הזנת התינוק מבקבוק – המדריך המלא

איזו כמות מטרנה להכין? האם ניתן לשמור את השאריות לארוחה הבאה? הקפאה של מטרנה – כן או לא? אלה רק חלק מהשאלות ששואלות את עצמן אימהות, שמחליטות להתחיל ולשלב האכלה מבקבוק עם הזנה טבעית. הנה כל התשובות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

אין עוררין על כך שהזנה טבעית היא הטובה והמומלצת ביותר לתינוק. אם בשלב כלשהו את מחליטה שהגיע הזמן לשלב בין הזנה טבעית לבקבוק את בוודאי רוצה לדעת איך עושים את זה נכון. רננה מזרחי, דיאטנית קלינית ומנהלת מדעית במטרנה, עונה על 7 השאלות הנשאלות ביותר בנושא המעבר לבקבוק במרכז ליעוץ תזונתי של מטרנה.

1) האם צריך לעשות סטריליזציה לבקבוק לפני כל הכנת ארוחה לתינוק?

כן. צריך לזכור שתינוקות קטנים חשופים יותר לזיהומים, ולכן יש להקפיד על עיקור הבקבוקים לפני הכנת תחליף החלב. ראשית, רוחצים היטב במים וסבון את הבקבוקים על כל חלקיהם, כולל הפטמות והמכסים, ומנקים היטב את כל שאריות המזון שנותרו בבקבוק, בהברגת המכסה ובקצה הפטמה. לאחר מכן מרתיחים הכל במשך 5 דקות. לאחר שהבקבוקים עוקרו ויובשו באוויר (ללא ניגוב), הם מוכנים לשימוש וחשוב להקפיד גם על רחיצת הידיים לפני שניגשים להכנת תחליף החלב.

2) האם המים הפושרים שמוסיפים לבקבוק צריכים להיות רתוחים?

כן. על פי הנחיות משרד הבריאות, יש להרתיח את כל סוגי המים המשמשים להכנת תחליף החלב של התינוק למשך 2 דקות לפחות, כולל מי ברז, מים מבקבוקים, מים במיכלים ומים ממתקני טיהור שתייה. אם משתמשים במי ברז, כדאי להשתמש במים קרים, מכיוון שמים מברז המים החמים עלולים להכיל מתכות ומזהמים הנודדים מהצנרת של הדודים. לכן מומלץ להתחיל את היום בהזרמת מים למשך כ 2 דקות כדי לשטוף את הצנרת ממרכיבים הנוטים להצטבר בצינורות המים במשך הלילה. את המים הרתוחים יש לקרר לטמפ' פושרת לפני הכנת המזון או הגשתם לתינוק.

3) איך אדע איזו כמות להכין לתינוק?

תינוקות שונים זה מזה בדרישותיהם התזונתיות, ואין כמות אחת שמתאימה לכל התינוקות בני אותו הגיל – בדיוק כמו אצל המבוגרים. באופן כללי, ניתן לומר שתינוקות קטנים בחודש הראשון לחייהם אוכלים בין 10-8 ארוחות ביום, כאשר נפח כל ארוחה מתחיל לרוב מ-60 מ"ל ועולה בהדרגה בהתאם לדרישת התינוק. אם התינוק סיים בשקיקה בקבוק של 60 מ"ל ונראה שהוא עדיין נותר רעב ולא רגוע – נסי להגדיל את הכמות בארוחה הבאה. כמויות המזון תגדלנה בהדרגה ובהתאם לדרישת התינוק ובמקביל יש להקפיד על מעקב גדילה בטיפת חלב.

4) האם ניתן להכין בקבוק מטרנה בכמות משוערת של "בערך"?

בשום פנים ואופן לא. חשוב מאוד להקפיד על הוראות ההכנה המפורטות על גבי האריזה. לאחר הרתחת המים וקירורם יש למזוג את כמות המים הרצויה לבקבוק הנקי, ואז להוסיף למים שבבקבוק את מספר כפיות האבקה הרצויות. יש למלא את הכפית באבקה עד סופה ולנערה קלות בכדי לוודא שהאבקה ממלאת את כולה ואינה מכילה כיסי אויר ומגיעה עד שפת הכפית. הקפדה על הוראות הכנה מדויקות הכוללות כמות המים מדודה ומספר כפיות מדידה מותאם בהתאם להוראות ההכנה שעל גבי האריזה מאוד חשובה על מנת לקבל את ההרכב התזונתי הרצוי של המוצר, ולכן אין להכין אותו בעזרת חצאי כפיות. לתינוקות קטנים הניזונים ממטרנה שלבי 1 ואשר אוכלים נפחים קטנים יותר, אפשר להזמין כפית מיוחדת להכנה של 30 מ"ל מים מהמרכז לייעוץ תזונתי של מטרנה.

5) לאחר סיום הארוחה בבקבוק נשארה מטרנה. האם ניתן לשמור את השארית לארוחה הבאה?

לא. יש להגיש לתינוק את המטרנה מיד לאחר הכנתה. במידה והתינוק לא סיים את כל הבקבוק, אין לשמור את מה שנותר. הסיבה לכך היא שבזמן ההאכלה מהבקבוק נכנס רוק דרך הפטמה. הרוק מכיל חלבונים מיוחדים, שתפקידם לפרק ולעכל את המזון (אנזימים), ואלה מתחילים את תהליך הפירוק כבר בבקבוק. לכן, השאריות שנותרות בסוף ההאכלה הן שאריות שכבר עברו תהליך עיכול ראשוני ואיכותן התזונתית פחותה.

6) האם מותר להכין מנה נוספת להאכלה הבאה?

על פי הוראות משרד הבריאות, ניתן להכין מנה של תחליף חלב להאכלה הבאה ולשמור אותה עד 8 שעות במקרר – בתנאי שהתינוק לא אכל ממנה. לפני ההאכלה הבאה יש להוציא את הבקבוק מהמקרר ולחמם אותו בקערת מים חמימים לטמפרטורה פושרת. אסור להשתמש במיקרוגל לחימום מחשש לכוויות. מומלץ לבדוק את טמפרטורת המטרנה לפני ההגשה על ידי טפטוף מספר טיפות על פרק כף ידך.

7) האם ניתן לשמור קופסת מטרנה ליותר מחודש על ידי קירור או הקפאה?

לא. את קופסת המטרנה אין לשמור כלל במקרר, אלא במקום קריר ויבש. המקרר לח מדי ועלול לפגוע באיכות האבקה. מומלץ לרשום על גבי הקופסה את תאריך הפתיחה, ולהשתמש בה עד 30 יום מפתיחתה ולא מעבר לכך. למטרנה קופסה ייחודית עם פטנט בלעדי לכפית מחוץ לאבקה המאפשר את שמירתה מחוץ לאבקה על הדפנות הבולטות בחלק העליון של הקופסה גם לאחר פתיחת הקופסה, לשמירה מרבית של היגיינת המוצר.

באדיבות מטרנה

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture