הממשלה אישרה את מתווה הגז המתוקן – רק השר גבאי התנגד

הממשלה אישרה היום ברוב מוחץ את מתווה הגז עם סעיף היציבות החדש והמרוכך. למעט השר להגנת הסביבה אבי גבאי שהתנגד, כל יתר השרים הצביעו בעד

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בפתח ישיבת הממשלה, במהלכה אישרו השרים את מתווה הגז אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "מתווה הגז המתוקן מטמיע בתוכו את ההערות שקיבלנו מבית המשפט העליון. כעת הדבר החשוב הוא לא להתעכב, להתקדם ולהביא את הגז. אני חושב שזה צעד חשוב ביותר, אפילו היסטורי, לכלכלת ישראל ובפרט לאזרחים, ואנחנו משתמשים במתנה שהעניק לנו הטבע לטובת המדינה ואזרחיה".

השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, היה היחיד שהצביע נגד אישור המתווה. לדבריו, התנגדותו נובעת משלוש סיבות: "ההחלטה מאמצת מחדש את המתווה שב-9 חודשים שעברו מאז אישורו המציאות הוכיחה שהוא טעות אחת גדולה; המחירים שנקבעו במתווה גבוהים מדי ומונעים שימוש בגז להפחתת זיהום האוויר; המתווה מסיר את פיקוח המחירים כשאין תחרות, כך שהחברות יוכלו להעלות מחירים ועדיין לקבל פיצוי מהממשלה על שינויי רגולציה".

"הממשלה מכירה בצורך בסביבה רגולטורית המעודדת השקעות של חברות בין לאומיות ומקומיות במקטע חיפוש הגז הטבעי והפקתו, ובכלל זה קבלת המימון הנדרש במקטע זה מגופים פיננסיים מקומיים ובין לאומיים. סביבה זו משרתת את האינטרס הציבורי", נכתב בהצעת המחליטים שאושרה היום. "לכן, מבקשת הממשלה ליצור תנאים אשר יסייעו להגביר את האמון, להחיש את ההשקעות במקטע האמור, לקדמן וכן לעודד השקעות נוספות במקטע זה, לרבות באמצעות כניסת משקיעים חדשים".

בפתח ישיבת הממשלה אמר היום שר האנרגיה יובל שטייניץ, כי "לאחר פסיקת בג"צ, הצלחנו להגיע לפתרון הולם בהתאם לפסיקה ולעקרונות שהתווה, המאפשר ליצור סביבה רגולטורית מעודדת השקעות. בסעיף המתוקן הוסרה ההתנגדות האוטומטית של הממשלה לחקיקה בכנסת, וניתן שיקול דעת לממשלות הבאות בנושא, במידה ויידרש".

הוא הוסיף, כי "לאחר עיכוב של 6 שנים, סעיף היציבות המתוקן יאפשר לא רק לקדם את פיתוח לוויתן, אלא גם לפתוח את הים לחיפוש שדות גז חדשים נוספים, שטרם התגלו, וכן להבטיח ייצוא גז ישראלי למדינות השכנות ולאירופה. עם ישראל יראה ברכה באוצרות הטבע העצומים שהתגלו".

יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון אמרה בתגובה לאישור מתווה הגז בממשלה כי "כלכלת ישראל מנוהלת על ידי חברות הגז ועורכי הדין שלהן ולא על ידי הממשלה. העברת המתווה המחודש ללא דיון ציבורי היא רמיסת הדמוקרטיה בשם ההתרפסות לחברות הגז.

גלאון הוסיפה כי "עוד לפני אישורו הסופי של מתווה הגז, הממשלה כבר נתנה לחברות הגז את המפתחות לכלכלת המדינה ואיפשרה להן לנסח בעצמן את התנאים הרגולטוריים להם יהיו מחויבות. ההתנהלות המתרפסת הזאת היא הצצה לעתיד שמתווה הגז מבטיח לנו, במסגרתו מספר מצומצם של ברוני גז ישלטו לא רק במשאבי הטבע היקרים ביותר שלנו, אלא גם בפוליטיקה ובתקשורת".

ח"כ שלי יחימוביץ (המחנה הציוני) אמרה כי "נתניהו ממשיך להוכיח כי הוא משרת בדבקות רבה את האינטרסים של חברות הגז ופוגע קשות באינטרס הציבורי. ביטול סעיף היציבות הוא אמנם הישג אדיר לציבור, ובניגוד לאיומי נתניהו המשקיעים לא ברחו ולא שברו את הכלים אלא קיבלו את העובדה שחוקי המדינה חלים גם עליהם.

"המחירים שנקבעו במתווה גבוהים באופן שמעצים את יוקר המחיה ואת זיהום הסביבה במקום לשמש כלי במלחמה נגדם. מתווה זה לא יתממש ולא יחזיק מים כיוון שהוא מנוגד לכל הגיון עסקי ומוסרי, ואנו נמשיך להיאבק בו, שעה שנתניהו ימשיך להיאבק לטובת תשובה וחבריו".

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) הגיב כי "הממשלה אישרה בחטף את מתווה הגז ללא כל דיון ציבורי שהיה ראוי לקיים בהחלטה שמשמעויותיה הכלכליות, החברתיות והסביבתיות ישפיעו על אזרחי ישראל לעשורים הבאים. כבר בזמן שחלף התברר כמה טענות המתנגדים למתווה היו נכונות, והמחיר שנקבע – גבוה מדי. זה אבסורד שהתעשייה של מדינה שבבעלותה אוצרות גז טבעי מעדיפה דלקים מזהמים כי הגז פשוט יקר מדי למפעלים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture