מה בין חוקרי המשטרה, לחרטומי מצרים [פרשיית השבוע]

השבת נקרא בתורה על המכות האחרונות ועל יציאת מצרים • אולי זה הזמן לעצור ולעשות את חשבונן של המכות • למה דווקא 10?

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

השבת (פרשת בא) נקרא בתורה על המכות האחרונות ועל יציאת מצרים. אולי זה הזמן לעצור ולעשות את חשבונן של המכות.

עשר מכות לקו המצרים: למה לקו? למה עשר? למה דווקא המכות הללו ולמה בסדר הזה?

אולי נקשה עוד יותר: מה היא המטרה שבעבורה הוכו המצרים? מה ציפה הקב"ה מפרעה וממצרים שיעשו בעקבות המכות?

התשובה הפשוטה היא: הקב"ה רצה שפרעה יוציא את בני ישראל ממצרים. התשובה נראית כל כך פשוטה, עד שהשאלה כלל אינה מובנת. אבל אם נתבונן בפסוקים פעם נוספת, נראה שהתשובה הזאת אינה נכונה כלל.

הרי הקב"ה מכביד את לב פרעה. הקב"ה מודיע למשה רבנו, לפני הכול: "ולא ישמע אליכם פרעה…". עוד לפני תחילת המכות אומר הקב"ה למשה אני אכה את פרעה "בכל נפלאותי אשר אעשה בקרבו, ואחרי כן ישלח אתכם". גם בתחילת פרשתנו, בהתראת מכת ארבה, אומר הקב"ה למשה: "כי אני הכבדתי את לבו ואת לב עבדיו, למען שתי אותותי אלה בקרבו ולמען תספר באזני בנך…".

והשאלה הבסיסית נשארת. אם הקב"ה רוצה להוציא את בני ישראל ממצרים, למה הוא מכביד את לב פרעה?  ואם הקב"ה מכביד את לבו, למה הוא מכה אותו?

השאלות הללו מחייבות התבוננות עמוקה במכות ובסדר התראתן. התבוננות מעמיקה בפסוקים, נותנת את האפשרות להבין אותם באופנים שלא ראינו בהתבוננות השטחית.

• • •

לפני כן, מעשה שהיה.

באזור שקט ונחמד בו עבדתי לפני שנים רבות, פרצה מגפת גנבות והתפרצויות. חבורת גנבים נועזים, היו פורצים לבתי עסק ולמשרדים, ומרוקנים אותם מתכולתם. המיוחד במעשים אלו, היה המודיעין המדויק שהיה בידם של  אנשי  הכנופיה. משרד מסוים קיבל באותו יום סכום מזומנים גדול. באותו הלילה, נעקרה הכספת הכבדה ממקומה ע"י מנוף שפעל בזריזות.

במשרד אחר נקנה ציוד משרדי חדש ויקר. למחרת בבוקר המשרד נמצא ריק מתוכנו.  בית ספר באזור קיבל  כתת מחשבים חדשה. למחרת בבוקר הכתה עמדה ריקנית ושוממה.

במקום העבודה שלי, רכשנו ציוד מחשבים יקר מאוד. חברת הביטוח שידעה על מעשי הגנבה הרבים שבאזור, העמידה בפנינו רשימת תנאים כמעט בלתי אפשריים. בחרו בחדר מסוים. חייבו אותנו להתקין לו דלת פלדה מסוג יקר ומיוחד. את החלונות חויבנו לכסות בסורגים עבים וצפופים שעומדים בכל התקנים. עשינו הכול. נערכה ביקורת. האישור ניתן. הציוד הגיע ו…

למחרת בבוקר כשהגענו למקום העבודה, שורת ניידות המשטרה וכמות המכוניות  של "האנשים החשובים" שחנו באזור, הבהירו לנו שהציוד היקר נעלם ואיננו. הגנבים קשרו כבל מתכת לסורגי הפלדה. נסעו עם רכבם בכל הכח ועקרו את הסורגים ממקומם. סימני הצמיגים החרוכים, הראו לנו שהפעם, קשתה מלאכתם של הגנבים.

קשה-קשה, אבל הם הצליחו.

ניגשתי לחדר הישיבות, בו ישבו כמה חוקרים עטויי דרגות ועוד כמה אנשים חשובים. ארשת פניהם הסגירה את המבוכה. פתחתי  בהיסוס.

תראו חברים, צריך למצוא מכנה משותף לכל הגניבות שמתרחשות כאן לאחרונה, אמרתי. תנסו למצוא מישהו שיחבר אתכם לכל המקרים האחרונים. אולי יש חברת ניקיון אחת שפועלת בכל אותם משרדים, אולי ספק של ציוד משרדי. אולי גנן, אולי חברת שמירה אחת. אולי אפילו פועלי ניקיון שמוצאים אריזות ריקות בפחים ומדווחים למי שמדווחים.

תשאלו את השאלות. תחפשו את המכנה המשותף, רק כך תוכלו להגיע לקצה חוט שיוביל אתכם לחקור ולדרוש בכיוון הנכון. אזרתי אומץ והוספתי: אם לא תמצאו, זה יהיה סימן שלא שאלתם את השאלה הנכונה. שלא הצבתם את הפרמטר הנכון ברשימת השאלות.

נעניתי בשורת מלמולים חסרת פשר. התעלומה הזאת לא נפתרה. השמירה תוגברה. הוצבו מצלמות והגנבות פחתו.

לעומת זאת, באחת משכונות היוקרה בארץ, התבצעו שבעה מקרי פריצה לבתים בזמן שהדיירים שהו בחו"ל. קצין חקירות נמרץ, בדק ומצא שכל אותם דיירים מנויים אצל אותה חברת שמירה.

החוקר שיתף בממצאיו את מנהל חברת השמירה. יחד הם בדקו ומצאו שאדם אחד היה אחראי המשמרת בזמן שאירעו כל אותן הפריצות. הנ"ל נעצר, נחקר והודה כי ניתק את מערכות האזעקה והזמין את חבריו לכתובת הידועה לו.

• • •

ולשם מה באו המעשיות האלו באמצע ההסבר על מכות מצרים? פשוט מאוד.

בואו ונציג את השאלות שלנו בצורה מסודרת, ואחר כך נחפש להן תשובות בגוף הפרשה. אם נציג את השאלות הנכונות, נגלה תשובות מפתיעות.

האם הייתה למכה התראה? היכן ניתנה ההתראה? מה נאמר בהתראה? האם החרטומים מנסים להתמודד עם המכה? האם נאמר לפרעה, שבני ישראל לא לוקים ביחד איתו? האם פרעה ניסה להתמקח? באלו מכות הוא שלח לקרוא למשה ולאהרן? מה הבטיח באותן הפעמים?

כדי לענות על השאלות, עלינו להבין ראשית לכל, כי רק מכת בכורות היא המכה שמיועדת להוציא את בני ישראל ממצרים. משה רבנו כשיצא ממדין, נאמר לו לומר לפרעה "הנה אנוכי הורג את בנך בכוריך".

למכות שקדמו לה, יש מטרות אחרות, לכן, השאלות הן כדלהלן:

מדוע תשע? למה דווקא אלו המכות? למה הן נקראות "כל נפלאותי"? ומה היא המטרה שלמענה הוכו המצרים? אם סתם להענישם, מדוע לא נענשו לאחר יציאת מצרים?

בואו ונתבונן במכות.

במכות דם, צפרדע וכינים, לא מוזכר (אפילו לא ברמז) שבני ישראל לא לקו ביחד עם המצרים. רק ממכת ערוב ואילך, מוזכר בכל פעם, שהמכה היא רק למצרים ולא לישראל. במכת דם, משה ואהרן הלכו להתרות בפרעה על שפת היאור. במכת צפרדע, הלכו לבית פרעה להתרות בו. במכת כינים, הגיעה המכה ללא התראה כלל.

בכל המכות האלו, החרטומים מנסים לעשות כמו משה ואהרון, כשהם כושלים במכת כינים, הם אומרים: "אצבע אלוקים היא". שימו לב: ממכת כינים ואילך, לא מוזכר שום ניסיון של החרטומים לייצר מכות.

במאמר המוסגר, דבר זה מבאר את דברי חז"ל בהגדה "כמה לקו באצבע? עשר מכות. אמור מעתה…" אמירת החרטומים "אצבע אלוקים", היא הכרזה על כל עשרת המכות. על שתי המכות שקדמו לכינים, ועל שבעת המכות שבאו אחריהן.

בהתראת מכת דם, אומר ה' לפרעה: כה אמר ה', בזאת תדע כי אני ה'.

פרעה הרשע אמר, מי ה', לא ידעתי את ה'. התשובה מתחילה בהתראה שאומרת: בזאת תדע כי אני ה'. ומסתיימת באמירת החרטומים: אצבע אלוקים. יש אלוקים והוא הבורא. מעשי משה ואהרון, אינם מכשפים. הם שליחי הבורא בכבודו ובעצמו.

כלו מכות דצ"ך.

• • •

במכות ערוב דבר ושחין, שוב אותו סדר: מכת ערוב התראתה על היאור. מכת דבר התראתה בבית פרעה ומכת שחין ניתנת ללא התראה. ומה נאמר בהתראת ערוב? "והפלאתי ביום ההוא את ארץ גושן אשר עמי עומד עליה לבלתי היות שם ערוב. בעבור תדע כי אני ה' בקרב הארץ".

לאחר שנוכח פרעה בסדרת המכות הקודמת, שיש בורא לעולם, עליו ללמוד שהבורא הוא גם משגיח ורואה את כל המעשים. פרעה שומע את דברי ההתראה וגם יוצא לבדוק מה קורה אצל בני ישראל. אחרי שלושת המכות האמצעיות, יודע פרעה שיש בורא והוא גם משגיח ורואה הכול.

הגיע הזמן ללמד את פרעה שה' הוא היחיד ואין לו שום שיתוף או תחרות חלילה, וההתראה שסיימה את פרשת וארא אומרת בשם ה' "כי אין כמוני בכל הארץ", גם כאן, התראת ברד ביאור, התראת הארבה בבית פרעה, ומכת החושך מגיעה ללא התראה.

בסדרת המכות הזאת, לומד פרעה שהקב"ה שולט על האור, על האש והמים, על הרוח ועל כל הבריאה. כעת, כשפרעה כבר למד הכול, הגיע הזמן ליציאת מצרים, הגיע הזמן למכת בכורות.

• • •

למעשה, יש לנו תשע מכות לחינוכו של פרעה, ומכה אחת להוצאת בני ישראל. בתשעת המכות הראשונות, יש מטרה נוספת: בני ישראל גם הם יראו וילמדו את גדלות ה'. כמו שנאמר, "ולמען תספר באזני בנך ובן בנך, את אשר התעללתי במצרים ואת אותותי אשר שמתי בם".

• • •

אפשר עוד להרחיב על משמעות המספרים תשע ועשר. מומלץ לעיין באבן עזרא המאריך בדברים נוראים על סוד התשע שהוא הכולל את כל המספרים והעשר שהוא האחד המוחלט.

"ודע כי האחד סוד כל המספר ויסודו… והנה כל המספרים הם תשעה מדרך אחת והם עשרה מדרך אחרת", עיי"ש.

כתב חרטומים מצרי 1

מכתב מצרי בכתב חרטומים מתוך מכתבי אל עמרנא (מכתבים שהיו מיועדים אל אחד הפרעונים שבנה ארמון בעיר אל עמרנא בדרום מצרים).

כתב חרטומים מצרי 2

 כתב חרטומים מצרי על אבן גדולה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
4 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

יפה מאד. שבת שלום

יפה מאד ומרתק.

תמשיכו להעשיר אותנו בחומרים כאלה. חן חן

מעולה! כתיבה ממש יפה וקולחת. קראתי עד הסוף והחכמתי מאוד. האם מדובר במדור חדש?

"פרשיית השבוע" יהיה פינה קבועה באתר?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture