מי ירפא את חברת טבע? המשבר של ענקית התרופות הישראלית

"מניית העם" ו"ספינת הדגל של התעשיה הישראלית" נקלעה בשנה האחרונה למשבר חריף. בחברה החליטו לפטר כמה מאות עובדים, אך כלל לא בטוח שזה הפתרון למצב • מה גרם להפסדים הגדולים? ואיך ניתן לחלץ את הספינה מהבוץ? סקירה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

"רק לפני שבוע רצו לתת מענק חתימה של 20 מיליון דולר למנכ"ל הבא והיום הם רוצים לפטר עובדים – איפה אנחנו חיים? מישהו צריך להתעורר למעלה ולהגיד שמשהו לא בסדר. העובדים עם הראש למטה מאז ששמעו על הבשורה, המוטיבציה יורדת והאנשים מתוסכלים – הם נתנו את הנשמה ובגלל הניהול הכושל וההחלטות הפזיזות מי שצריך לשלם את המחיר זה הם?".

הדובר הוא יושב ראש ועד עובדי טבע בכפר סבא, אלירן קוזליק, שהתבשר על פיטורי שלוש מאות עובדים במרכז של טבע בכפר-סבא. "פיטורי עובדים הוא הצעד הכי קשה שחברה יכולה לעשות. יש הרבה מאוד דברים לגעת בהם לפני שמגיעים לתחתית של העוגה – יש המון קצפת שלא רוצים לגעת בה", הסביר קוזליק בראיון לדרור רייך ב'כלכליסט'.

ביזנעס שימושי

"יש שכבות עליונות ובאים לאנשים שעובדים קשה, במשמרות יום ולילה, ומטילים עליהם גזירות. המפעל בכפר סבא הוא ספינת הדגל של טבע, הוא מייצר את הכסף של טבע, גם בגלל הקופקסון וגם בגלל מוצרים נוספים", ממשיך קוזליק ואומר: "אנחנו המפעל הכי גדול של טבע בארץ עם טכנולוגיות שאין באף מקום אחר. אני טענתי מהתחלה שיש התנהגות כושלת ורשלנית בהנהלת טבע, לצערי מי שלוקח את האחריות זה העובדים – מפילים את זה עליהם. שטבע מרוויחה, המנהלים והדירקטוריון לוקחים בונוסים בסכומי עתק, ושהחברה בקשיים באים לעובד הפשוט ואומרים לו 'אדוני לך הביתה'".

החוב גדול מהשווי

טבע עברה בשנה האחרונה טלטלה בעקבות התחרות הקשה בענף התרופות הגנריות ובעקבות סדרה של רכישות גדולות של חברות שסיבכו אותה בחובות גדולים ובמאבקים משפטיים. על הרקע הזה הודיעה החברה בפברואר השנה על עזיבתו של המנכ"ל הקבוע האחרון של החברה, ארז ויגודמן, כשעד כה לא מונה לו מחליף קבוע.

מניית טבע, שהיא עדיין החברה הגדולה ביותר בבורסה בתל אביב בפער ניכר, איבדה 55% משוויה תוך שנתיים. הצניחה הדרמטית בערכה של טבע הביאה לכך ששווייה של ענקית התרופות הישראלית עומד על 32 מיליארד דולר, שווי נמוך יותר מהחוב שלה שעומד על 36 מיליארד דולר (136 מיליארד שקלים).

הכל החל לפני כשלוש שנים. את מקומו של ג'רמי לוין, המנכ"ל הזר הראשון של החברה החליף ארז ויגודמן. ויגודמן שכיהן כדירקטור בטבע החל ב-2009, מונה בפברואר 2014, לאחר קדנציה ארוכה ומוצלחות בשטראוס ובמכתשים אגן, אותה חילץ ממשבר. באותם ימים כבר סבלה טבע מרצף של אירועים שליליים ובראשם איום מידי על תרופת הדגל שלה – הקופקסון 20 מ"ג – שגרר מהלך פיטורים מתוקשר ומחלוקות בין הדירקטוריון למנכ"ל.

עם כניסתו לתפקיד לפני שלוש שנים, ויגודמן הוביל שורה ארוכה של שינויים ארגוניים ומינויים. הצעדים של ויגודמן סייעו למניית טבע לעלות בתוך שנה וחצי מ–38 דולר עד לשיא של 70 דולר.

בשלב זה כאשר טבע התבססה היא החלה בניסיונות השתלטות על חברות מובילות בתחום התרופות בעיקר כדי לצמצם למינימום את התחרות מולה. התחנה הראשונה הייתה ניסיון השתלטות על חברת מיילן האמריקאית. הניסיון נכשל תוך כדי שטבע משלמת מחיר יקר מאוד של רכישת 4.5% ממיילן בהשקעה של 1.6 מיליארד דולר, החזקה חסרת השפעה, שמגלמת כיום הפסד של 756 מיליון דולר.

הפיאסקו של רימסה

כישלון ניסיון ההשתלטות על מיילן לא ריפה את ידיו של ויגודמן והוא החליט לחדש את ניסיון הרכישה של חברת אקטוויס ג'נריקס מידי אלרגן. טבע שלמה תמורת אקטוויס 40 מיליארד דולר — רוב הסכום במזומן ומיעוטו במניות טבע. העסקה התבררה כיקרה מאוד. שוויה של אקטוויס ג'נריקס צנח בחדות וטבע לא השכילה להפחית ממחיר העסקה.

בעוד טבע נאבקת ברשות ההגבלים העסקיים האמריקאית, כדי לקבל את האישור לרכישת אקטוויס ג'נריקס, היא נקלעה לעסקה מביכה אחרת: רכישת החברה המקסיקאית רימסה (Rimsa) בפברואר 2016 תמורת 2.3 מיליארד דולר במזומן — שהתבררה כפיאסקו.

טבע הגישה תביעה נגד שני המוכרים בטענה שרימו אותה, משום שקיימו מערכות דיווח חשבונאיות כפולות, ומשום שרימסה רימתה באופן שיטתי את רשויות הבריאות המקסיקאיות בנוגע לעמידת החברה בתקני הייצור המקומיים. טבע נאלצה להשבית את המפעל במקסיקו, לפטר את כל מנהליו ואת מרבית עובדיו ולהודות פומבית בטעות; הכרזה שהעמידה סימן שאלה בנוגע ליכולתה של טבע לבצע בדיקת נאותות כראוי, וכרסמה עמוקות באמינותה של הנהלת טבע בשוק ההון.

אולם מלבד הרכישות שהכניסו את טבע לסחרור עמוק הרי שטבע לא השכילה במשך השנים לפתח תרופות מקור שיהוו את העוגן שלה. בעשור האחרון החברה הלכה והתמקדה בתרופת מקור משלה בשם "קופקסון". תרופה שהפכה עם הזמן ליצרנית של לא פחות מ-60 אחוזים מרווחי החברה.

טבע עלתה וירדה בהתאם לאיומים בתחרות על קופקסון. ואולם בשנים האחרונות דווקא החולשה בענף התרופות הגנריות מהווה בשבילה מקור לדאגה. שוק התרופות הגנריות בארה"ב, שהוא השוק הגדול בעולם, סובל מתחרות גדולה, ומשחיקה במחירים.

דרוש מנכ"ל אחראי
טבע נמצאת כבר כמה חודשים בפרשת דרכים. המנכ"ל הזמני ד"ר יצחק פטרבורג (פטרבורג הוא יו"ר דירקטוריון טבע) שנמצא בתפקידו מאז פברואר מחפש ללא הרף מנכ"ל בעל שיעור קומה עולמי שיוביל את טבע.

לפני שבועיים נדמה היה שנמצא המנכ"ל הכריזמטי שיחזיר את טבע למעמדה. מדובר בפסקל סוריו, 58, המנכ"ל של חברת התרופות אסטרה-זנקה. הרזומה של סוריו אכן מרשים. ב–30 השנים האחרונות הוא כיהן בתפקידי ניהול בכירים בכמה מחברות הפארמה הגדולות בעולם ובהן אוונטיס, ג'ננטק, רוש ואסטרה זנקה. בתקופת כהונתו באסטרה עלתה המניה ב–70% למרות אובדן פטנטים על מוצרים רבי מכר. הצהלה בטבע הייתה גדולה. מניית החברה זינקה בכמעט 75 אולם עד מהרה התברר כי סוריו נשאר בתפקידו באסטרה זנקה ואינו מתכון לעבור לטבע בקרוב.

האנליסטים סבורים שכדאי מאוד שטבע תמצא במהירות מנכ"ל בעל שיעור קומה שיוביל אותה בשנים הקרובות, מנכ"ל כזה יכול לשקם את אימון המשקיעים בחברה ולתת לה את אורך הרוח להתמודד עם השוק הגנרי.

מקור: http://bizzness.net/

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

במקום כל המאמר הארוך ציינו פשוט את הסיבה:
חברת טבע מחללת שבת, ואלו הן התוצאות.

אני לא מרחם עליהם

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture