Nati Shohat/Flash90

קריית יערים לא תורחב בגלל סכנה לחתולי הבר?

ועדה ממשלתית קבעה כי הגיע הזמן להרחיב את תחומי השיפוט של היישוב החרדי קרית יערים לטובת בניית מאות יח”ד חדשות, אבל לארגוני הירוקים יש טענות מקוריות מדוע אסור לבנות שם הנימוקים להתנגדות: סכנה לחתולי הבר, הצבוע המפוספס והפרסף הגמדי

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

החברה להגנת הטבע הגישה עתירה לבג”צ, נגד שר הפנים, אריה דרעי, בה היא מבקשת מבית המשפט לעצור את החלטת השר, על הרחבת היישוב קריית יערים, המקודמת בניגוד גמור להמלצות של ועדות מקצועיות שהוקמו לשם כך, שהמליצו, חד משמעית, לא להרחיב את היישוב.

בעתירה נכתב כי מזה שנים, שפרנסי קריית יערים פועלים בניסיונות להרחיב את תחום היישוב. אלא שהיישוב “כלוא” מכל עבריו: מצפון וממזרח גובל היישוב במועצה המקומית אבו גוש, מדרום נתחם שטח היישוב בדרך הארצית מספר 1, ממערב נתחם שטח היישוב בדרך האזורית מספר 425. בהינתן כך, האפשרות היחידה שראו לנגד עיניהם לעניין זה, הייתה “דילוג” לצפון ומערב, אל מעבר לדרך האזורית מספר 425, אל השטחים החקלאיים ומעלה נחל אילן ונחל יתלה. כך החלה מסכת לחצים, במסגרתה הוקמו לא פחות מאשר 3 וועדות חקירה לשינוי גבולות היישוב.

ביזנעס שימושי

בשנת 2004 המליצה וועדת חקירה בראשותו של ד”ר אריה הכט, להעביר לתחום שיפוטה של המועצה המקומית קריית יערים, שטח בן כ – 250 דונמים, מצפון לדרך האזורית מספר 425. המלצה זו לא התקבלה בידי שר הפנים אותה עת (ח”כ אברהם פורז); בין השאר, ככל הנראה, גם בשל כך שתנאי עליו המליצה הוועדה – הגעה להסדר עם בעלים פרטיים של מקרקעין שבתחום הבקשה – לא התקיים.

לקראת הקמתה של הממשלה ה – 33, הופיעה הבטחה לפעול להרחבתו של תחום הבינוי של היישוב קריית יערים, במפורש, בהסכם הקואליציוני שנחתם בשנת, 2009 בין סיעות הליכוד ויהדות התורה, בכנסת ה – 18.

ואכן, כמה חודשים מאוחר יותר, מינה שר הפנים (ח”כ אלי ישי) וועדת חקירה לגבולות היישוב, בראשותו של פרופ’ ערן רזין. ועדת חקירה זו מנתה 5 חברים, כולם בעלי רקע אקדמי ומקצועי בתחומים הצריכים לעניין – כלכלה, שלטון מקומי ותכנון עירוני. וועדת החקירה בחנה את מכלול ההיבטים הנדרשים – צרכי האוכלוסייה המקומית ועניינים של חברה, סביבה וקניין – שמעה את כלל בעלי העניין השונים והגישה בחודש דצמבר 2011, דין וחשבון ארוך ומנומק. המלצתה של וועדת חקירה זו התקבלה פה אחד והייתה חד – משמעית: אין מקום להרחבתו של תחום שיפוט קריית יערים, על חשבונם של השטחים הפתוחים יקרי – הערך של “ארץ הכפירה”.

דעתו של שר הפנים (ח”כ אלי ישי) לא הייתה נוחה ככל הנראה מהמלצה זו, כיוון שלא חלפה לה חצי שנה והשר – מבלי שמצא בה פגם או פסול כלשהם – כבר מינה וועדת חקירה חדשה תחתיה; הפעם בראשותו של פנחס ולרשטיין. וועדת חקירה זו מנתה 3 חברים בלבד: שניים מהם (ובכלל זה גם יושב הראש) מתחום הפוליטיקה המקומית ואחד נציג הממונה על מחוז ירושלים במשרד הפנים.

הפעם הזו התקבלה המלצתה של וועדת החקירה ברוב של 2 החברים הפוליטיקאים המקומיים, אל מול דעת המיעוט החולקת של הנציג המקצועי (נציג הממונה על מחוז ירושלים) וכצפוי צידדה בקבלת בקשת ההרחבה של קריית יערים.

כשנתיים חלפו והנה נודע לחברה להגנת הטבע, באקראי, כי שר הפנים (עכשיו אריה מכלוף דרעי) החליט לקבל את המלצתו של מנכ”ל משרדו ולתת תוקף (חלקי) להמלצות “ועדת ולרשטיין”. החברה להגנת הטבע מיהרה ופנתה לשר והעמידה אותו על טענותיה, לפיהן נפלו פגמים יסודיים בהחלטתו זו, בהמלצת מנכ”ל המשרד עליה היא נסמכת וכן כאמור במינוייה ובהתנהלותה של “וועדת ולרשטיין”, ששימשה להן יסוד.

החברה להגנת הטבע לא קיבלה מענה לגופן של הטענות בפנייתה זו. בכך, אם כן, מוצו ההליכים המוקדמים בעניין ולחברה להגנת הטבע לא נותר אלא לפנות לבית המשפט הנכבד בעתירה זו.

ארץ הכפירה

בחברה להגנת הטבע מציינים כי השטח המבוקש להרחבה בידי קריית יערים (מזה, ואבו גוש מזה) ידוע בכינויו “ארץ הכפירה”. זה הוא חבל ארץ בעל ערכיות נופית וסביבתית גבוהה ביותר, אשר הוגדר בידי המשרד להגנת הסביבה כ”רגיש ביותר במדרג השטחים הפתוחים באזור”.

“ארץ הכפירה” של הרי ירושלים ושפלת יהודה, משתרעת בתווך שבין שני המטרופולינים הגדולים של ירושלים וגוש דן. היא מהווה מרחב פתוח המקשר בין הרי השומרון מצפון לבין חבל עדולם ולכיש מדרום ובין במת ההר שבמזרח לגבעות השפלה במערב. מיקומה זה מעניק לה תפקיד של חוליה מרכזית במסדרון האקולוגי הארצי החיוני לשמירת מגוון המינים הייחודי של ישראל.

“ארץ הכפירה” היא שטח טבעי הנעדר הפרות אנוש כמעט לחלוטין. זה הוא שטח בתה של שיחים נמוכים ובני שיח יוצא דופן בנופים ההרריים של החבל הים תיכוני. זה הוא בית גידול למינים מקומיים (אנדמיים) רבים, ובהם גם מיני יונקים שבסכנת הכחדה כמו חתול הבר, הסמור, הצבי הארץ ישראלי, הצבוע המפוספס, הקרקל ומיני העטלפים פרסף גדול ופרסף גמדי.

סיבות אלו הניעו את מוסדות התכנון לקביעתה של מדיניות מחמירה ועקבית של שמירה על “ארץ הכפירה” מפני לחצי פיתוח: תכנית המתאר המחוזית – מס’ תממ/1/30, שאושרה בשנת 2013 – ראתה ב”ארץ הכפירה” חלק מן “הליבה השמורה” – שטח שלא ראוי לקדם בו תכניות לבינוי לאור ערכיותו הרבה וחשיבותו האזורית והלאומית.

תכנית המתאר הארצית לבנייה, לפיתוח ולשימור – מס’ תמא/35 – משנת 2005 מסמנת את אזור “ארץ הכפירה” להיות “מרקם שמור משולב” וכן כ”אזור בעל רגישות נופית-סביבתית גבוהה”. עידכון מס’ 1 לתמא/35, שאושר בשנת 2016, מסמן בתחום זה את המסדרון האקולוגי הארצי. על פי העתירה של החברה להגנת הטבע, “ההחלטה בענייננו להרחיב את תחום שיפוטה של קריית יערים אל שטח “ארץ הכפירה”, סותרת, אם כן, מבחינה מהותית, מדיניות תכנונית מאושרת, ברמה הלאומית וברמה המחוזית.

“ארץ הכפירה”, טוענת החברה להגנת הטבע, “צריכה להישמר כטבעה; אין מקום לשייכה, לא לתחום שיפוט קריית יערים ולא לתחום שיפוט אבו גוש ולא לתחום שיפוטו של כל יישוב אחר המבקש לייעדם לבנייה”.

מקור: http://bizzness.net/

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
7 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

העיקר סיפרו לנו, שטובי אנשי המקצוע, ממליצים לרכוש קרקע במקום.
חבל על מי שהתפתה לפרסומות !

מה קשור חתולי בר?? פעם אחת לא מוזכר במודעה

ימח שמם של השמאלנים
מי שמכיר את אבו גוש לפני שלושים שנה והיום לא מאמין הם לא מקימים וועדות
הם פשוט בונים ולנו יוציאו את הנשמה עם מילים מפוצצות
את שדה דב יבנו מגדלים למרות הפגיעה בנוף ובסביבה כי זה צפון תל אביב!
אבל לחרדים? תכנית קרית יערים תקועה קרית גת תקועה תכנית ספדי בירושלים תקועה
כבר 20 שנה
פתאום כל חתול מצולק ראוי להתחשבות יתירה

כל הכבוד לרשות הטבע והגנים! את החרדים והערבים לא מענין איכות חיים ונוף. טוב שיש את רשות הטבע והגנים.

בטח כל הכבוד בטח יש לך פה בטלז סטון וילה 3 קומות…לא אכפת לך מאלו שגרים במרתפים או כאלו שרוצים לקנות דירה נורמלית ולא כמו אלו שב"יער" בפרויקט החדשש..

כך מעוותים דברים, כאילו הסכנה היא רק לחתולים (רחוב/בר מה זה משנה) בעוד הסכנה היא לחיי טבע שלמים. "תן דעתך שלא תחריב את עולמי" מבקש הקב"ה, יש מספיק איפה לבנות בלי להרוס את מעט הטבע שנשאר.

בקיצור מכרו לאנשים חתול בר בשק…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture