האם משרד התחבורה מסכן את הנהגים?

תחקיר שפורסם היום מעלה כי בכירי המשרד נכנעים ללחצים מצד היבואנים של החלפים הלא-מקוריים לרכבים ומעדיפים פתיחת החסמים בשוק לתחרות, על פני הבטיחות של הנוסעים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

אחד הגורמים לתאונות דרכים, הם חלקי המרכב הלא מקוריים, או בלשון העם "חלקי הפח החיצוניים". תחקיר גלצ גילה כי משרד התחבורה אינו מפקח על השוק הפרוץ ובכך מסכן חיי אדם.

גורם בכיר בענף הרכב, שהעדיף להישאר בעילום שם, הסביר כי "החלקים לרוב, שמסופקים כאן, נראים כמו החלק המקורי, אבל רחוקים מלהיות דומים מבחינת אורך, מבחינת מיקום. ולכן צריך להתאים את הכנף לאוטו והאוטו לכנף, או מכסה מנוע או פגוש קדמי. חלקים זולים מאוד שמביאים לארץ".

חלקי רכב חליפיים זולים ופגומים, שאינם עומדים בתקנים אירופאיים או אמריקניים, מסכנים משמעותית את חיי הנוסעים ועלולים להחמיר גם את הפציעות עבור הולכי רגל המעורבים בתאונות. גם מנכ"ל ארגון "אור ירוק", שמואל אבואב, התריע כי "כאשר ברכב יש חלקי חילוף שאינם תקינים, בזמן חירום, בזמן תאונה, כאשר הרכב צריך להיות במיטב התפקוד של המערכות שלו, דווקא אז הופך הרכב להיות מלכודת מוות לנוסעים בו".

משרד התחבורה אחראי על הרישוי והפיקוח על יבואני חלפי הרכבים. בפועל הוא עסוק כבר למעלה מעשור בניסיונות לאשרר נהלי אכיפה בהם הוא מתקשה או מסרב לעמוד. דו"ח מקיף וחמור במיוחד שהוגש למנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי ב-2013 ופורסם לראשונה בגלצ, מיפה את סך הכשלים ושירטט תמונה עגומה במיוחד: המשרד כשל בהגנה על הצרכנים מפני חאפרים. בין הממצאים החמורים שהתגלו בדו"ח: במשך שנים המשרד העלים עין מיבואנים שהביאו לישראל חלקי פח ירודים העלולים לגרום ליותר תאונות ואף האריך אישורי יבוא ללא בדיקתם. הדו"ח גם מראה כי המשרד לא עמד כמעט באף אחד מיעדי הפיקוח שהציב לעצמו בתחום.

בכירים בענף מפנים אצבע מאשימה לעבר צמרת משרד התחבורה. לטענתם, בכירי המשרד נכנעו ללחצים מתמשכים של יבואני הרכב שקראו לשחרר חסמים בשוק. התקנות הישנות בוטלו ב-2012, וחדשות נכתבו רק בחודשים האחרונים. אלא שגם תקנות אלה, טענו בכירים בענף התחבורה, אינן כוללות בדיקות התאמה של החלפים לתקנים האירופאיים לפני מתן האישור ליבאם, והיצרן צריך רק לספק תצהירים מתאימים.

נראה שגם הפעם המבט הוא לעבר פתיחת השוק לתחרות על חשבון הבטיחות והאכיפה, כפי שעולה גם מדבריו של משה קירמאייר, סגן בכיר למנהל אגף הרכב ושירותי תחבורה במשרד התחבורה: "ברגע שמעורב הרבה כסף אז לאנשים פחות אכפת להם מהבטיחות, לצערנו". ליושב ראש איגוד היבואנים המקוריים יש ביקורת גם על הנוהל החדש: "היום לא פופולרי לעשות חסמים. זה מילת המפתח, הסרת חסמים. הם עכשיו עשו גירוש של האחריות, כי העבירו את זה למכון התקנים".

תגובת משרד התחבורה: "משרד התחבורה גיבש באחרונה את מדיניותו ובהוראות אלו נקבעו נוהלים ומנגנונים לבדיקה ולפיקוח של המעבדות המוסמכות על יבואני מוצרי תעבורה במטרה לוודא איכותם ועמידתם של החלפים המיובאים בתקינה הנדרשת. במידה ויבואן לא עומד בדרישות ו/או מתגלות אי התאמות, תהיה עילה מספקת להפסקה מידית של היבוא ולהתנעת תהליך בחינה לכלל מוצרי התעבורה המיובאים על ידו".

במשרד התחבורה סירבו להתייחס לטענות הדו"ח של מבקרת הפנים ומסרו רק כי "המנכ"ל הודיע למבקרת המשרד כי במסגרת הצעת חוק שירותי רישוי לרכב יגבש אגף הרכב נהלים לבדיקת חלקי חילוף בטיחותיים ופיקוח על פעילות היבואנים".

תגובת יושב ראש איגוד החלפים החליפיים: "התקנים שניסו בעבר לייצר לא עומדים בשום מבחן ולכן התבטלו. לא ניתן לבדוק את חלקי המרכב הללו ולא עושים זאת גם באירופה. משרד התחבורה לא מאשר יבוא של חלפים שאינם ממפעלים שיש להם תקן איכות של יצרני הרכב מסוג ISO".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture