בתמונה: קבלת הפיקוח של תשואה כהלכה

מדוע איבד בית ההשקעות 'אלטשולר שחם' את כשרות העדה החרדית?

לפני קצת יותר משבועיים הודיעה העדה החרדית כי הסירה את פיקוחה ממסלולי ההשקעה והחיסכון של בית ההשקעות 'אלטושלר שחם'. תחקיר 'ביזנעס': מה גרם להימור המוזר של בית ההשקעות הנחשב ומהי מדיניות ההשקעה שהותרה על ידי רבני הבד"ץ?

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

לפני קצת יותר משבועיים הודיעה העדה החרדית מעל גבי דפי העיתונים כי הסירה את פיקוחה ממסלולי ההשקעה והחיסכון של בית ההשקעות 'אלטושלר שחם'.

ממעקב אחר ועד הפיקוח ההלכתי של בד"ץ העדה החרדית לאורך העשור האחרון עולה כי מעטים המקרים בהם הוסרה הכשרות מהגופים המפוקחים. הדבר בלט שבעתיים לנוכח הצטרפות 'טרה', המחלבה השלישית בגודלה, לכשרות בד"ץ העדה החרדית בימים הסמוכים.

מאידך, ימים ספורים לאחר מכן היינו עדים למתקפת פרסום של גוף בשם 'תשואה כהלכה' שנועדו לשכנע את הציבור בטיבם ו"כשרותם" של מוצרי החיסכון של אלטשולר שחם. מעבר לעובדה שמדובר בגוף צעיר שאיש לא שמע את שמו עד לאחרונה, מאחורי הסיפור הזה מסתתרת עלילה מרתקת וסבך הלכתי מעניין כפי שתוכלו לקרוא בהמשך.

נקדים ונאמר, בקרב הגופים שמנהלים את כספי 'חיסכון לכל ילד', זכה בית אלטשולר שחם למקום של כבוד. לא כל-כך ברור מדוע, אך זו המציאות. עם זאת, הויתור על כשרות בד"ץ העדה החרדית עלול לעלות לו ביוקר. כמעט ולא ניתן למצוא גוף פיננסי שהחזיק בכשרות הבד"ץ וויתר עליה. גם אלה שבחרו לקבל הכשר אחר, עשו זאת בנוסף לכשרות הבד"ץ ואין צורך להסביר מדוע.

אלטשולר שחם לקח פה הימור מסוכן כאשר הסתפק בכשרותו של גוף אנונימי וצעיר יחסית. מידע שהגיע ל'ביזנעס' מצביע על-כך שבאלטשולר שחם ידעו שהם לוקחים סיכון וניסו עד הרגע האחרון להשאיר את תעודת הכשרות של הבד"ץ על מוצריהם. "זה לא הסתדר משום שמדיניות ההשקעה שהותרה על ידי תשואה כהלכה נוגדת לחלוטין את דעתם של רבני הבד"ץ", מסביר גורם בשוק ההון.

ביזנעס שימושי

תשואות חן?

על מנת להבין את המהלך המוזר של אלטשולר שחם צריך לחזור קצת יותר מעשר שנים אחורה. במחצית הראשונה של העשור הקודם למניינם החל האוצר (בראשות נתניהו כשר אוצר) בתכנון רפורמה עמוקה בחיסכון הפנסיוני. במקביל נבטו בעולם ההשקעה והחיסכון זרעים של שינוי שניטעו שנים רבות קודם לכן. התוצאה הולידה את מסלולי החיסכון הכשרים.

תקנת "פנסיה חובה" הפכה את כל העובדים במשק למשקיעים בשוק ההון על ידי קרן הפנסיה שלהם ואילצה את בד"ץ העדה החרדית להיכנס ראשה ורובה לתחום ההשקעות והפיננסים. הגאון הגדול הרב יעקב ישעיה בלוי זצ"ל שהסתלק לפני ארבע שנים, היה המומחה בה"א הידיעה בכל הקשור להיבט ההלכתי בהשקעות ופיננסים.

יחד עם הגרש"ז קרליבך יבדל"א ורבנים נוספים, גובשה תפיסת העולם ההלכתית לעולם הפיננסי המשתנה. בבסיס התפיסה של רבני הבד"ץ עומדת ההנחה שכל המחזיק במניות הופך שותף לחברה שהנפיקה אותם. תפיסה זו קיבלה משנה תוקף ככל שהרגולטורים השונים הגדילו את כוחם של בעלי מניות המיעוט וככל שהרפורמה בשוק הפכה את החוסכים לבעלים החוקיים המוצהרים והבלעדיים של כספי החיסכון.

בהתאם לעיקרון זה קבעו רבני הבד"ץ את הכללים הבאים: מסלולי החיסכון המפוקחים על ידי ועד הפיקוח ההלכתי של הבד"ץ לא ישקיעו במניות בכלל. כתחליף יוכלו להשקיע במוצרים מחקים כגון תעודות סל על מדדים. בכך ניתן פיתרון לאיסור האחזקה הישירה במניות. בנוסף לא הותרה השקעה באג"ח חברות (קונצרני) אלא אם מדובר בחברה שחתמה על היתר עסקה טרם הנפקת האג"ח. כתחליף הוצעה השקעה באג"ח ממשלתי שכן לדעת רוב הפוסקים מדינה אינה ישות עליה חל איסור ריבית. עם זאת, כפי שאתם בוודאי יודעים, ממשלת ישראל או נכון לומר, האוצר, חתומים על היתר עסקה להוציא ידי כל הדעות.

כך או כך, מטבע הדברים, השנים האחרונות (למעט בתחילת העשור הנוכחי) לא נטו חסד למסלולים הכשרים בשל היותם סולידיים למדי. השקעה במדדים בפיזור גבוה יחד עם השקעה באג"ח ממשלתיות ובפיקדונות שקליים, לא יכלה להניב תשואות גבוהות במיוחד בעידן של ריבית נמוכה ואינפלציה שלילית.

במעמד גדולי הרבנים נפתחו המסלולים הכשרים של בית ההשקעות 'אלטשולר שחם' בפיקוח 'תשואה כהלכה'

שווי ההימור?

ועד הפיקוח ההלכתי שאמון על כשרות מוצרי נון-פוד (לא מזון) כגון השקעות ופיננסים, מוצרי חשמל, מוצרי סת"ם, ד' מינים ועוד, גובה מהגופים הפיננסיים המפוקחים תשלום חודשי שאינו קשור בביצועיהם. "אין להם שום קשר להכנסות שלנו. בין אם הפסדנו ובין אם הרווחנו, אנו משלמים את אותו סכום", אמר לנו גורם בכיר באחד מבתי ההשקעות שבפיקוח.

כמעט כל הגופים המוסדיים המובילים בישראל מחזיקים במסלולים בפיקוח הלכתי של בד"ץ העדה החרדית. "הבעיה היא שמנהלים חשבו שכשרות הבד"ץ תביא להם לקוחות כמו בשוק המזון ושכחו שהמודעות הציבורית לחשיבות המסלולים הכשרים נמוכה עד אפסית. אפילו בציבור הכללי, למרות כל המידע התקשורתי והמאמץ של הרגולטורים, אנשים בכלל לא יודעים איפה ואיך מתנהלים כספי הפנסיה שלהם. כל שכן בציבור החרדי", הסביר לנו סוכן ביטוח חרדי על רגל אחת את ההיגיון שמאחורי ההחלטה התמוהה של אלטשולר שחם.

גורם נוסף בשוק ההון הרחיב את הדברים ואמר: "מה שקרה זה שמישהו בא אליהם עם התחייבות שהכשרות שלו תביא להם בתוך פרק זמן מוגדר סכום מסוים והם התפתו להאמין להבטחה הזו. בשורה התחתונה אלה אנשים של מספרים. מבחינתם, ההימור שווה במידה ותיק הפנסיה שלהם יגדל במיליארד שקל".

מתחקיר ביזנעס עולה כי אנשי תשואה כהלכה התחייבו שפעילותם תגדיל בצורה משמעותית את היקף הכספים המנוהלים במסלולים הכשרים של אלטשולר שחם. בתשואה כהלכה אישרו את הדברים. ובכל זאת, ההימור של אלטשולר שחם מוזר משתי סיבות: אין עוררין על-כך שכשרות העדה החרדית נחשבת לכשרות הטובה והמהודרת ביותר בציבור החרדי והעובדה שטרה בחרה להשקיע סכומי עתק בדרך לקבלת הכשרות מדברת בעד עצמה. בנוסף, איש אינו מבטיח לאלטושלר שחם כי תשואה כהלכה תצליח לעמוד בהתחייבותה. מאידך, הסרת הכשרות של העדה החרדית עלולה בטווח הארוך להזיק לבית ההשקעות שמנסה להתמודד מול גופים מוסדיים חזקים בהרבה.

בפרק הבא: מי עומד מאחורי תשואה כהלכה ומה גורם לאנשיה להאמין כי יוכלו לשנע מאות מיליוני שקלים לעברו של בית ההשקעות שאיבד את כשרות העדה החרדית, מדוע סירבו אנשי ועד הפיקוח ההלכתי להתפשר במקרה הזה, ומה גרם לאנשי אלטשולר שחם להמר על כל הקופה?

מקור: http://bizzness.net/

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
6 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

רוסיה זה כאן!!! אתם מפרסמים רק תגובות ברוח מה שניסיתם להעביר בכתבה.
את זה כבר הבנתי שאתם לא אוביקטיביים.
את התגובה שלי לא פרסמתם למרות שבדפים אחרים הספקתם כבר לאשר תגובה כזו..
בושה וחרפה. תורידו את המסווה מפניכם!

מה עושים למי שכבר שם את חסכון הילדים בקופה זו?

שתדעו שהעדה החרדית שולטת בתחום המזון בעיקר.
בשוק הפיננסי יש את ב"ד של הרב קרליץ שיש לו שיטה חולקת על העדה החרדית.

וזאת למודעי שאין שום קשר בין כשרות העדה"ח על מזון לבין כשרות העדה"ח על פיננסים, לא רמתה של זו כרמתה של זו

למה לא מפרסמים תגובת נגד???

בי"ד אנונימי????????????????????
ידוע לי שגדולים וטובים עומדים מאחריהם

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture