צילום: מועצת הדבש

סוף לזמזום הדבורה? מחקר מדאיג על השפעת חומרי ההדברה

מחקר חדש מאוניברסיטת סטרלינג מוכיח כי חומרי הדברה גורמים לדבורים לאבד את הזמזום. מועצת הדבש: בעולם הורחבו המחקרים על דבורת הדבש עקב חשש גדול בעקבות היעלמותן המאסיבית

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

האם זמזום הדבורה יעלם? על פי מחקר שנערך על ידי מדעני אוניברסיטת סטרלינג שהתפרסם השבוע בבריטיש ג'ורנאל נמצא, כי שימוש במינוני חומרי הדברה, ברמות דומות לשימוש בענף החקלאות, גורם לנזק בריאותי בחדק הדבורה, בעזרתו אוספות הדבורים את הצוף ואבקת הפרחים וכן פוגע בזמזום הדבורה.

זאב מידן מנכ"ל מועצת הדבש אומר, כי בעולם המחקר, מעניקים למחקרים על הדבורים חשיבות עליונה, מאחר והדבורים מאביקות 80% מייצור גידולי החקלאות בעולם וללא הדבורה לא תתקיים האבקה ולא יהיה מזון מהצומח לאנושות ולחי. "אין ספק, כי הדברת מזיקים וחומרי ריסוס שונים, אנטנות, העדר שטחי בר וחקלאות הם הגורמים להיחלשות דבורת הדבש ועל כולנו לעשות את מירב המאמצים למצוא פתרונות מעשיים ומיידים לבעיה, טרם יהיה מאוחר מידי. אני קורא לממשלה להשקיע יותר במו"פ ומחקר בסיוע לענף גידול הדבורים" אומר מידן.

המחקר יוצג בכנס 'דבורים והאבקה' השנתי ע"ש הטייס והדבוראי זוריק לב, של מועצת הדבש שיתקיים ב-18.12 במשרד החקלאות. בכנס ישתתפו חוקרים, ומומחים מהארץ ומהעולם ויתקיימו דיונים והרצאות מקצועיות בנושא הקריטי של שימור ענף הדבורים ופעילות האבקת הדבורים.

ד"ר פנלופה וייטהורן (Penelope Whitehorn) שהובילה את המחקר באוניברסיטת סטרלינג, אמרה: "התוצאה הראשונית של המחקר, הוכיחה שינויים כמותיים, באיכות הזמזומים, שנוצרו על ידי דבורים שנחשפו לרמות ריאליסטיות של חומרים ניאונוטינואידים. הוכחנו במחקר, כי דבורי דבש שעסקו בהאבקה ונחשפו לחומרי הדברה, ניזוקו ביכולת רמת הזמזום שלהן וכן ביכולת נמוכה יותר באיסוף גרגרי אבקה". את המחקר ערכה ד"ר וייטהורן, בשיתוף עם פרופסור מריו ואלג'ו-מרין (Professor Mario Vallejo-Marin)

המחקר בחן את סוג זמזום הדבורה המכונה "באזז" buzz pollination , שילוב של זמזום ורטט, שבאמצעותו משתמשות הדבורים בכדי להסיר את האבקה מהפרחים, כך הן יכולות לאסוף אותו. המחקר בחן מושבות דבורים בשטח וגם דבורי 'בומבוס' בחממות ועקב אחרי התנהגותן וזמזומן באמצעות מיקרופונים זעירים, תוך שינוי תנאי ההדברה. לאחר איסוף שעות מחקר ארוכות של התנהגות הדבורים בתנאים שונים של הדברה, ניתחו את האות האקוסטי המיוצר במהלך שימוש ב"באז" ואיסוף האבקה, בכדי לזהות שינויים התנהגותיים ואת רמת איכות הזמזום לאורך זמן. החוקרים גילו, כי חשיפה מתמשכת לחומרי הדברה, ברמות דומות לאלה המצויים בשדות חקלאיים, ערערה בדבורים את היכולת לשימוש ב"באזז" המפיל את האבקה מהפרח ולכן גם פחתה כמות האבקה שנאספה.

ד"ר וייטהורן הסבירה, כי במחקר נמצא שדבורים שלא נחשפו לחומרי הדברה, צברו ניסיון לאורך העבודה והזמן, ושיפרו ביצועיהן באיסוף אבקה, כמו היכולת ללמוד זמזום טוב יותר. אך דבורים אשר באו במגע עם חומרי הדברה, לא אספו אבקה ברמה גבוהה למרות שצברו ניסיון זהה. הניסוי הראה, כי דבורים שנפגעו מהדברה אספו בין 47% ל- 56% פחות אבקה לעומת הדבורים שלא נפגעו.

פרופ' ואלג'ו-מרין אמר: "לממצאים שלנו יש השלכות על ההשפעות של חומרי הדברה על אוכלוסיות דבורים, כמו גם על שירותי ההאבקה שהן מספקות לגידולי החקלאות. ממצאים אלו חייבים להדליק נורה אדומה מאחר והפגיעה תהיה בכל מושבות הדבורים". עוד מוסיף פרופ' ואלג'ו-מרין, כי השלב הבא במחקר זה, יהיה הקמת מנגנון שבאמצעותו ניתן יהיה לבדוק האם חומרי ההדברה משפיעים על הזיכרון של הדבורים והיכולת הקוגניטיבית שלהן, אנו מאמינים שאכן קיימת השפעה שלילית, והשפעה זו פוגעת ביכולת האבקה שלהן".

מנתוני מועצת הדבש: בישראל כיום 500 דבוראים אשר מטפלים ומטפחים 110,000 כוורות הפזורות בנקודות מרעה צופניות ברחבי הארץ. דבורת הדבש הינה המאביקה הבלעדית בחקלאות ובישראל 60,000 כוורות המשמשות להאבקה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לעבור לתקשורת ווירטואלית-מיילים כדגל תורני לשמור על העולם

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture