"מי שידליק נר לטובת נשמתו לא יחזירו את תפילותיו ריקם"

בשבת האחרונה חל יומא דהילולא של הרה"ק רבי מנחם מנדל מרימנוב שהבטיח כי יחזיר טובה לכל מי שידליק נר לטובת נשמתו • בגוף הכתבה: תולדות חייו בקצרה, והשם המלא להזכרה בעת הדלקת הנר

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בעולם החסידות מציינים היום את יום פטירתו של הרה"ק רבי מנחם מנדל טורם מרימנוב זצוק"ל, אשר היה בין ראשוני מפיצי החסידות בפולין.

נולד בערך בשנת תק"ה בעיר המבורג שבאשכנז לר' יוסף מניישטאט הוא עיר חדש בפולין ואב"ד וריש מתיבתא בפינטשוב נודע כרבי יוסף חריף ולליבא בת רבי נתן שפירא, נכד כפול להמגלה עמוקות מקראקא וכן היה נכד הטו"ז.

מסופר כי לאחר שר' יוסף חריף קיים מצוות צדקה במסירות נפש ולא הסכים למכור אפילו חלק מהמצווה אליהו הנביא הבטיח שייוולד לו ולזוגתו בן שיאיר את העולם בתורתו ובשנת ה'תק"ה נולד בעיר חדש (פולין) בנם היחיד – צאצא מצד אמו לר' דוד הלוי [הט"ז] ולר' נתן נטע שפירא [בעל "מגלה עמוקות"] אך בהתאם להסכמתם לתנאי של אליהו הנביא – אביו נפטר טרם לידתו ובגיל שנתיים נפטרה אמו.

בגיל 11 הגיע לראשונה אל המגיד ממזריטש, שם התפרסם כעילוי. היה גם תלמידו של רבי שמעלקא מניקלשבורג. שימש כבעל תפילה קבוע בתפילת שחרית של ראש השנה שהייתה נערכת בביתו של רבי אלימלך מליז'נסק. בהמשך כיהן כרב העיירה פריסטוק. למרות עוניו, עברו אליו רבים מחסידיו של רבי אלימלך מליז'נסק לאחר שרבם נפטר. בהגיעו לרימנוב התפרסם שמו כ"בעל שם".

רוב תורותיו עסקו בפרשת המן, עליה הרחיב את הדיבור הן בהבנת הפרשה עצמה ומשמעותה, והן בעניין האותיות המרכיבות את המילה 'מן'. בספר "מנחם ציון" שערך תלמידו המובהק רבי יחזקאל פנט נכתב בהקדמה ש"עשרים ושתים שנה דרוש דרש מידי שבת בשבתו על פרשת ה'מן'".

לאחר נישואיו נסמך על שולחן חותנו בעיירה פריסטיק [פריסטאק] (פולין), שקד על לימוד התורה, ערך תעניות, סיגופים וגלגולי שלג וכאשר חותנו הבחין במעשיו ואי דאגתו לפרנסה גזר על בתו לתבוע ממנו גט אך מאחר ולא הסכימה גרש אותם מביתו והדיר אותם מנכסיו. למרות העוני והדוחק הכלכלי המשיך לשקוד על לימוד התורה ופעמים רבות התענה מספר ימים ברציפות היות ולא היה להם דבר מאכל.

בשנת ה'תקמ"ז ר' אלימלך מליז'נסק (מורו) סמך את ידיו על ראשו ומסר לו את הנשמה שבמוחו וכאשר חותנו הבין כי לא יצליח לשנות את דרכו, נכמרו רחמיו על בתו ונכדיו שהגיעו לחרפת רעב על כן התיר את נדרו ודאג לפרנסתם. לאחר שהפסיק לאכול בשר בטענה כי השו"ב [השוחט ובודק] פסול ואסור לאכול משחיטתו התפרסם כבעל רוח הקודש היודע מחשבות בני האדם ופועל ישועות. יהודים וגויים נהרו לביתו לבקש את עצתו וברכתו, נשמות התגלו לעיניו וביקשו שיתפלל עליהן ויערוך להן 'תיקון' ואלפי חולים התרפאו מברכותיו.

בל"ג בעומר – תקע"ה טיהר וקידש את עצמו, ואמר כי הוא הולך מהעולם ויחזיר טובה למדליק נר לעילוי נשמתו. למחרת, בי"ט באייר תקע"ה, ל"ד בעומר, נפטר ונקבר בבית העלמין היהודי בעיירה רימנוב. את מקומו מילא תלמידו רבי צבי הירש משרת.

מסופר כי עם פרוץ המלחמה בין צרפת ורוסיה בשנת ה'תקע"ג פעל יחד עם ר' יעקב יצחק הלוי הורוויץ [החוזה מלובלין] ור' ישראל הופשטיין [המגיד מקוז'ניץ] להבאת הגאולה – לפני תפילת מוסף של יום הכפורים שנת ה'תקע"ד אמר לר' נפתלי מרופשיץ ששימש כחזן לכוון שהצרפתים ינצחו במלחמה, ביקש מתלמידיו להתפלל שה' יאריך ימיו עד עבור שנת ה'תקע"ה ואז יזכו לשמוע את שופרו של המשיח.

משמיני עצרת שנת ה'תקע"ה עד חנוכה עשה הקפות כל לילה עם מנין ממקורביו, בליל הסדר קודם הקידוש אמר שאם יסכימו עמו נזכה בשנה זו לביאת משיח וכאשר הגביה את כוס היין הראשון אמר שהוא כוס ישועות לכל ישראל אם כל צדיקי הדור יסכימו עמו אולם חלק מצדיקי הדור לא הסכימו עמו ובל"ג בעומר טיהר וקידש את עצמו.

ציווה לעשות חלון לכיוון העיר באוהל שיבנו על קברו והבטיח כי יציץ מהחלון ואם אנשי העיר יתנהגו על פי התורה הקדושה כמו שהדריך אותם ויקיימו את תקנותיו ימליץ טוב בעדם ומי שידליק נר לטובת נשמתו לא יחזירו את תפילותיו ריקם. לשאלת תלמידו מתי יבוא משיח השיב 'תולעים ירוקים עם חרטומים של נחושת יעברו עליכם עוד עד אשר יבוא משיח יען לא שמעתם לי' והשיב את נשמתו ליוצרה. לקול יללות הנוכחים בחדר נשמתו חזרה אליו ורק למחרת השיב את נשמתו ליוצרה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
7 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מה השם שלו להדליק נר לע"נ?

מה שם אביו, מנחם מנדל בן ר' יוסף ?

תודה על התזכורת

לא ברור מה השם?

מה השם באמת???

רבי מנחם מנדל בן רבי יוסף

ר' מנחם מנדל בן ר' יוסף

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture