שכירות או עבדות מודרנית? / גולן ברוך

הצעתו של שר האוצר להטיל מס על דירה שלישית לא רק שלא תוזיל את מחירי הדירות - היא אף תתגלגל לפתחם של השוכרים • אז מה עושים? ברוך גולן מציע קודם כל להתחיל לדאוג לשוכרים עוד לפני הרוכשים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

אח, כמה חמלה יש בעם ישראל, כמה אנשים טובים. ארגונים למען ילדים חולים, ארגונים למען נכים, הצלת נפשות… טוב, אני חייב לעצור את כאן עם הרשימה, אחרת קרוב לוודאי שהדף הזה יוכתר כדף האינטרנט הארוך בכדור.

מתברר שישנה קבוצה שנשכחה מהרשימה הזו. מסתבר שהיא גם תשאר שם בחוץ. הלו הם העבדים של שנות האלפיים. הם נראים בדיוק כמו כולנו, הם עובדים כמו כולנו, יש להם משפחות, ולפעמים איזו מכונית מצ'וקמקת, הם על המפה, חלק לא קטן ממנה.

עבד הוא אדם שנכפית עליו עבודה. אדם שמקבל צרכים מאד בסיסיים תמורת עבודת פרך. מה, אתם לא זוכרים? נו אז כשהיינו כולנו כאלו בעידן של פרעה. לכולנו יש תמונה בראש שאם יש עבד יש אדון שמעביד אותו, מעביד אותו קשה, כובל אותו אליו, ומכריח אותו לבצע את העבודה. פעמים שהאדון רע, אזי גם יפלה בו את מכותיו. לעבד אין לאן לברוח, כי כל האדונים דומים. לפעמים האדון דווקא מאוד נחמד, והוא מציע לו בחיוך, יש לי רשימה של עבדים שהיו נורא רוצים לחיות תחת מרותי, תרגיש חופשי לחפש לך אדון מסוג
אחר..

אבל העבד, זה לא קל לו להעתיק את כל המשפחה, הוא מושרש חזק כאן באיזור, הילדים במוסדות, אישתו עובדת בסביבה הקרובה, המשפחה המורחבת גרה לא רחוק וכו' וכו'. אבל אל דאגה, עבד זה מושג שלא שייך לימינו, זה שייך לימים הקדומים והחשוכים. בימינו, יש מעמד שווה לכל אזרח! לא משנה אם אתה עשיר או עני, אתה שווה, זה העיקר לא?

חברי כנסת בפניה לרה"מ: "הורה על ביטול הטלת המס על דירה שלישית"

זה מזכיר לי, שלפני כמה שנים חוקקו בכנסת שיצרנים המשנים את התכולה של המוצר שלהם, חייבים יהיו להודיע זאת ע"ג האריזה. זה חוק מצויין, אבל כמו עוד הרבה חוקים, מישהו שם לא גמר את העבודה. החברות באמת מצייתות לחוק, ולא סתם אלא בהידור רב!
כך למשל חטיף מסורתי ואהוב יורד מ-200 גרם ל-190 ,ואז מופיעה לה כתובית ססגונית מעוצבת כראוי: החטיף האהוב, עכשיו בכמות חדשה!… זה בערך כמו להודיע: בשורה משמחת! המחירים עולים! זו פחות או יותר התמונה עם העבד של שנות האלפיים, יש לו זכויות, הוא שווה, זה העיקר, לא כך?

לעבד שלנו, קוראים השוכר. הבעיה הכואבת שלו היא המשוואה ההפוכה בינו לבין אחיו המשכיר. ככל שיעלו מחירי השכירות, הגב שלו יוסיף להתעקם, ולאחיו המשכיר, הוא יתיישר. וזו אחת מן הבעיות הגדולות כאן, ניגוד אינטרסים קיצוני.

אז נכון, ככל שיש יותר חולים, יצרני תרופות מתעשרים יותר , אבל בגדול, מי שיצא להילחם על מסכנותם של הנכים, הקשישים או כל אוכלוסיה מוחלשת אחרת יזכה לאהדה, וככל הנראה לא יתקל בניגוד אינטרסים, לא באופן גלוי בכ"א. אבל כשמדובר בשוכרים, הכל מותר, זה הרי שוק חופשי לא?

שוכר מצוי, עובד למחייתו… אמממ… למחייתו של בעל הדירה למען הדיוק. הוא הרי משלם משכורת שלמה למשכיר. המשכיר, באמת לא אשם במחירים ההזויים, הוא בסך הכל מבקש מחיר שוק. מלבד העובדה שיש בעלי אינטרסים שדואגים שח"ו המחירים לא ירדו, כמו המתווכים למשל, יש חופש בלתי נסבל למשכיר מבחינה חוקית, כלומר, השוק, לא כפוף לשום הגבלה, רק להיצע וביקוש, כלומר שוק חופשי.

אז יופי, יש לנו את הרעיון החדש של כחלון, הוא מציע לגבות מס על דירה שלישית, נו ברצינות מר משה, אתה באמת חושב שהמשכיר ישלם את זה? אתה רציני? מאיזה כוכב נפלת? אתה אמנם תקבל את זה, אבל לא מהמשכיר, אתה תקבל את זה מהשוכר! בעל הבית יעלה את המחיר ב 300 ש"ח לכל דירה, או לפחות חצי מזה, והתוצאה ברורה, גבו של העבד יוסיף להתעקם.

אני לא מבין בפוליטיקה, זה בעיני נחות יותר אפילו מספורט, אבל אני מבין דבר מאד פשוט. הפוליטקאים שוב מציגים מצג שווא של הנה טיפלנו במשקיעים, אבל תכל'ס, ושישאר בינינו, אם לא הבנתם אותנו נכון, טיפלנו בשוכרים האומללים (היה פעם ראש ממשלה שהבטיח שכשיבחר הוא ילחם בעוני, וכשנבחר, הוא באמת נלחם בעניים…)

גפני: "רוב חברי ועדת הכספים מתנגדים למס על דירה שלישית"

אז מה עושים? מטפלים בשוכר באופן ישיר. איך? משנים תפיסה. עד היום תפסנו שדיור זה שוק חופשי. וכאן מתחילה הבעיה האמיתית. תארו לכם אילו עגבניות רקובות תתעופפנה לעבר פרצופיהם של פוליטקאים שיעזו להעלות את מחיר הלחם או החלב, תהיה סערה בכל המדינה, ביקורות מקיר לקיר, ושאר יר(י)קות.

נשאלת השאלה הרטורית שכירות בבנין מגורים רגיל, האם זה לא מוצר יסוד? מסתבר שכן, ועוד איך שכן! אם כך, הגיעה השעה להגן על השוכרים, ולא ע"י עונשים מטופשים שיחולו על המשכיר, אלא ע"י הגבלתו. איך? אומר בתור התחלה וכדוגמה, שהגבלתו של מחיר השכירות לשני אחוזים לשנה מהערך של הדירה כבר תפתור את רוב הבעיה, אם לא את כולה. דירה יקרה תהיה שווה שכירות יקרה, דירה זולה תהיה שווה שכירות זולה, כל אחד יבחר לו את האיזור המותאם ליכולתו, מי יקבע את המחירים ואיך, צוות של שמאים יקבעו מחיר ע"פ פרמטרים של איזור, מס' מטרים בדירה, קומה, מרפסת, ואולי עוד פרמטר שתים. באתר משרד השיכון יופיע מחשבון שבו יוכל כל משכיר לדעת כמה דירתו שווה להשכרה, וכל שוכר ידע כמה לשלם.

ולא זו בלבד שהשוכר יהיה מוגן, הרי שנזכה להרוג עוד ציפור על הדרך, כי ככל הנראה מחירי הקניה יתמתנו, לא בגלל שלא יהיו משקיעים, אלא בגלל שלא כולם ירוצו באמוק לקנות דירות כשמחירי השכירות שפויים. וסתם שאלה צדדית, נקודה למחשבה, למה לרכבים יש מחירון?

לסיום, אחיי המשכירים, אל תכעסו, פשוט תבינו שחייבת להיות דרך מאוזנת יותר לצרכן מול ספק. להרוויח בכבוד, לא חייב לבוא ע"ח שעבוד החלשים. הרי בבוא היום גם אתם תמצאו את עצמכם מחפשים דירה להשכרה לילדים שאוטוטו נכנסים לחופה. מצד שני, תהיו רגועים, אני מניח שחלק לא קטן מהנבחרת שמונה בסך הכל 120 איש, מן הסתם נמנית עם קבוצת המשכירים…

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
6 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מסכים עם כל מילה.
כבר הרבה שנים יש לי רעיונות דומים.
בנוסף, הכתבה לא דיברה על בעיות נוספות מעבר למחיר, משכירים שלא מתקנים נזקים שיש בדירה (מבלאי טבעי), משכירים שבונים בבית השוכר ומפילים עליו את הלכלוך והרעש, ועוד כהנה וכהנה. לצורך התמודדות עם כל זה, יש להקים גוף שיספק הגנה לשוכרים, תמיכה משפטית וכיו"ב, יש עוד הרבה רעיונות, צריך רק ליישם אותם.

למה המחירים גבוהים? בגלל שיש חסר בדירות!
אם תבוא המדינה ותגביל את מחירי הדירות, בסוף תישאר בלי דירה.
ולמה? כי כל האלה שגרים בחורים ובסדקים כבר יוכלו להתחרות אתך במחיר,
כי הרי המחיר כבר יותר זול וסביר, אז על כל בית רגיל יהיו הרבה קופצים ולא יישאר לך כלום.
אי אפשר להתמודד באמת עם שוק, הוא הרבה יותר חזק ממה שאתה חושב.

הגרים בחורים ובסדקים, משלמים מחירים רגילים, וחוץ מזה גם להם מותר להתחרות!
דירות יש בשפע, והטענה שהם יבואו ויתחרו, לא נכונה כי הרי לכל דירה יהיה מחיר המותאם לשווי שלה. אדם שמסוגל לשלם 2000 לא ישלם 6000 באיזור יוקרה וכ'. מי שמחזיק דירות יוקרה, עלול יהיה למצוא את עצמו ללא שוכר, ולכן יאלץ להוריד מעט במחיר, וכן, זה לא נעים, אבל כנראה שמשקיעי הדירות יאלצו לצאת ולעבוד קצת ולא לחיות רק ע"ח כפופי הגב בלי רחמים!

מישהו, אל תשכח, דירות רגילות ירדו, חורים וסדקים לא כ"כ?!

מי שרוצה לגור בעיר יקרה ומרכזית שישלם את המחיר, אתה לא יכול למצוץ את מי שהשקיע את מיטב כספו בדירה להשקעה ותהנה בדירתו בחינם! מי ששוכר בירושלים או בתל אביב ומקונן על המחיר שיתכבד לעבור לפריפריה וישלם שם שכירות בהתאם, מי שחושק במרצדס דווקא שלא יבכה על המחיר.

מיסטר גולן, בפעם הבאה אם יש לך מסר כתוב אותו באופן ברור וחד.

בועז המשכיר, הנה ציטוט מהמאמר: "דירה יקרה תהיה שווה שכירות יקרה, דירה זולה תהיה שווה שכירות זולה" לא מספיק ברור וחד?!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture