איך בונים את בית המקדש בימינו? / הפרשה החסידית – הרב ישעיהו וינד

האם הקב"ה צריך בית ומשכן לדור בו? • החומרים מהם נבנה המשכן • ואיך קשורים מעשינו לחורבן בית המקדש? הרב ישעיהו וינד בזווית מיוחדת לפרשת השבוע, פרשת תרומה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בניית המשכן עליו אנו קוראים בפרשת השבוע נראית כשייכת להיסטוריה, מצוה בתורה שכבר אינה קשורה אלינו באופן ישיר. אך בשורות הבאות יתברר לנו שהכוונה הפנימית בבניית המשכן נאמרה גם אלינו.

על פניו, מצוות הבורא על בניית המשכן נראית קצת כתמוהה. מלוא כל הארץ כבודו של הבורא, וכדברי הזוהר הקדוש 'לית אתר פנוי מיניה', [אין מקום פנוי ממנו], על מה ולמה צריך לבנות לו בית מיוחד, וכי הבורא צריך לדירה חומרית בנויה מעץ ואבן לדור ולשכון בו?
ספרי החסידות מרחיבים לבאר את ענין בניית משכן להקב"ה. רצה הבורא להשרות את שכינתו כאן בעולם הגשמי שלנו. על אף שבשמי שמים יש לו רבבות מלאכים המקיימים רצונו בשלימות בלי שום פגם, בכוחות נעלים ודרגות רוחניות גבוהות. בכל זאת רצונו דווקא להשרות שכינתו כאן למטה בעולם הזה, וזאת דווקא על ידי האדם הקטן העשוי מבשר ודם. הרבה יותר חשוב בעיניו התגברות קטנה של אדם גשמי על פני עבודת המלאכים נשגבה.

ממה בונים בנין כזה? כאן בא הציווי בפרשה: 'מאת כל איש אשר ידבנו לבו תקחו את תרומתי'. הקב"ה מסביר שאין הכוונה לבניית בית העשוי מכסף וזהב בלבד. הכסף צריך להגיע מכל אחד ואחד, מתוך נדבת הלב, כאשר כל אחד קורע מעצמו עוד חתיכת כסף, ועוד חתיכת זהב.
היהודי בדור המדבר מתלבט ושוקל כמה פעמים האם אכן לתת כל כך הרבה, או בכל זאת להשאיר לעצמו כדי מחייתו. בפרט שהיו יהודים שוודאי רצו לתרום הרבה יותר ממה שהיה להם, ליבם בער בהם מגודל אהבת ה' לתת למטרה גדולה ונעלה כל כך, עליהם אמר שלמה המלך בשיר השירים 'תוכו רצוף אהבה'.

תרומה שכזו, ורצונות שכאלו אינם חתיכת זהב גרידא, זוהי 'תרומת הלב', חתיכת לב מונחת כאן בתוך בנין המשכן. כך נבנה המשכן נדבך על גבי נדבך עם עוד חתיכת לב ועוד חתיכת לב, הבנין כולו מורכב מלב אחד גדול של אהבת הבורא. בכך מתרומם כבודו של הקב"ה, לכן הנדבה נקראת 'תרומה', מלשון התרוממות.

לכן בא הציווי להביא תרומה מ – 13 סוגי חומרים 'זהב כסף נחושת וכו". 13 בגימטריה 'אהבה', וגם גימטריה 'אחד'. לרמז ולומר שאלו אינם רק חומרים גשמיים, יש כאן כיוון ומטרה. בנין המשכן ייבנה מאהבה פנימית של האדם לבוראו.

רק בית כזה מסוגל להיות בית ומשכן לבורא עולם, בית שמפיץ רוחניות וקדושה לכל רחבי העולם. איננו יכולים לשער איזו עוצמה רוחנית למשכן שכזה, זה הופך להיות 'לב העולם', המקום המקודש ביותר עלי אדמות. ומהווה צינור המשפיע שפע אור וברכה לעולם באופן קבוע.
רבים התקשו להבין מה הקשר בין בית המקדש להתנהגות עם ישראל? אם הקב"ה בנה בית מקדש לשמו כדי שתהיה לו מקום להשראת השכינה, על מה ולמה כשעם ישראל חטא חרב בית המקדש? האם במצב כזה כבר אין צורך להקב"ה בבית ומשכן בעולם?

לפי האמור הדברים מובנים בהחלט, הבית לקב"ה אינו בית של עץ ואבן בלבד. הבית חייב להיות בנוי מלבבות אוהבים, מתשוקה פנימית של עם ישראל לבורא, ומרצון פנימי טהור. ברגע שעם ישראל חוטא ומתרחק מבוראו, כל בנין האהבה מתחיל להתמסמס, עד שמרוב עוונות הוא מתמוטט בקול רעש גדול. כאשר אין אהבת ה' אין משכן לה'. מסיבה זו גם כאשר בית המקדש עדיין עמד על תילו לא תמיד הייתה בו השראת השכינה במידה שווה, ניסים רבים שהיו בבית המקדש הראשון לא היו בבית המקדש השני, כי הכל תלוי בדרגת עם ישראל ובמידת אהבתו וקרבתו לקב"ה.

תורתנו הינה נצחית ובנין משכן לה' שייך גם בימינו. כוונה מיוחדת טמונה במצוה 'ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם', לכאורה היה מתאים לכתוב 'ושכנתי בתוכו' בלשון יחיד, כאשר הכוונה היא על המקדש. אלא שהכוונה היא על כל אדם ואדם שיעשה מקדש בלב פנימה כדי שיוכל הקב"ה לשכון בתוכו. כמאמר הפיוט 'בלבבי משכן אבנה'. וכדברי רבי משה אלשיך הקדוש: 'כי עיקר השראת השכינה באדם הוא ולא בבית'. משכן זה ייעשה מרצונות רוחניים פנימיים ממש כמו בזמן בית המקדש.

וכפי שמאריך להסביר בספר נפש החיים, שהאדם הוא כנגד בית המקדש, ולבו הוא כנגד קודש הקודשים. וכשנכנסת מחשבה רעה או כעס וגאווה בלבו של אדם, הרי הוא כמכניס צלם בהיכל. שמכניס דבר טמא לתוך קודש הקודשים עצמו.

וכן להיפך, כל התגברות שאדם מתגבר על עצמו הריהו גורם להשראת השכינה עליו ועל כל העולם כולו. כדברי הזוהר: 'אשרי האדם שזוכה לעשות להקב"ה דירה נאה בליבו ובגופו.

הכותב הינו מנהל רוחני ומרצה בארגון 'הידברות' וראש כולל אהבת תורה

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture