דו"ח חדש מגלה: תוחלת החיים שלנו עולה בקצב מהיר

'איך החיים באמת?' – כך נקרא הדו"ח הראשון למדדי איכות חיים, קיימות וחוסן לאומי, שפרסמה היום הממשלה • הדו"ח מגלה כי תוחלת החיים הממוצעת של הגברים בישראל חצתה לראשונה את מחסום ה-80 והיא עומדת כיום על 80.3 שנים. נשים ישראליות חיות בממוצע 84.1 שנים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

השר להגנת הסביבה אבי גבאי, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופסור אבי שמחון, והסטטיסטיקן הממשלתי פרופ' דני פפרמן השיקו היום (ד') בכנסת את הדוח הראשון למדדי איכות חיים, קיימות וחוסן הלאומי, שנקרא "איך החיים באמת?". אחד הממצאים המפתיעים בדו"ח הוא תוחלת החיים, שעלתה בישראל מאז שנת 2000 בכ-3.5 שנים בממוצע.

הדוח מספק תמונה רחבה על מצב המשק, החברה והסביבה בישראל, בהתייחסות לכלל התחומים שתורמים לאיכות החיים: איכות התעסוקה, ביטחון אישי, בריאות, דיור ותשתיות, חינוך, השכלה וכישורים, רווחה אישית וחברתית, סביבה, מעורבות אזרחית וממשל ורמת חיים חומרית.

על הדוח עמלו יותר מ-200 מומחים ממשרדי הממשלה, מבנק ישראל ומהמוסד לביטוח לאומי, חוקרים ואקדמאים ובכירי המגזר הציבורי, בהנחיית הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המועצה הלאומית לכלכלה והמשרד להגנת הסביבה. כל זאת בליווי מקצועי של ה-OECD ובשיתוף מקיף של הציבור הישראלי ולאחר בחינה והכרעה של ועדת היגוי שהוקמה במיוחד לנושא.

שיעור התעסוקה בישראל נמצא במגמת עלייה, 49.7% ב-2000 ו-60.4% ב-2014. יחד עם זאת נמצא כי שיעור התעסוקה בקרב היהודים גבוה יותר בהשוואה לערבים, 64.0% לעומת 42.5% ב-2014, בהתאמה.

בתחום הביטחון האישי, נמצאה יציבות בתחושת הביטחון ללכת לבד באזור המגורים בחשכה, ירידה במספר ההרוגים בתאונות דרכים ובפעולות איבה. בשנת 2014 73% מבני ה-20 ומעלה חשו בטוחים ללכת לבדם בשעות החשֵכה באזור מגוריהם,  84% בקרב הגברים לעומת 63% בקרב הנשים. הצעירים חשו בטוחים יותר ממבוגרים וערבים חשו ביטחון יותר מיהודים. מבין הערים המונות מעל 200,000 תושבים, השיעור הגבוה ביותר של החשים ביטחון נמצא בראשון לציון – 78% והנמוך ביותר באשדוד  – 61%.

דוח-איכות-חיים

בתחום הבריאות נמצאה עלייה בתוחלת חיים, ירידה בתמותת תינוקות וירידה באחוז המעשנים מכלל האוכלוסייה. כך בשנים 2014-2000 עלתה תוחלת החיים בקרב הגברים ב-3.6 שנים ובקרב הנשים ב-3.2 שנים, מ-76.7 ל-80.3 בקרב גברים ומ-80.9 ל-84.1 בקרב נשים.

בתחום מעורבות אזרחית וממשל נמצא כי בין השנים 2013-2001 אחוזי השתתפות בבחירות היו יציבים – כ-65%, עם תנודות קלות. בבחירות 2015 חלה עלייה באחוז ההשתתפות בבחירות, ואחוז ההצבעה הגיע ל-72.3%.

בתחום רווחה אישית וחברתית נמצאה יציבות לאורך השנים עם פערים בין יהודים לערבים במדדי תמיכה חברתית. כך בקרב בני 20 ומעלה בשנת 2013 86% היו מרוצים מחייהם, יהודים יותר מערבים 89% לעומת 73%.

בכל הנוגע לרמת חיים חומרית נמצאה עלייה בצריכה האינדיבידואלית לנפש, עלייה בהכנסה כספית נטו לנפש וירידה בשביעות רצון מהמצב הכלכלי של משק הבית. במדד שביעות רצון מהמצב הכלכלי של משקי בית בישראל, נמצא כי 53% מבני 20 ומעלה היו מרוצים ממצבם הכלכלי בשנת 2013. 8% היו מרוצים מאוד וגברים היו מרוצים ממצבם הכלכלי יותר מנשים – 55% לעומת 51%.

השר להגנת הסביבה, אבי גבאי ציין כי "צמיחה היא דבר חשוב אבל תאוריית החלחול כשלה בעולם, בעיקר במדינות בהן יש רמת אי שוויון גבוהה כמו בישראל. ברור שככל שמצמצמים פערים מגדילים את הצמיחה. מעבירים מהחזק לחלש שיצרוך ויגדיל את הצמיחה במשק. אנחנו צריכים לדאוג לצמיחה כי אם אין צמיחה אין כלום".

(צילום אילוסטרציה: קובי גדעון – פלאש 90)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture