ביקורת על קריטריון "עד 7 ק"מ מעזה" למענקי עידוד לחברות

עדת הכספים אישרה: חברות הממוקמות בעוטף עזה או בשדרות ייהנו ממענקים של עד 75% מהשקעותיהם במחקר ופיתוח •​ חברי כנסת מקואליציה ומהאופוזיציה דורשים להרחיב את ההטבות מעבר ל- 7 ק"מ מהרצועה • יו"ר ועדת הכספים סלומינסקי הצטרף לחברי האופוזיציה וקרא לממשלה לכלול את אשקלון בהטבות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

ועדת הכספים אישרה היום (ג') הגדלה משמעותית למענקים הניתנים ע"י המדען הראשי לחברות ותאגידים ביישובי עוטף עזה ושדרות. מדובר במענקים עבור מחקר ופיתוח הניתנים מתוקף החוק לעידוד השקעות הון לחברות ותאגידים הפועלים באזורי עדיפות לאומית. עפ"י התקנות שאושרו היום בוועדת הכספים, חברות הממוקמות עד 7 ק"מ מרצועת עזה, יוכלו ליהנות ממענקים של עד 75% מהתקציבים שהם משקיעים במחקר ופיתוח. בכך אישרה ועדת הכספים תוספת ליישובי עוטף עזה, ב- 25% יותר מאלו הניתנים ליתר החברות באזורי עדיפות לאומית במקומות אחרים.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי): "מדובר בהטבה משמעותית מאוד ליישובי עוטף עזה. ההטבה היא זריקת עידוד והבעת תמיכה באוכלוסייה שסבלה מאוד במהלך ימי מבצע צוק איתן". נוכח דרישת חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה, דרש סלומינסקי מנציגי הממשלה לחזור לוועדה בתוך שבועיים לכל היותר, עם הצעה כיצד להוסיף להטבה גם את אזור התעשייה באשקלון: "הוועדה פונה לממשלה למצוא דרכים משפטיות ומעשיות לכלול גם את אזור התעשייה של אשקלון, כחלק ממסלולי ההטבות ליישובי הדרום".

מנהל מחלקת השקעות בלשכה המשפטית במשרד הכלכלה, צפריר נוימן, הסביר את התקנות: "החוק לעידוד מחקר ופיתוח בתעשייה מסדיר מענקים לחברות שעוסקות במו"פ בהיקף של 10%, 20%, 30% ואף 40% מענקים כשיעור מסך ההשקעות שלהן במו"פ. שרי האוצר והכלכלה רשאים לתת תוספות אוטומטיות לחברות באזורי עדיפות א' בחוק עידוד השקעות הון. כך למשל, אם זכתה ב- 50% תקבל תוספת אוטומטית של עוד 10% ובסה"כ 60% מענק. התקנות החדשות, מקנות תוספת אוטומטית של 25% לפעילויות של תאגידים בעוטף עזה ושדרות שהשרים רשאים להעניק. כלומר יקבלו מענקים של עד 75% מהתקציב שהן משקיעות במו"פ". במענה לדרישת חברי הכנסת להכליל אזורים נוספים, אמר נוימן: "אזור התעשייה הדרומי באשקלון לא יכול להיכלל מכיוון שהחלטת הממשלה מגדירה יישובים בהם הבית האחרון נמצא בטווח של 7 ק"מ. הדרישה לכלול עוד מקומות, כולל אזור התעשייה נוגעת לחוק עידוד השקעות הון ולא לתקנות הללו".

נציגת מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים: "ההחלטה כוללת יישובים שבתיהם עד 7 ק"מ ולא אזורי תעשייה וכד'. זהו הקריטריון ולא ניתן לשנות אותו במסגרת התקנות אלא בהחלטת ממשלה ושינוי הקריטריונים באופן כללי, מה שעשוי להוסיף או לגרוע יישובים אחרים. התקנות נובעות מהחלטה של שרי האוצר והכלכלה לתת תוספת ליישובי עוטף עזה ואינם קשורים למכלול ההטבות הניתנות לאזורי עדיפות לאומית מתוקף החוק לעידוד השקעות הון. התקנות מתמקדות בטווח של עד 7 ק"מ מהרצועה, שדרות ויישובי עוטף עזה שאינם מועצות אזוריות. אנחנו מחויבים לפעול עפ"י קריטריונים ולא עפ"י התרשמות ממספר הטילים ביישוב מסוים ואם הוועדה מבקשת שיש צורך, אזי נחזור לממשלה וצריך לחזור ולשקול על איזה יישובים נוספים זה יתווסף וייתכן שזה יכלול עוד הרבה יישובים".

ח"כ יעקב ליצמן קבל על-כך שאשקלון לא נכללה ברשימת היישובים הזכאים להטבה ואמר: "לא יתכן שנתפסים לעיקרון של 7 ק"מ של בתים ולא תעשייה ולא זזים ממנו ובכך מונעים את מימוש ההטבה ממקומות שכה זקוקים לה. יש להחיל את ההטבה גם על אזור התעשייה הדרומי באשקלון לפחות, אם לא על כל העיר". בעקבות דבריו ודבריהם של חברי כנסת נוספים, אמר יו"ר הוועדה סלומינסקי, כי אכן יש מקום לבחון להרחיב את ההטבה גם על אזור התעשייה הדרומי באשקלון.

ח"כ אראל מרגלית (העבודה): "אין סיכוי לפתח את אשקלון או את אשדוד מבלי להכריז עליהן כאזורי עדיפות לאומית. אם לא ייתנו כלי אמיתי להביא לשם תעשייה זה לא יעבוד". מרגלית קרא לנציגי הממשלה: "תסתכלו לתושבי הדרום בעיניים. הם צריכים כלי שאתם יכולים לתת בחקיקה הזו כדי להניע מחדש את התעשייה ואת התיירות באזורים הללו. ניתן אפילו לקצוב זאת בזמן של שנתיים – שלוש, אם חוששים ממתן עוד תקציבים. הכסף הזה יוחזר למדינה בסופו של דבר, יחזק את הפריפריה ויחזק את התעשייה".

ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו): "ההגבלה ל- 7 ק"מ בלבד מגוחכת, שהרי הרבה מתושבי עוטף עזה ושדרות עובדים במקומות שהם מעבר ל- 7 ק"מ, כולל באשקלון ואשדוד ודווקא חיזוק מקומות העבודה שלהם יחזקו אותם כתושבי קו עימות, אזור עדיפות לאומית".

ח"כ אילן גילאון (מר"צ) פנה באמצעו נציגי הממשלה לשרי האוצר והכלכלה: "אל תבואו לדרום להביע הזדהות, פשוט תזדהו ותסייעו. העיקרון חייב להיות הרבה יותר מודולרי. לא יתכן שפועלים פשוט עפ"י עיקרון של קילומטראז'. זאת ההשקעה הכי טובה שיכולה להיות. יצירת מקומות עבודה משתלמת הרבה יותר מאשר תמיכות סעד ורווחה".

ח"כ הגב' שפיר (העבודה) מתחה אף היא ביקורת על ההחלטה להגביל את ההטבה לטווח של 7 ק"מ מהרצועה. "אנשי אשקלון סבלו קשה במשך כל ימי הלחימה בצוק איתן ועתה יש לחזק אותם ולא להחריג אותם מהטבות כאלו ואחרות בגלל קריטריונים בעיתיים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture