מחלוקת רחבה סביב פרוייקט הרכבת לאילת

הפרופ' ערן פייטלסון, שערך דו"ח נגד המיזם, טען כי עלותו 50-30 מיליארד ₪, ושהוא לא נבדק במישור הארצי • שר התחבורה ישראל כ"ץ: מומחי האוצר התנגדו בעבר גם לרכבת לשדרות, והעריכו שאיש לא ייסע בה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

דיון סוער נערך אמש בועדה לביקורת המדינה שדנה בכדאיות מיזם הרכבת לאילת.

יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן הדגיש כי "מדובר במיזם של פעם בדור, בעלות כוללת סופית שקשה לאמוד. מטרה ראויה בראייה מערכתית של קירוב הפריפריה והורדת עומס מהכביש – אך חובה לבדוק שהוא נעשה כהלכה ומראש ניתנה הדעת לכל ההיבטים הכלכליים, הגיאו-אסטרטגים והסביבתיים ". כהן ציין כי על משרד התחבורה ללמוד את הדו"חות החולקים על המיזם, ועל משרד מבקר המדינה לעקוב שכל ההיבטים אכן נבדקים מראש במשרד התחבורה. כהן בירך את שר התחבורה על המיזמים הרבים שהוא מקדם, ביבשה, באוויר ובים.

שר התחבורה, ישראל כץ אמר כי הערכת המיזם היא רק כ 24.5 מיליארד ₪, כולל כ 20% הוצאות בלתי-צפויות, ולא כ-50 מיליארד כפי שמפיצים מתנגדיו. "לא מדובר בגחמה, כי ממשלת ישראל החליטה על קו שכזה כבר בשנת 1956 אך הממשלות לדורותיהן לא עמדו בהחלטתם. 100 מיליון ₪ הוקצו עד כה לתכנון המיזם, ולגיטימי לחלוטין שהממשלה תשקול את החלטתה לאור תוצאות התכנון. טרם התקשרנו עם שום ממשלה, וחוץ מהסינים המעוניינים להקימו – גם הצרפתים והספרדים מאד מעוניינים בכך. הסינים לא עומדים להפעיל את המיזם, ויהיה תהליך תחרותי בהקמתו.

לדבריו, מומחי האוצר התנגדו בעבר גם לתחנת הרכבת בשדרות והעריכו שלא ישתמש בה ולו נוסע אחד – ואילו כיום עובדים בתחנה זו 2,000 איש מדי יום ובחול-המועד פסח עברו בה כ-7,000 איש". לדברי השר, הדו"ח שהוצג בדיון ע"י החברה להגנת הטבע, הוא דו"ח מוזמן בתשלום, ומחברו התנגד בעבר גם לקו הרכבת המהיר לירושלים.

הפרופ' ערן פייטלסון, שערך דו"ח נגד המיזם, טען כי עלותו 50-30 מיליארד ₪, ושהוא לא נבדק במישור הארצי. לדבריו, המטרות של הממשלה במיזם לא הוגדרו בבירור, לא נבדקו חלופות-מימון, התכנון אינו כולל חיבור לנמל אילת, הוא מקודם ללא התייחסות למיזמים מקבילים, הוא אינו מותאם למשפחות ולבני-נוער ועוד.

לדעתו הצטרפה גם ח"כ זנדברג שהוסיפה כי "מדובר בדו"ח חמור ביותר המפריך לחלוטין את הקמת הקו לאילת מכל זווית אפשרית. למרות שהממשלה החליטה, חובה על הכנסת לבדוק את כדאיותו מחדש".

רכבת ישראל 2

המשרד להגנת הסביבה העביר גם הוא את התנגדותו בידי נציגת המשרד, הגב' האן, שהזהירה כי "התכנית איננה עונה לבעיות הסביבתיות, והפגיעה שלה בשמורות-טבע ובזרימת המים בנחלים בלתי-הפיכה. הצענו פתרונות חלקיים לצמצום הפגיעות הללו – אך עדיין הפגיעה היא בלתי-הפיכה, ולכן איננו ממליצים לקדם את התכנית כמות-שהיא".

מתנגד נוסף שטען כי אין כדאיות כלכלית בפרוייקט הוא ח"כ דב חנין שציין כי "העלות, הזמן והמעברים השונים בין נמל אשדוד לנמל אילת דרך הרכבת – ארוך, יקר ומסובך יותר מהשימוש בתעלת סואץ, והפיכתה של אילת לעיר תעשייה תחסל אותה כעיר תיירות. אוטובוס מהיר ב 3.5 שעות הוא תחליף יעיל, זול ונוח בהרבה".

הדרומיים בעד

ראש עיריית אילת, יצחק מאיר הלוי אמר מנגד כי "תושבי העיר רוצים רכבת לעיר, המיזם יפריח את הערבה השוממה – בלי לפגוע בפרח אחד בדרך. הרכבת תחשוף את נוסעיה לטבע, ותקרב אותם אליו".

שי ברס, מנכ"ל נתיבי ישראל, המתכננת כיום ומיועדת לבצע את המיזם, השיב כי "נפגשנו עם כל המוסדות התכנוניים במדינה, כולל התייחסות לדו"ח פייטלסון המוכן בימים אלו. לדעת צוות המומחים הימנעות מהמיזם תפגע כלכלית וחברתית בתושבי אילת והערבה", ואילו נציג האוצר, מורן מזור טען כנגדו כי "חסרים במיזם רכיבים משמעותיים ביותר, שעלותם עשויה להגיע לעשרות-מיליארדי ₪ נוספים, ובלי הכללתם לא יושגו מטרותיו, כחיבור המסילה לעיר אילת עצמה וציוד מסילה יקר יותר".

קולות הרגעה נשמעו מכיוונו של דן גרונר, מנהל המיזם במשרד התחבורה, שהפריך את הסברה כי הקו מיועד להתחרות בתעלת סואץ: "35 מיליון מכולות עוברות כיום מדי שנה בתעלה, ואנו איננו מבקשים להתחרות בתעלה, כי הצפי לשימוש חלופי ברכבת הוא רק ל 40-60 אלף מכולות מדי שנה. הזמן המתוכנן לנסיעה מהירה מת"א לאילת הוא שעתיים ועשר דקות, כולל עצירה בבאר-שבע ולהגדלת מספר המטענים בנמל אילת בגלל הרכבת – לא תפגע בשונית האלמוגים במפרץ".

רכבת ישראל 3

בעז צפריר, מנכ"ל רכבת ישראל, הוסיף בדיון כי "מניסיוני כל קו שהפעלנו, כמות הנוסעים בפועל הייתה טובה בהרבה מכל האומדנים. כאשר השרות טוב, יעיל, נוח, נעים ומהיר – הציבור מגיע בהמוניו ללמוד, לעבוד, לטייל ולהתגורר".

ח"כ מיקי רוזנטל ציין כי "המבקר בדק גם אנשים שכוונתם לטובה. ולכן המלצתי לשר שברור שגם הוא כזה, שיהיה קשוב להערות דו"ח פייטלסון. חשוב שיהיו תשובות לכל התהיות שהוא מעלה, כי לאיש אין מונופול על החכמה".

גדעון גולבר, מנכ"ל חברת נמל אילת הוסיף אף-הוא כי "הנמל איננו יכולים להוות תחליף לתעלת סואץ, אך הרכבת תחייה את העיר. יש לחבר את הנמל לרכבת, ע"י משאיות או במסוע קצר, כי רק כך תצמח תחרות אמתית עם נמלי אשדוד וחיפה, שיש להם קו רכבת המגיע אליהם"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture