פסק הדין התקדימי שמלחיץ את היצרניות

האם אדם שקנה רכב יוקרתי ומצא את עצמו מבלה פעמים רבות במוסך, כשהוא נדרש לתיקונים חוזרים ונשנים, רשאי להציב על גג מכוניתו שלט המביע מחאה נגד יצרנית הרכב, ואף להחנות אותו מול אולם התצוגה של היבואן והמוסך המורשה?

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

האם אדם שקנה רכב יוקרתי ומצא את עצמו מבלה פעמים רבות במוסך, כשהוא נדרש לתיקונים חוזרים ונשנים, רשאי להציב על גג מכוניתו שלט המביע מחאה נגד יצרנית הרכב, ואף להחנות אותו מול אולם התצוגה של היבואן והמוסך המורשה?

ובכן, ככל שמדובר בבית המשפט המחוזי בחיפה, יש לענות על השאלה בחיוב. והנה הסיפור במלואו: לקוח של חברת וולבו רכש רכב בעלות של יותר מ300 אלף שקלים. אולם הרכב סבל מבעיות מכאניות רבות שהביאו אותו לבקר במוסך לא פחות מאחת-עשרה פעמים בתקופה של ארבע שנים בלבד.

בניו של בעל הרכב, אשר ראו את אביהם "נכנס ויוצא ממוסכים", החליטו לעשות מעשה יוצא דופן. במקום להגיש תביעה, הם הציבו על גג הרכב שלט עם טענות קשות לגבי התקלות שאירעו בו. האחים אף לא הסתפקו בכך והחנו את הרכב המשולט בשלושה מועדים שונים מול אולם התצוגה של היבואן ומול המוסך המורשה המטפל ברכבי וולבו בעיר.

היבואן הגיש כנגד אחד מהאחים תביעה לפי חוק איסור לשון הרע ולפי פקודת הנזיקין (לפיצוי בגין שקר מפגיע לפי סעיף 58 לפקודה). במקביל הוגשה על ידו בקשה למתן צו מניעה זמני להסרת השלט עד לפסק הדין בתביעה העיקרית.

ביזנעס שימושי

הצבת השלט ומחאת הקוטג'
בית המשפט בחן את הדברים וקבע כי יש לדחות את הבקשה להסרת השלט. ראשית נקבע כי למרות המחלוקת בין הצדדים לגבי המצב המכאני/טכני של הרכב, כלומר הטענות שהועלו בשלט, היבואן שהמידע בידיו לא חשף את הדברים בבקשה לסעד הזמני. לא הוגשה על ידו חוות דעת מומחה ולא הוכח באיזו מידה הטיפולים היו חריגים או שגרתיים. "בשלב הנוכחי ראוי לזקוף לחובת התובעת אי-הבאת מידע מלא ושלם בהקשר האמור", נכתב בפסק הדין.

טענה נוספת שנשמעה על ידי היבואן ושנדחתה בדיון היא שהאחים היו צריכים לפעול בדרך של הגשת תביעה ולא בהצבת שלט "פוגעני". בעניין זה, הסביר האח בעדותו שהם לא מעוניינים בתביעה. ראשית, האב שרכש את הרכב הוא אדם מבוגר והאחים טענו שהם אינם רוצים שהוא "יתחיל עם משפטים". שנית, האחריות לרכב היא קצרה ולכן הם לא בטוחים כי מחאתם תהיה בהכרח אפקטיבית במישור המשפטי. למעשה, הצבת השלט הוצגה על ידי האחים כ"מחאה צרכנית חברתית".

בעדותו בפני בית המשפט, טען האח הנתבע כי הצבת השלט היא כמו מחאת הקוטג', והוא ואחיו נטלו על עצמם את תפקיד המתריע בשער. הם החליטו לדבריו לפעול "במישור הציבורי" וליידע אנשים אודות מה שהם תופסים בתור שירות קלוקל שניתן ללקוחות היבואן בישראל. האח הוסיף כי השלט שהוצב, גם אם היו בו אי דיוקים מסוימים, חוסה תחת הגנת "אמת דיברתי" ויש בו עניין לציבור. כלומר, התביעה העיקרית תידחה מכוח סעיף 14 לחוק איסור לשון הרע (הגנת אמת בפרסום).

טוב חופש דיבור משם טוב
בית המשפט הזכיר ליבואן כי תובע בתביעת לשון הרע לא יכול לקבל סעד זמני להסרת פרסום, כל אימת ששאלת אחריותו של המפרסם לא הוכרעה ולא הוכח כי הגנתו יושבת על אדני סרק.

במישור המשפטי מדובר על החלטה שהתקבלה בבית המשפט העליון לפני כמעט ארבעים שנה וידועה כ"הלכת אבנרי". שם דובר על איש ציבור שביקש למנוע פרסום ספר אודותיו ולאחר שבית המשפט המחוזי נתן לו את צו המניעה המבוקש, בית המשפט העליון הפך את ההחלטה על פיה וביטל את הסעד.

בהלכת אבנרי נקבע הכלל כי צו מניעה שנוגע לתביעת לשון הרע לא יינתן אלא במקרים חריגים, וכי בטרם נדון ההליך העיקרי יש להעדיף את חופש הביטוי על פני הזכות לשם טוב. על פי הלכת אבנרי, בית המשפט צריך לבחון מצד אחד את הפגיעה בשם הטוב שתיגרם לולא יינתן הצו. ובמקרה שלנו, מה יהיה הנזק לשם הטוב של וולבו. לעומת הפגיעה בזכות לחופש הביטוי – זכותם הדמוקרטית של האחים להציב את השלט ולזעוק זעקתם.

אמנם המעמד של חופש הביטוי לא שולל את הסמכות לתת צו מניעה, אך היות שמדובר בהליך מקדמי, משקלו איננו קטן. השיקולים למתן צו מניעה בסיטואציות האלה מצויים בין השאר בסעיף 73 לפקודת הנזיקין שקובע כי "בית המשפט לא ייתן ציווי לשעה אלא אם ראה להנחת דעתו, על פי תצהיר או בדרך אחרת, כי קיימת שאלה של ממש שיש לדון בה, וקרוב לוודאי שהתובע יהא זכאי לתרופה ושיהא קשה, או אי אפשר, לעשות מלוא הצדק בשלב מאוחר יותר אם לא יינתן ציווי לשעה".

השופט עקץ את היבואן
כלומר, הצו יינתן רק אם בית המשפט סבור כי: ההליך העיקרי עוסק בשאלה של ממש שיש לדון בה; התובע יהיה זכאי – קרוב לוודאי – לתרופה בתום ההליך; אם הצו לא יינתן יהיה קשה או בלתי אפשרי לעשות צדק בשלב מאוחר יותר.

כמו כן, בהלכת אבנרי נקבע כי התנאים בסעיף 73 לפקודת הנזיקין אינם "רשימה סגורה". מהלכת אבנרי ובחזרה למכונית הוולבו, בית המשפט דחה את הבקשה וקבע כי בהתחשב בנתונים שהוצגו עד עתה, או נכון יותר, הנתונים שלא הוצגו עד עתה, נראה כי דבריו של האח אינם טענות סרק. השופט קבע כי סביר להניח שהאח הנתבע יוכל להגן על הפרסום בהליך העיקרי. יתרה מזו, בית המשפט אף "עקץ" את היבואן באומרו כי "ספק אם לתובעת עילת תביעה של ממש".

בסופו של דבר "רכב המחאה" נשאר לעמוד מול אולם התצוגה של היבואן תוך כדי שבית המשפט חייב את היבואן לשלם לאחים 5,000 שקלים הוצאות משפט על ההליך. לדעתי, פסק הדין זה של המשפט המחוזי יהיה תקדים ותמרור אדום בפני ניסיונות של ספקים לסתום פיות של מחאת צרכנים לגיטימית.

עו"ד יוסף ויצמן הוא המשנה לראש לשכת עורכי הדין, ראש ועדת הוצאה לפועל בלשכה ומחבר הספר 'הוצאה לפועל – מעשה והלכה'.

מקור: http://bizzness.net/

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
4 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

התביעה שלהם פרסמה יותר את הנזק… וולבו ירו לעצמם ברגלים..
אף אחד לא יקנה מהם כעת רכב..
תודה למשפחה.

חבל שאין שום התייחסות בכתבה לכך שדעה זו היא נגד דעת ההלכה!!! המשפט העקום שלהם קובע כי חופש הביטוי עדיף משמירה על השם הטוב, ומניעת הפצת לשון הרע בחינם (לשיטתם, אף אם לבסוף יתברר כי הדיבה היתה לא נכונה).

זה סתם לשון הרע

פרסומת הפשעים זה לשון הטוב שזה בעיקר מונע את הפשעים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture