקיפה מתוחכמים למרוקו כבר בימים הקרובים. המהלך תלוי באישורו של הקונגרס, שאינו צפוי להתנגד

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

ממשל טראמפ הודיע אתמול לקונגרס האמריקני על קידום עסקת נשק עם מרוקו בשווי מיליארד דולר, שתכלול בין השאר מל"טים מדגם "סי-גרדיאן", טילי "הלפייר" ותחמושת מדויקת נוספת – כך מסרו גורמים המעורים בפרטים לסוכנות הידיעות רויטרס. זאת ברקע ההודעה ביום חמישי על הסכם נרמול היחסים בין ישראל למרוקו.

לפי פרטי העסקה שפורסמו עד כה, ארה"ב תמכור מספר דגמי מל"טים בעלי מערכות ירי וניווט מתקדמות, בנוסף לטילים מדוייקים וכלי נשק נוספים. בדומה לעסקת מטוסי מטוסי F-35 שנחתמה מול איחוד האמירויות, גם עסקה זו עשויה להשפיע על מאזן הכוחות באזור המזרח התיכון. מחלקת המדינה כבר אישרה את העסקה, וכעת מתחיל המרוץ להעביר את האישור לעסקה בקונגרס, עוד לפני יציאתו לפגרה ב-21 בדצמבר.

כעת, לאחר שהממשל הודיע על העסקה, הצעתו עשויה להתקבל או שחברי הקונגרס יכולים לדחות אותה, אך לפי הגורם המעורה בפרטים הדבר נמצא בסבירות נמוכה. בכיר אמריקני שמעורה בפרטים אמר אז כי הנושא על הפרק כבר חודשים והעסקה לא קשורה להודעה על הנורמליזציה בין ירושלים לרבאט. "כלל לא בטוח שנצליח לאשר אותה בקונגרס לפני היציאה לפגרה בעוד כמה ימים", אמר הבכיר.

גורמים בממשל האמריקני טוענים כי פריצת הדרך בהסכם עם מרוקו הושגה לאחר מאמץ ממושך שבראשו עמדו ג'ארד קושנר ואבי ברקוביץ. על פי מקורות המעורים בהסכם, כל הפרטים סוכמו, כולל טיסות ישירות בין המדינות. בשלב ראשון יוקמו נציגויות הדדיות ובהמשך ככל הנראה יוקמו שגרירויות.

כזכור, נשיא ארצות הברית דולנד טראמפ הודיע היום בציוץ בטוויטר כי ישראל ומרוקו הסכימו לכונן ביניהן יחסים דיפלומטיים. "פריצת דרך היסטורית נוספת היום – שתי הידידות הגדולות שלנו, ישראל ומרוקו, הסכימו לכונן קשרים דיפלומטיים מלאים. זו פריצת דרך ענקית לשלום במזרח התיכון", כתב.

המרוקנים ביצעו את המהלך בעקבות הודעתו של טראמפ כי ארצות הברית תכיר בסהרה המערבית הכבושה כחלק ממרוקו. "מרוקו הכירה בארצות הברית בשנת 1777. לכן ראוי שנכיר בריבונותם על סהרה המערבית", צייץ טראמפ. הוא הוסיף כי הצעתה של מרוקו לבדלנים שיקימו אוטונומיה נרחבת בסהרה המערבית היא הצעה "רצינית, אמינה ומציאותית, שמהווה את הבסיס היחיד לפתרון צודק ומתמשך לשלום ולשגשוג".

טראמפ אמר כי ישראל ומרוקו יפתחו בקרוב את משרדי הקישור בתל אביב וברבאט, ובסופו של דבר יקימו גם שגרירויות זו אצל זו. מהבית הלבן נמסר כי ישראל ומרוקו יקיימו שיתוף פעולה כלכלי ותרבותי לקידום היציבות במזרח התיכון. גורמים אמריקנים אמרו כי בעקבות ההסכם מטוסים ישראלים יוכלו לטוס בשמי מרוקו. ישראל כבר טסה היום מעל מצרי ג'יברלטר, אך אישור לטוס מעל מרוקו יקצר את הטיסות לטנריף.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture