תאנים – איך בודקים והאם מותרים באכילה?

עונת התאנים בפתח. העובדה כי פרי התאנה הינו פרי נגוע ביותר ידועה לכל • מומחה הכשרות הרב יוסי שטיינברגר, מסביר במאמר מיוחד אודות התאנים, האם וכיצד הם מותרים באכילה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

כשרות התאנים: מאת הרב יוסי שטיינברגר

מעשה בר' חייא בר אבא ותלמידיו ויש אומרים בר' עקיבא ותלמידיו ויש אומרים ברבי יהושע ותלמידיו, שהיו נוהגים לשבת ולעסוק בפשט תחת תאנה אחת, ובכל יום ויום היה משכים בעל התאנה ומלקט תאנתו, אמרו: נשנה את מקומנו, שמא חושדנו, מה עשו? הלכו וישבו להם במקום אחר, השכים בעל התאנה ולא מצאן. 

הלך וחזר אחריהם עד שמצאן. אמר להם: רבותי, מצוה אחת הייתם עושין לי, ואתם מבקשין למנעה ממני? אמרו לו: חס ושלום. אמר להם: ומפני מה הנחתם מקומכם וישבתם במקום אחר? אמרו לו: אמרינו, שמא אתה חושדנו. אמר להם: חס ושלום, אלא אומר לכם מפני מה אני משכים ללקוט תאנתי? שכיון שהחמה זורחת על התאנים הן מתליעות. 

מיד חזרו לשם. יום אחד גילו שלא ליקט. נטלו מהן ופצעו אותם ומצאום מותלעות. אמרו: יפה אמר בעל התאנה, ואם הוא יודע עונתה של תאנתו והוא לוקטה, כך הקב"ה יודע אימתי עונתן של צדיקים לסלקן והוא מסלקן.

זבוב הפירות:

עונת התאנים בפתח. העובדה כי פרי התאנה הינו פרי נגוע ביותר ידועה לכל. קיימים כמה סיבות לנגיעות הרבה בתאנה בנוסף לצרעת התאנה עליה הרחבנו בשנים קודמות אשר מנסה להיכנס לתאנה לפני הבשלתה. שאותה יש מתירים כיוון שלא נותר ממנה כמעט זכר לאחר הבשלת התאנה.  

ניתן למצוא רימות של זבוב הפירות בתוככי התאנה, או רימות של זבוב התאנה על גבי בשר הפרי תחת שכבת הקליפה החיצונה. או נגיעות חיצונית של כנימות מגן. שטיפה וגירוד חיצוני, תבטיח אולי ניקוי חיצוני בלבד. לאחר מיכן יש לפתוח את התאנה לשניים, להתבונן באזור הפתח (או להסירו לחלוטין), ולאחר מיכן לקפל כל מחצית הפרי כלפי החוץ, באופן שכל נימי התאנה יתרחבו, ויהיה קל לזהות ביניהם, הרימות הלבנות דומות מאד לנימי הפרי אלא שלמומחה יש אפשרות לזהותן באמצעות הנקודה השחורה שבראש הרימה.

מי שחושש שאינו מזהה באופן בטוח (וכדאי לכל אחד לעשות זאת כיון שלפעמים הרימות חודרות פנימה ורק חלק האחורי הלבן של גופם נראה בחוץ) כדאי להשרות את התאנה במים רגילים למשך כמה דקות, ולאחר הוצאת בפרי, יש להניח את הצלחת השקופה על גבי משטח כהה, ולהתבונן במים. במידה ויש רימות הן נשארות בתחתית הקערה וקל לזהותן, ואזי אין לאכול תאנה זו כלל. בתאנים ממטע מטופל יש להסתפק בבדיקה ויזואלית ללא בדיקת בטחון.

דבילה – תאנים מיובשות:

מעבר לחרקים הקודמים שמתייבשים עם הפרי וצבען הופך מלבן לחום. יש חשש לחרקים מחסן רבים כגון זחלים של חיפושית התסיסה או עש הדבלים בצבע לבן או לאחר מיתתם בצבע חום. חיפושיות ואורזיות מחסן. לאחר שטיפה חיצונית טובה מאד. בפרט באזור הפתח, או במקומות שהתגבשה הרבה אבקת סוכר לבנה, וכו'. (במידה וניכרים אקריות חיות הנובע מאחסון ממושך יש להימנע מלהשתמש בתאנים אלו).

לאחר פתיחה התאנה יש למתוח את התאנה כך שתהיה פתוחה לחלוטין לא קפלים, במידה ויש מקום שחור מרובה יש להסירו כיון שקשה לבדוקשם, את שאר התאנה יש לבדוק נגד מקור אור המשקף כל עצם זר ולהסירו. ככלל יש להעדיף תאנים לחות וצבען בהיר ולא כהה, ואין ריבוי "גבישי סוכר" על גבי התאנה.

מתוך הספר: מושגים בכשרות המזון שיצא לאור אי"ה בקרוב

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture