ספירה לאחור / הפרשה החסידית – הרב ישעיהו וינד

למה אנו סופרים בספירת העומר את הימים שכבר עברו? איך הצליח העשיר להקל את תקופת ההמתנה? העבודה שלנו בימי ספירת העומר • הרב ישעיהו וינד בזווית מיוחדת לפרשת השבוע, פרשת אמור וספירת העומר

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

מעשה באדם שנזקק מאד לסכום עתק של מיליון דולר, לא היה זה עבור מסע תענוגות או בזבוזים. אדם זה היה חייב לעבור טיפול רפואי מיוחד ויקר מאד. טיפול נדיר המורכב מכמה שלבים המתבצע אך ורק בבית חולים אחד ויחיד בעולם. השמועה הגיעה לאחד מעשירי עולם שהחליט להרים את הכפפה ולתת לו את כל הסכום במלואו. בעוד כשלושה חודשים הוא אמור להרוויח בעיסקת ענק עוד כמה עשרות מיליוני דולרים. מהן הוא יפריש 'רק' מיליון דולר שיצילו חיים של אדם. ממחשבה למעשה: החליט העשיר להעניק לו את כל הסכום בעוד מאה ימים.

עשיר זה ידע שאם יבשר לנזקק שהחליט לתת לו את כל הכסף בעוד מאה יום, הוא אמנם יהיה מאושר וישמח מאד. אך תקופת ההמתנה תהיה קשה מאד עבורו. הוא יצפה בכיליון עיניים, כל יום ייראה לו כנצח. מדי יום הוא יספור כמה ימים עוד נותרו עד ליום הנכסף בו יזכה לקבל את סכום העתק לידיו. כי רק הימים הם אלו שמפרידים בינו ובין הכסף.

חשב העשיר ועלה לו רעיון מבריק איך להקל על הנזקק את תקופת ההמתנה. הוא יציע לו עבודה קלה ומיוחדת. בעבודה זו הוא ישתכר כל יום עשרת אלפים דולר. כך שאחרי מאה ימים יהיה בידיו סכום של מיליון דולר טבין ותקילין. אז יודיע לו על סיום העבודה. בצורה כזו יעברו הימים במהירות רבה אצל הנזקק. וזאת למה? כיוון שכאשר אדם מחכה לקבל מליון דולר ואומרים לו להמתין מאה יום, מאה ימים אלו הם סתם ימי המתנה ריקים בלי תוכן. אלו ימים מורטי עצבים שהנזקק רק יחכה שיעברו כי ימים האלו רק חוצצים בינו לבין הכסף.

אבל אם מאה הימים האלו אינם רק ימי המתנה, אלא ימים בהם הוא צובר עוד עשרת אלפים דולר, ועוד עשרת אלפים דולר. במצב זה הימים אינם משעממים ומעצבנים, להיפך, כל יום הוא יום שכולו ריווח, בכל יום שעובר הוא צובר עוד כסף והוא מתקדם לקראת המטרה הנכספת. בצורה כזה מאה הימים עוברים מהר מאוד. יום שעבר הוא עבורו עוד יום של אושר בו הצליח להרוויח עוד סכום נכבד לקראת המטרה הגדולה. כל יום הוא סופר את הכסף שכבר צבר עד עכשיו ושמח בו מאד. להיפך אם הוא ידלג על יום אחד הוא יפסיד כסף ולא יגיע למטרה הנכספת.

בסיפור זה נוכל להבין את מצוות ספירת העומר המוזכרת גם בפרשת השבוע, פרשת אמור.

צורת הספירה אינה מובנת לכאורה. אדם שמתחתן ומחכה לכך בכיליון עיניים, סופר עוד כמה ימים נשארו לו עד החתונה. הוא לא סופר כמה ימים עברו מאז שהתארס. למה אנחנו סופרים כל יום כמה ימים כבר עברו מספירת העומר? הרי אנו סופרים את הימים בהמתנה ליום הגדול בו נקבל את התורה. היינו אמורים לספור כמה ימים עוד נותרו עד אז.

ההסבר הוא: כי ימים אלו אינם סתם ימי המתנה ליום הנפלא. ימים אלו הינם ימי עבודה. ימים בו אנו צריכים להיטהר ולהתקדש. כל יום אנו מתקדמים עוד צעד ועוד צעד לקראת היום הגדול. צעדים אלו הינם מחוייבי המציאות בלעדיהם לא נוכל לקבל את התורה.

כפי שכתוב בזוהר הקדוש, שכאשר עם ישראל היה במצרים היו נתונים תחת שליטת כוחות הטומאה. כאשר יצאו ממצרים היו צריכים להיטהר במשך שבעה שבועות. כמו נדה שסופרת שבעה ימים בכדי להיטהר, כך גם עם ישראל ספר אז, וסופר גם היום, שבעה שבועות, כאשר בכל שבוע אנו מתנקים עוד ועוד. ולכן כתוב בתורה 'וספרתם לכם'. הספירה היא בשבילכם, כדי שתזכו להיטהר ותהיו ראויים לקבל את התורה. ומסיים בזוהר את דבריו, שאדם שאינו סופר ספירה זו אינו טהור, ואין לו קשר לטהרה, ואין לו שום חלק בתורה.

מה כל זה אומר בשבילנו? מה אנו אמורים לעשות ואיך אנו צריכים להתעלות בימים אלו?

ספרי החסידות מאריכים מה נדרש מאתנו בימי הספירה. אך בקצרה נביא את דבריו של המהרש"א. למחרת חג ראשון של פסח יש מצוה להקריב את קרבן העומר. קרבן זה מביאים משעורים ששימשו בימים ההם למאכל פרות. בחג השבועות כתוב בתורה להביא לבית המקדש שתי הלחם, אותם מביאים מחיטה שהיא מאכל אדם.

אנו מתחילים לספור מיד למחרת חג הפסח, ביום הקרבת העומר, ולכן אנו קוראים לספירה 'ספירת העומר. עד חג השבועות אנו סופרים. רמז מיוחד במינו טמון כאן: מיד אחרי שעם ישראל יצא ממצרים, הם היו מגושמים ובדרגה רוחנית כ"כ נמוכה כמו פרה. בורא עולם מבקש מעם ישראל תתחילו אט אט להתעלות, כל יום עוד דרגה ועוד דרגה, עד שבחג השבועות כבר תהיו בדרגת אדם. לכן מקריבים בתחילת הספירה מאכל בהמה, ובסיומה אפשר כבר להקריב מאכל אדם.

זה אם כן, מה שנדרש מאתנו. להתגבר על החלק החייתי והחומריות שבתוכנו. להגביר את האדם השכלי שבקרבנו על היצרים והרצונות הפורצים. להגביר את הנשמה שבמוח על היצרים השפלים שבלב.

אכן עבודה לא פשוטה כלל וכלל. אבל זה התנאי לקבל התורה.

הכותב הינו מנהל רוחני ומרצה בארגון 'הידברות' וראש כולל אהבת תורה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture