אבסורד: תם הכסף עבור ניצולי השואה; "המיליונים בקופה מיועדים למשכורות"

החברה לאיתור ולהשבת נכסי נספי השואה הפסיקה בחודשים האחרונים באופן מוחלט את התשלומים שהיא מעבירה לניצולים • בדיון בוועדת החוקה של הכנסת, נמתחה ביקורת חריפה על התנהלות החברה, האוגרת כסף בקופתה ואינה עושה כל מאמץ לדאוג לניצולים הקשישים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

פתרון זמני לבעיית החוסר בכסף לחלוקה לניצולי השואה: בלחץ יו"ר ועדת החוקה, החוק והמשפט של הכנסת, ח"כ ניסן סלומינסקי, הסכימה החברה לאיתור ולהשבת נכסי נספי השואה לקבל הלוואה בסך 30 מיליון ₪ מחברת אוצר ההתיישבות היהודיים – סכום שייתן מענה לחלוקת הסיוע לניצולי השואה לשלושה חודשים.

בחודשים האחרונים, לא מעבירה החברה את כספי הסיוע לניצולי השואה, בטענה כי קופתה ריקה. החברה מחזיקה בכ-25% ממניות חברת אוצר ההתיישבות היהודים ולטענת הנהלת החברה, בשל נסיבות שאינן תלויות בה, לא ניתן לממש את המניות מבלי שייגרם נזק של עשרות מיליוני ₪. כתוצאה מכך, פרץ סכסוך בין החברה לאיתור ולהשבת נכסי נספי השואה לחברת אוצר ההתיישבות היהודים. הסכסוך נדון בימים אלו בבית המשפט.

עוד טענה החברה, כי היא פנתה לארבעה בנקים בבקשה לקבל אשראי שיאפשר לה להעביר את כספי הסיוע לניצולים. אולם הבנקים סרבו לבקשתה.

יוזמת הדיון, ח"כ מרב מיכאלי מ'המחנה הציוני', אמרה, "בכנסת הקודמת העברנו חוק שמגדיל את הסכום שהחברה מעניקה לניצולים. אולם, הגענו לשוקת שבורה כיון שלטענת החברה אין להם כסף לעמוד בדרישות החוק". מיכאלי אמרה כי היא הציעה לשלם לניצולים מכספים שהחברה שומרת לסוף ימיה. ובחברה השיבו לה שהתשלום עלול לגרום לפגיעה בעובדים. "אני מתנגדת לפגיעה בעובדים אבל לשמור כסף לעוד שנה זה לא הגיוני", אמרה מיכאלי.

קרא עוד:
[postim]

יו"ר חברת אוצר ההתיישבות היהודים, מר אמיר פלד, אמר, "עקב מצוקת הניצולים, הצענו לחברה להשבה הלוואה בסך שלושים מיליון ₪, עד אשר הסכסוך יוכרע בבית המשפט". פלד קרא לנציגי החברה להשבה "תעצרו את המשחק, קחו את ההלוואה ואל תזיקו לניצולים". לדבריו, "משמעות בקשת החברה להשבה, היא פרוק חברת אוצר ההתיישבות".

יו"ר דירקטוריון החברה להשבה, מר מיכה חריש, סרב לקחת את ההלוואה, בטענה כי הסכמתם עלולה לפגוע בטענתם בהליך המשפטי. בנוסף, החברה מתנגדת שהמניות שבבעלותה יהוו ערבות להלוואה. עוד טען חריש כי הריבית המבוקשת על ההלוואה, תהיה על חשבון ניצולי השואה. סגן יו"ר ההסתדרות הציונית מר יעקב חגואל אמר "היה ויהיה צורך לגבות ריבית, ההסתדרות תישא בעלות הריבית".

הדיון היה סוער תוך החלפת דברים קשים בין נציגי שתי החברות המעורבות בסכסוך. יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, ח"כ ניסן סלומינסקי, לחץ על נציגי החברה להשבה להסכים לקחת את ההלוואה המוצעת. תוך כדי דיון, ניהל מו"מ עם נציגי החברות על תנאי ההלוואה. בלחץ יו"ר הוועדה וחברי הכנסת מירב מיכאלי, אלעזר שטרן, יעל גרמן, יואב בן-צור ונורית קורן, סוכם כי היועצים המשפטיים של החברות יפגשו עוד היום לסכם את תנאי ההלוואה על מנת שכספי הסיוע לניצולים יועברו במהרה.

(צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל – פלאש 90)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture