גוטמן מהמודיע בגלובס: "נאורים קטנים שלי, צאו לי מהווריד"

העיתונאי והסופר משה גוטמן מ'המודיע' במאמר דעה חריף שמסביר בדיוק מהו המרחב ואת מי אמורים להדיר ממנו • פרס, נתניהו, לבני וברק: צאו לו מהווריד • וגם ההבדל בין טניה לתניא

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

"אם הצביעות היתה נפט, היינו הופכים בימים האחרונים לאזרחי המדינה העשירה על פני הגלובוס", כך כותב מוישה גוטמן, הסופר והמשורר ובעיקר – כתב עיתון 'המודיע', במאמר חריף המתייחס לגל ההסתה המכוון נגד הציבור החרדי ומתפרסם באתר 'גלובס'. 

עוד בנושא:

[postim]

במאמר המופנה לציבור החילוני, תחת הכותרת "נאורים קטנים שלי", מתייחס גוטמן להתנגדות הציבור החילוני לתופעה: "נדרשת מידה גדושה של צביעות מחברה אנושית שזה לא מכבר שיגרה את האזרח מספר אחת שלה לכלא בגין 'פעולות-בלתי-חוקיות' במשכן מספר אחת, ושעל נסיבות דומות הרשיעה משנה-לראש-ממשלה והעיפה מועמד בטוח למפכ"לות והפלילה שר ביטחון בדימוס ואלוף כפול שלוש בדימוס – כדי להתייצב בשער ולהטיף לחברה אנושית אחרת, שמרנית, איך לנהל את אורחותיה וכיצד לסדר את כיסאותיה".

באשר לפרשיית "קו 451", מתייחס גוטמן לפרשייה הפרובוקטיבית מול טניה רוזנבליט בקו שנסע מאשדוד לבני ברק "כל השערורייה המפוברקת הזאת מבית מדרשה של טניה הנושאת עתה את הקרן החדשה לניגוח הציבור החרדי לא היתה נולדת אילולא התבלבלתם בהבנת ההבדל הפשוט בין 'המרחב הציבורי' ל'מרחב החרדי'", והרי ההבדל הקטן, אליבא דגוטמן:

מרחב חרדי – לא מרחב ציבורי

איש לא כפה את עמדת המהדרין על המרחב הציבורי. מאות ואלפי אוטובוסים שועטים או זוחלים ברחבי המדינה מדי יום ביומו ללא כל הפרדה, מדיניות המהדרין הקסומה מונהגת במיעוט מוגדר ונבדל, מאופיין היטב, של קווים יעודיים המשרתים אוכלוסייה הומוגנית ואוטונומית שזכאית להגדיר את צביון תחבורתה. ההגדרה הזאת נעשית – לא בכפייה – במרחב החרדי המוחלט, שבו אין לכם – ולא תהיה לכם, למען הסר כל ספק וגניזת כל תקווה – שום דריסת רגל או פתחון פה, ובצדק.

"אתם תטיפו לנו?!"

מה לכם כי נזעקתם? מה לכם תוחבים את חוטמיכם בעניינינו? אתם תטיפו לנו?! תבדקו את גלריית האישים המכובדים שלכם ואת הרקורד המורכב שלהם ותבינו מדוע יש צורך בהפרדה המקדימה רפואה למכה. איך אתם מביטים במראה מדי בוקר ולא מורטים את שערותיכם מבושה.

לבי לבי עם ראש הממשלה הנקרע מכאב נוכח תופעת הדרת נשים. כאבו נשמע אישי למדי. חבל שמר נתניהו לא טרח לספק לנו על הדרך תובנה פסיכולוגית שאולי הביא איתו מהבית לפשר הדרת נשים בסביבת העבודה הקרובה שלו, לכאורה, על מניעיה ושורשיה. סביבו גברים יהלכון תדיר וצעדיו נמדדים ונשמרים.

צאו לנו מהוורידים

צאו לנו מהוורידים. אתם יכולים לטקבק נגדנו כמה שנאה שתרצו, ליצור רוע אפשר תמיד, אבל לא תצליחו להתערב באורחות חיינו. תוכלו לטקבק במלוא הרוע נגד העברת תקציבי-קיום לישיבות ולשכוח את תשלומי המס שלנו ואת תקציבי העתק המוזרמים בחופשיות לאוניברסיטאות ולתיאטרונים; תוכלו לטקבק בארסיות נגד דחיית הגיוס החרדית ולהתעלם מכך שחצי תל-אביב אינה מתגייסת; תוכלו גם לטקבק שאתם עוזבים אוטוטו את הארץ למרות שאנחנו יודעים שלא ממש אוהבים אתכם בשום מדינה אחרת ואין לכם לאן ללכת; תוכלו לנפח בסקרים את יאיר או כל מפלגת שנאה אחרת וללא לרצות להבין כי גם המיעוט החרדי זכאי לזכויות יסוד לפחות כמו חמישים אלף המסתננים מאריתריאה – אבל לא תוכלו, גם אם מאוד תרצו ותצרחו, לשנות את עקרונותינו.

אלף טניות לא יגידו לנו מה לעשות

העקרונות שלנו, אולי בניגוד לשלכם, (ע"ע: שרון, אולמרט, לבני, ביבי) אינם ניתנים לשינוי ואינם כפופים לגמישות כזו או אחרת של 'מה שרואים מכאן. אלף טַנְיות וחמשת-אלפים דוקטורים או פרופסורים וגם פרובוקטורים לא יצליחו להעביר גבר חרדי אחד או אשה חרדית אחת אל מעבר למחיצה, ולו משום שמדובר בהדרה הדדית נבחרת של יחידה מובחרת המשתייכת לעם נבחר, ולא בהדרת-נשים.

הגברים מדירים את עצמם להֵנָה והנשים מדירות את עצמן להֵנָה, בבחירה, מרצון, ובגאווה קהילתית זקופת קומה. ככה טוב לנו, לכולנו. ככה נוח לנו, גברים ונשים כאחד אך לא יחד. כולנו נהדרים. על אפכם ועל חמת קנאתכם. ולא אתם, נאורים בגרוש ופלורליסטים בפרוטה, תעזו לקבוע לנו את צביון חיינו ולצבוע את צבעיו.

הטניא שאני מכיר זה תניא

עשרות אלפי חרדים קמו הבוקר לעוד שחרית של תפילה מבלי להכיר את 'טניה' והם גם לא יכירו את שמה. ה'טניה' היחיד שהם מכירים זהו השיר 'תניא' של הזמר הנפלא אברהם פריד. יש להם עולם עשיר ומרתק, הלו"ז צפוף וגדוש, ואין עמם פנאי פנוי כדי לבחון אלו גזירים הושלכו הפעם למדורת שנאת השבט. תמשיכו ללחך ולחרוך. אנו עם הפנים קדימה.

תתפלאו, אבל כן, אנו חיים את חיינו בגאון מופתי ומסתדרים יופי בלי עזרתכם. (כן, טוקבקיסט יקר, נסתדר בלי התקציבים, אם מנגד לא תחייבו אותנו בתשלומי מיסים. תרגיע, חבר. מה?).

תפסיקו לשקר, אם לא אכפת לכם. איש מאיתנו לא ניסה להכתיב ל'תחבורה הציבורית' את צביונה. אנו קבענו – ונמשיך לקבוע – את אופיים וצלמם ותבניתם של קווי 'התחבורה החרדית'. אנו לא ממש 'מתים' על אגד ונשמח מאוד אם יאפשרו לנו להתנייד בתחבורה חרדית פרטית. אבל, כל עוד משרד התחבורה לא יאפשר לנו להפעיל קווים פרטיים, כרצוננו וכהעדפתנו, וכל עוד הוא יאלץ אותנו להשתמש על כורחנו רק בקווי חברת 'אגד', נקבע אנו את אופיים של הקווים החרדיים, שלנו (!), המשרתים מאה ואחד אחוזים של הציבור החרדי ופועלים בתפוסה חרדית מלאה פלוס (כן, לרוב אנו נוסעים גם בעמידה).

"נאורים קטנים שלי"

זה לא המרחב-הציבורי, נאורים קטנים שלי. זה המרחב החרדי, שבו אין לכם שמץ זכות להכתבת תפיסתכם. שבו נא בשקט וטפלו לכם בנחת בתחלואי החברה החילונית שאותם אתם מטיבים להכיר טוב יותר מאיתנו. הניחו לנו, כי אין לנו זמן אליכם. אל תייבאו את כללי המרחב הציבורי הנגוע לתוככי המרחב החרדי הטהור.

אם בכל זאת החלטתם לכעוס, וחבל לכם לוותר על ההנאה המזוכיסטית הצרופה, פיתחו את היומן האישי, דפדפו בו והזמינו את עצמכם לתהלוכת-הדגלים הבאה של ברוך מרזל בחוצות אום-אל פחם. דין טניה כדין ברוך. הבנתם את זה?

אני לא אהיה ולא אצעד שם, כי אני נאור אמיתי. כזה שבאמת מכבד את זכויות המיעוט לחיות בהתאם לעקרונותיו. איני כופה את עצמי ועוצמתי על האחר.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
7 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

כל מילה בסלע.
סוף סוף יש מישהו שעונה בשפה שהם אמורים להבין.

טור מעניין ומבטא השקפת עולם ברורה….
גוטמן, אילו אנשים כמוך היו כותבים טור כזה מדי שבוע, גל השטנה הזה לא היה נולד. אולי כדאי לשקול אופציה כזאת.

רבותי השונאים הם מבית ומבחוץ , במחוץ הם רוצים ח"ו לכלות את בנ"י כולם נפשם והעיקר גופם, ומבית העיקר שהם רוצים ח"ו לכלות הוא הנפש , הנשמה של כלל ישראל, הגיע עוד פעם רבותי הזמן של מס"נ ממש , וזהו הנסיון שאם נעמוד בעזהי"ת בזה, אז כל הרשעים ימ"ש ימחקו מעל פני האדמה מבחוץ לגמרי, והיה ה' אחד ושמו אחד בב"א.

אין כמוך וירבו כמותך ר' מוישה

מילה בסלע….אולי אבל בעת שכזאת עדיף המשך המאמר של"משתוקא בתרין" כשיראו "אנשי" התקשורת שאנו לא מתייחסים אליהם כלל ומשאירים אותם להתבוסס בצרכיהם הם יבינו כמה אנו מובדלים מהם, כמה שאנחנו "לא שמים עליהם"….

מאמר חכם וקולע. תודה!

מוישה! אין עליך!

מחכים כבר להמשך הופעת סדרת הספרים המקסימה שלך!

כל מילה פנינה, פשוטו כמשמעו!

המבשר! נא לבדוק אפשרות להכניס אותו למערכת עם מאמר דעה שבועי, זה יקפיץ את הרייטינג של העיתון עשרת מונים. כמובן, תחת שם עט, כי הוא הרי חסיד גור, אמנם של ר' שאול, אבל גור…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture