התפטרות הממשלה- מכה לבריאות

אמש הצביעה הכנסת על פיזורה באופן סופי - פרופסור מוטי רביד מצביע על הנזק למערכת הבריאות כתוצאה מבחירות מוקדמות מדי

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בניגוד לארה"ב ומדינות אירופה ,בישראל- אין במשרדי הממשלה פקידות בכירה קבועה ודומיננטית (Civil service) (היוצא מהכלל הוא משרד הביטחון). מנכ"לי משרדים הם אנשי אמון של השרים ולרוב מוחלפים זמן מה לאחר כניסת שר חדש למשרד. לכן, לא קיימת המשכיות במדיניות כלכלית או חברתית .תכניות שהוכנו בקדנציה של שר אחד דינן לרוב גניזה אם הוא עוזב את תפקידו לפני שהוחל בביצוען. הליכי חקיקה שלא הושלמו ,נזרקים לפח. רפורמות לסוגיהן מתבצעות בחטף ,ללא תכנון מעמיק כיון שכל שר רוצה לראות תוצאות מהירות, עוד בקדנציה שלו. תכנון "אינסטנט" וביצוע זריז הם במקרים רבים גבינה שוויצרית, יותר חורים ממהות. לנוכח שיטת הממשל הקיימת והתחלופה התדירה של ממשלות בישראל, זהו, כמסתבר, הרע במיעוטו.

התפטרות שרת הבריאות תקפיא את כל השינויים שתוכננו במערכת הבריאות ,כולל הרפורמות המבניות וכולל הזרמת התקציבים שתוכננה. זו מכה לרפואה הציבורית, הרעת תנאי שירות לשני שליש האוכלוסייה שאין בידם האמצעים לממן רפואה פרטית וחגיגה לחברות הביטוח ולמוסדות רפואה פרטיים שיוסיפו לגדול ,על חשבון הרפואה הציבורית.

התכנית לקיצור תורים לניתוחים בבתי חולים ציבוריים טרם החלה וכעת לא תתחיל. התורים יוסיפו להתארך .העניים יסבלו ואלה שיש להם ביטוח או אמצעי תשלום יוציאו כסף מיותר במערכת הפרטית. הם ינותחו על ידי רופאים עייפים שיגיעו אליהם לאחר יום עבודה במערכת הציבורית. לנהג אוטובוס או משאית אסור לנהוג יותר משמונה שעות. לרופא מותר לנתח גם לאחר 20 שעות עבודה. רופאים אינם מלאכים, ככל שרבות שעות העבודה כך שיעור השגיאות עולה. רופאים רבים יותר יצמצמו את היקף המשרה בבתי החולים הציבוריים ויגדילו את עבודתם במסגרות הפרטיות. לכן הסגל בבתי החולים הציבוריים יהיה צעיר יותר ופחות מנוסה. התורים יתארכו עוד יותר ואיכות העבודה תפגע. ההתמחות במקצועות הכירורגיים תפגע כיון שכמות הניתוחים תקטן ולא יהיו מספיק מדריכים מנוסים לרופאים הצעירים.

תיירות המרפא תשגשג. תיירים יטופלו בשעות הבוקר ,בבתי החולים הציבוריים. כיון שגם מעט התכניות לתוספת מיטות לא יבוצעו ,כל תייר התופס מיטה ,או זמן חדר ניתוח, דוחק את רגליו של חולה ישראלי. קבוצה מצומצמת של רופאים ומתווכים תגדיל את חשבון הבנק, הישראלים יוסיפו להמתין.
השינויים שתוכננו בביטוחי הבריאות הפרטיים לא יבוצעו. חברות הביטוח משגשגות על חשבון הפחד שהן זורעות בציבור בדבר כשלים אמתיים ומדומים במערכת הציבורית. מכלל הפרמיות בביטוחי הבריאות הפרטיים רק שליש מוחזר לציבור (לעומת 90% בביטוח המשלים של קופות החולים). הרווח העצום של החברות משמש כמנוע הצמיחה העיקרי שלהן. הרפורמה שהוצעה על ידי המפקחת על הביטוח עמדה לשנות מצב זה לטובת המבוטחים. הנהגת פוליסה אחידה, בניסוח מובן ובהיר ותחרות על המחיר בלבד היה בה סיכוי להוזיל את עלות הביטוח ולשפר את השירות. השינוי המתוכנן היה חלקי ולא מספיק אך זה היה צעד בכיוון הנכון. כעת ,לאור המצוקה הגוברת במערכת הציבורית, תהייה עדנה מחודשת לביטוחים הפרטיים. הציבור ישלם יותר ויקבל פחות.

אוכלוסיית ישראל גדלה בקצב של 1.8% בשנה. הריבוי הטבעי ,הזדקנות האוכלוסייה ,עליה בתחלואה במחלות כרוניות ושיפור בתרופות ובטכנולוגיות רפואיות מחייבים הגדלה של תקציב הבריאות אפילו על מנת לשמור על הקיים. כזאת לא יקרה כעת. לכן, אנו צפויים, בשנה הקרובה, להרעת איכות וזמינות השירות לרוב הציבור. במיוחד ,יפגעו חולים כרוניים, קשישים וילדים. ככל שהמרחק מהערים הגדולות גדול כך השירות הרפואי יפגע יותר. בישראל ,בישובים החלשים תוחלת החיים קצרה ב3-5 שנים לעומת הישובים המבוססים. הפער יוסיף לגדול.

הכותב הוא מנהל רפואי במרכז הרפואי 'מעיני הישועה'

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture