האם הבנקים מפלים מזרחים, נשים וערבים בקבלת אשראי?

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כבל: "יש קשר ישיר בין הסיכוי לקבל אשראי בבנק לבין פרופיל הלווה". את הדברים אמר כבל בישיבה שדנה בטענה לאפליית ערבים, נשים ומזרחים בקבלת אשראי

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, דנה היום בטענה כי לערבים, לנשים ולמזרחיים יש פחות סיכוי לקבל אשראי בבנקים. היו"ר כבל הזכיר כי במהלך חקיקת חוק נתוני אשראי עסקה הוועדה בשאלה למי יש סיכוי לקבל אשראי. הוא הוסיף כי "אין ספק שיש קשר ישיר בין הסיכוי לקבל אשראי בבנקים לבין פרופיל הלווה, ולא צריך מחקר או את נתוני בנק ישראל בשביל זה. בחברה הישראלית יש כמיליון מודרי אשראי ובשל כך במסגרת חוק נתוני אשראי הקמנו את הקרן למודרים". היו"ר כבל אף הבהיר כי ועדת החקירה הפרלמנטרית לבחינת הקצאת האשראי במשק והסדרי חוב תטפל גם בכך.

ח"כ אוסאמה סעדי, שיזם את קיום הישיבה, אמר כי הבקשה הוגשה בעקבות פרסום בתקשורת של מחקר משותף שערכו פרופ' ירון זליכה וד"ר מיכל ובר, שבו עלו ממצאים קשים באשר ליחס הבנקים לערבים, נשים ומזרחיים. "לא היינו צריכים את המחקר, אנחנו חווים את זה ומקבלים כל הזמן תלונות על אפליה. זליכה קרא לזה בשם הנכון: גזענות כלפי המגזר ונגד מזרחיים ושוביניזם נגד נשים", אמר. היו"ר כבל אף הוסיף וסיפר על הדרישות שביקש הבנק ממנו כשרצה לקחת הלוואה על חשבון המשכנתה ואמר: "אם היו מבקשים מפישמן או מלווים גדולים אחרים את מה שהבנק מבקש ממני ועדת החקירה הפרלמנטרית לא הייתה צריכה לקום".

ח"כ יוסף ג'אברין הוסיף כי אם הבנקים היו בודקים את הנתונים הפיננסיים בלבד יכול להיות שהיו מגלים שתושב אום אל פאחם דומה במאפייניו לתושב יוקנעם. ח"כ תמר זנדברג הוסיפה: "לא מדובר במקרה אישי נקודתי" וח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא אמר: "הבנקים אף פוגעים במסגרות האשראי של קבלנים ערבים וזה אומר שהם לא יוכלו לגשת למכרזים והם הולכים לקראת פשיטות רגל".

מנהלת מחלקת המחקר באיגוד הבנקים, גלי כספרי, אמרה כי "קשה להתייחס למסקנות של מחקר שאיש בחדר עוד לא ראה. בניגוד לרושם שנוצר, הבנקים מסתכלים על הנתונים הכלכליים הרלוונטיים ועל היכולת של הלקוח להחזיר את האשראי". חברי הכנסת התפרצו לדברים והיו"ר כבל דחה את דבריה של כספרי ואמר: "אני יודע איך נותנים אשראי בבנקים, אני חווה זאת באופן אישי". סמנכ"ל עמותת ידיד, רן מלמד, אמר כי הוא לא סבור שמדובר בגזענות אלא בהדרה, והפתרון יכול להיות באותן קרנות ייעודיות למודרים. היו"ר כבל התייחס לכך והודיע כי אם האוצר לא יקיים את התחייבותו להקים את הקרן למודרים הוא לא יאשר את התקנות שיאפשרו את הפעלת חוק נתוני אשראי.

נציגת התאחדות המלאכה והתעשייה, ליאת גור, אמרה כי חבל שהכנסת מחכה למחקר של זליכה או לנתוני בנק ישראל. לדבריה, הבעיה גדולה הרבה יותר ומתחילה מהדרת עסקים קטנים מאשראי והיא גורמת לכשל שוק ולפגיעה קשה בפוטנציאל הצמיחה של הכלכלה.
מנהלת היחידה הכלכלית בפיקוח על הבנקים, מרב שמש, אמרה כי היחידה לפניות הציבור מטפלת בכ-5,000 פניות בשנה, ובשנים האחרונות הצטברו פניות בודדות בלבד הנוגעות לאפליה. לדבריה, גם באותן פניות בודדות לא נמצאו סימנים להדרה, אלא שיקולים עסקיים לגיטימיים. היא הוסיפה כי היא אינה סבורה שהבנקים מחזיקים נתונים על מתן אשראי לפי פילוח דמוגרפי, אך הודתה כי יש בעיה במתן אשראי לדיור לאוכלוסייה הערבית.

במהלך הישיבה התייחס היו"ר כבל גם לדיון שבוטל באשר לסגירת סניפי הבנק הערבי ישראלי, ואמר כי המפקחת על הבנקים ובנק לאומי פנו אליו בדרישה לדחות את הדיון, מאחר והנושא נמצא בחקירת משטרה. הוא הוסיף כי הבנק צמצם את מספר עורכי הדיון שהוא עובד איתן ועל רקע זה המשטרה חוקרת איומים על בעלי תפקידים בבנק, שלאחד מהם אף הוצמדה אבטחה ויש מוזמנים שחששו להגיע לדיון. ח"כ סעדי, שיזם גם את הישיבה בנושא הזה, אמר כי הוא מגנה כל תופעה של אלימות, והוסיף כי ביקש לדון גם בסגירת הסניפים במגזר.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture